• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182220
+
-

جذاب‌ترین گجت‌های CES

نمایشگاه CES امسال محل نبرد غول‌های فناوری برای ارائه جدیدترین پیشرفت‌های جهان بوده است

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

 نمایشگاه CES را شاید بتوان مهم‌ترین آوردگاه غول‌های فناوری دانست که ویژگی بارز آن نوآوری در محصولات آنهاست. در این نمایشگاه انواع محصولات کاربردی و مفهومی عرضه می‌شود. این محصولات تقریبا در همه حوزه‌ها مشاهده می‌شوند؛ از حمل‌ونقل و لوازم خانگی گرفته تا کالای کودک و سلامت. همچنین انواع فناوری‌ها در محصولات ارائه شده دیده می‌شود؛ از هوش مصنوعی گرفته تا فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.

 خیز جدید نمایشگرهای تاشو

محصولات مفهومی بخشی از نمایشگاه CES محسوب می‌شود. به همین‌خاطر یک گوشی با عنوان فلکس هیبرید در این نمایشگاه عرضه شده که در واقع یک تکنولوژی صفحه نمایش است و نمی‌توان آن را یک گوشی واقعی دانست. این فناوری 2تکنولوژی صفحه نمایش تاشو و کشویی را در یک دستگاه ترکیب کرده است. به‌طوری که سمت چپ این صفحه نمایش تا می‌شود و سمت راستش هم حالت کشویی دارد. اگر قسمت کشویی این صفحه نمایش ۱۰.۵اینچی را بیرون بکشید به یک صفحه نمایش ۱۲.۴اینچی تبدیل می‌شود. ارائه این فناوری را می‌توان نوعی قدرت‌نمایی سامسونگ در زمینه نمایشگر گوشی ارزیابی کرد، چراکه رقبای بسیاری در این بازار در حال ظهور هستند.

کالسکه خودران

یک شرکت کانادایی کالسکه‌ای تولید کرده که به‌صورت خودران می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. بارها پیش آمده که والدین تصمیم می‌گیرند که کودک خود را از کالسکه خارج کنند، در آغوش بگیرند و به راه خود ادامه دهند. اما حمل کودک با یک دست و راندن کالسکه با دست دیگر کار دشواری است. این کالسکه هوشمند می‌تواند به شکل خودکار به حرکت خود ادامه دهد و مزاحمتی برای والدین ایجاد نکند. این کالسکه دارای یک سیستم محرکه 2موتوره است که به آسانی می‌تواند از شیب‌های تقریبا تند بالا برود و ترمز آن هم می‌تواند مانع غلتیدن آن در سرازیری شود. یک دستگاه نویز سفید داخلی هم می‌تواند به کودک شما کمک کند تا بخوابد.

دوستی به نام ماشین

i Vision Dee غول خودروسازی آلمان آینده‌ای را تصور می‌کند که خودروی شما بسیار شخصیت‌پذیرتر باشد. پنل‌های جوهردار به شما این امکان را می‌دهند که چهره‌هایی شبیه انسان و با احساسات مختلف را در جلوپنجره خودرو برنامه‌ریزی کنید. این فناوری پیشرفته هوش مصنوعی را بیشتر می‌توان به یک دوست تشبیه کرد که با راننده هم‌صحبت می‌شود. این خودرو اکنون فقط یک کانسپت است، اما برخی از ویژگی‌های آن در خودروهای واقعی شرکت سازنده قابل مشاهده است. الیور زیپس، مدیرعامل این شرکت می‌گوید که فناوری HUB مبتنی‌بر هوش مصنوعی در سال2025 در خودروهای واقعی به‌کار گرفته خواهد شد.

مکالمه با عینک هوشمند

یک عینک در نمایشگاه CES عرضه شده که می‌تواند به‌طور همزمان مکالمات را ترجمه کند. شرکت فناوری چینی TCL بیشتر به‌خاطر تلویزیون‌هایش شناخته شده است، اما در حال توسعه دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. عینک RayNeo X2AR این شرکت برای نمایش در نمایشگاه CES 2023 در دسترس است و بازدیدکنندگان توانسته‌اند از آن برای ترجمه مکالمه با یک سخنران چینی استفاده کنند. فریم‌های عینک RayNeo X2AR کمی حجیم‌تر از فریم‌های عینک معمولی هستند، اما در عین حال نیازی به استفاده از عینک‌های دیگر زیر آن نیست. عرضه تجاری این عینک پایان سال2023 اعلام شده است.

دستکشی برای واقعیت مجازی

نسل جدید بازی‌ها به سمت و سوی عجیبی پیش می‌رود، به‌طوری که اکنون دستکش‌های لمسی بخشی از ابزار بازی‌های واقعیت مجازی شده است. Contact Glove برای گیمرهای واقعیت مجازی تولید شده است. سازندگان آن ادعا می‌کنند که Contact Glove نخستین کنترل‌کننده واقعیت مجازی لمسی در جهان است که از میکروکویل‌ها برای ارائه بازخورد لمسی استفاده می‌کند. با کمک ویژگی‌های Contact Glove، کاربران می‌توانند بدون نگه داشتن کنترلرهای عظیم یا پوشیدن دستکش‌های حجیم، حس متفاوتی را حین بازی تجربه کنند. این در حالی است که هدست‌ها و دستکش‌های لمسی کنترلر می‌توانند به‌طور ترکیبی شرایط یک بازی واقعی را برای گیمرها تداعی کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید