• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182198
+
-

غریب‌آبادی:

ادعای آزار زنان در زندان سند ندارد

گزارش 2
ادعای آزار زنان در زندان سند ندارد

معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضا درباره ادعاهای رسانه‌ای درخصوص شرایط زندانیان و آزار و اذیت آنها به برنا گفت: از دادستان کل کشور تقاضا کردیم افرادی، ادعای آزار و اذیت زنان در بازداشتگاه‌ها را در مرحله قبل از بازداشت، در بازجویی‌ها و یا حتی در زندان بررسی و رسیدگی کنند و مدعیان را هم ملزم کنند تا مستندات خود را ارائه دهند. هیچ فردی نباید اتهامی را به هیچ شخصی چه حقیقی و چه حقوقی بدون ادله و مستندات وارد کند. مستندات خود را بیاورند، نظام قضایی بی‌طرفانه بررسی می‌کند، اگر صحت داشت و مشخص شد، با اشد مجازات با آنها برخورد خواهد شد و اگر این ادعاها رد شد، با کسانی که این ادعاها را مطرح می‌کنند باید با اشد مجازات برخورد شود.
کاظم غریب‌آبادی تأکید کرد: این کار را باید حتما دستگاه قضایی ما انجام دهد. هفته قبل برخی رسانه‌های ضد‌ایرانی اینگونه تعبیر کردند کسانی که بحث آزار و اذیت جنسی را مطرح می‌کنند، مورد تهدید قرار گرفتند. ما تهدید نمی‌کنیم، می‌گوییم اگر ادعایی دارید مستندات خود را بیاورید و ما ملزم به رسیدگی هستیم؛ اما نمی‌توانید بدون‌دلیل ادعاهایی را بیان و افکار عمومی داخل و خارج را علیه جمهوری اسلامی تحریک کنید. اگر ما ادعای مستند را رسیدگی نکنیم، مخالف حقوق بشر است، همانگونه که طرح چنین ادعاهای بدون پشتوانه نیز مخالف حقوق بشر است. آنها بدون پشتوانه حجم وسیعی از نیروهای مجری قانون و کارمندان بازداشتگاه و زندان‌ها را متهم به اعمال خلاف قانون و شرع می‌کنند و باید بتوانند ادعاهای خود را ثابت کنند. ما در رسیدگی جدیت داریم و اگر چنین اتفاقاتی روی داده باشد، هیچ مسامحه‌ای در برخورد جدی صورت نخواهد گرفت.
او تصریح کرد: حق شکایت در هر دو وجه هم برای خانواده‌ها و هم برای متهمین و محکومین وجود دارد. اگر خانواده‌ها نیز چنین مستنداتی دارند که چنین اعمالی رخ داده، باید به مراجع صالحه مراجعه و شکایت کنند. در این ادعاهایی که مطرح می‌شود، حرمت متهمین و محکومین و خانواده‌هایشان و مامورین مجری قانون شکسته می‌شود. الزام به ارائه مستندات ضروری است. اگر این نباشد، هر کسی به بهانه آزادی بیان و اطلاعات، هر اتهامی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی وارد می‌کند. این آزادی بیان حد و مرزی دارد. البته مطمئن باشند که اگر به ما گزارش دقیق بشود، ما اینها را به‌صورت بسیار دقیق بررسی می‌کنیم و مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید