• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182173
+
-

خط و نشان لندن برای اعتصابیون

دولت انگلیس به‌دنبال تصویب قانونی است که اعتصاب‌های کارگری را به‌شدت محدود خواهد کرد

دریچه
خط و نشان لندن برای اعتصابیون

با جدی شدن احتمال تصویب طرح محدودیت اعتصاب‌ها در انگلیس توسط ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور، صدای منتقدان در لندن بلند شده و بسیاری گفته‌اند که تصویب چنین قانونی به دمکراسی انگلیس ضربه جدی خواهد زد. روزنامه گاردین نیز در گزارشی با انتقاد از قانون ضد‌اعتصاب ریشی سوناک، نوشته که مشکل اساسی امروز در انگلیس انجام اعتصاب نیست، بلکه اقتصاد آسیب‌دیده‌ای است که باعث ایجاد اعتصاب‌ها می‌شود.
براساس مفاد طرح جدید نخست‌وزیر انگلیس، اتحادیه‌های کارگری در بخش‌هایی مانند بهداشت، آموزش، راه‌آهن و آتش‌نشانی تنها در صورتی قادر به انجام اعتصاب خواهند بود که تعطیلی کار آنها باعث توقف ارائه حداقل سطح خدمات در زمان اعتصاب نشود. براساس این طرح پیشنهادی اگر کارگران بدون رعایت این شرایط دست به اعتصاب بزنند، ممکن است از کار اخراج شوند.
تصویب نهایی این طرح به‌معنای آن است که بسیاری از کارگران دیگر نمی‌توانند اعتصاب کنند و بخش اعتصاب‌کننده هم به دلیل جمعیت کم خود در عمل راه به جایی نخواهد برد. این قانون همچنین اتحادیه‌های کارگری را ملزم به پرداخت خسارت در قبال تعطیلی خدمات عمومی خواهد کرد. میزان این جریمه‌ها احتمالا تا آنجا زیاد خواهد بود که میل به انجام قانونی اعتصاب را از بین خواهد برد.
انگلیس طی هفته‌های اخیر، بیشترین میزان اعتصاب‌ها را از دهه1980میلادی تاکنون تجربه کرده است. تلاش دولت لندن برای تصویب این طرح واکنشی به اعتصاب‌های پی درپی حداقل 9اتحادیه کاری در انگلیس است که در ماه‌های گذشته به فلج شدن وضعیت عادی در لندن و دیگر شهرها منجر شد. عمده این اعتصاب‌ها با هدف بهبود و افزایش حقوق و دستمزد صورت گرفت، اما تا‌کنون دولت لندن به درخواست اعتصاب‌کنندگان پاسخ نداده است.
قابل پیش‌بینی است که انگلیس در ماه‌های آتی باز هم شاهد اعتصاب‌هایی خواهد بود و احتمالا دولت لندن با پیش‌بینی وضعیت پیش‌رو، به‌دنبال محدودسازی این اعتصاب‌هاست. تا‌کنون کارزار 100هزار نفری برای لغو طرح ریشی سوناک علیه حق اعتصاب اتحادیه‌های کارگری به راه افتاده و گاردین پیش‌بینی کرده این کارزار در روزهای آینده چندبرابر خواهد شد. این کارزار قرار است با برگزاری تظاهرات خیابانی مانع از بین رفتن حق اعتصاب‌های کارگری در انگلیس شود؛ هرچند مشخص نیست که آیا کابینه سوناک در برابر نخستین راهپیمایی خیابانی مخالفان خود کوتاه خواهد آمد یا خیر؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید