• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182091
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lO2OV
+
-

خودکفایی زنان در مراکز کوثر

امروز با حضور شهردار تهران، 5مرکز توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در پایتخت افتتاح و بهره‌برداری می‌شود

گزارش
خودکفایی زنان در مراکز کوثر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

امروز در قالب شنبه‌های امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روبان قرمز 5مرکز توانمندسازی کوثر در مناطق4،8،10و17 قیچی و این مراکز افتتاح و بهره‌برداری می‌شوند. مرکز کوثر منطقه13 هم روز چهارشنبه با حضور علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، افتتاح شد.
به گزارش همشهری، مراکز توانمندسازی کوثر، ویژه کسب‌وکارهایی است که شهرداری تهران با رویکرد توسعه کارآفرینی اجتماعی، توانمندسازی اقتصادی و ایجاد معیشت پایدار برای زنان سرپرست خانوار و کم‌برخوردار راه‌اندازی می‌کند و در اختیار کارآفرینان اجتماعی قرار می‌دهد. مهارت‌آموزی و ایجاد فرصت اشتغال، استقلال و خودکفایی زنان سرپرست‌خانوار از دیگر اهداف این مراکز هستند. به‌گفته فاطمه یازرلو، معاون توانمندسازی امور زنان شهرداری تهران، با توجه‌ به موارد احصا شده، نیاز است تا برای زنان سرپرست‌خانوار 500شغل در مراکز کوثر ایجاد شود که با حمایت شهرداری تهران، این فرصت‌های شغلی در مراکز کوثر جدید تا پایان سال ایجاد می‌شوند. آنطور که این مقام مسئول عنوان کرده است: «برخی از مراکز کوثر به‌دلیل عدم‌بهره‌برداری درست، تعطیل شده بودند که در دوره جدید با واگذاری آنها به بهره‌برداران جدید، دوباره فعال می‌شوند. در واقع این مراکز، مکان‌های امنی هستند که زنان سرپرست‌خانوار می‌توانند مهارت‌هایی چون خیاطی، عروسک‌سازی، آشپزی، کفاشی، مونتاژ قطعات الکترونیک، تولید کالای خواب و... را بیاموزند و کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده و امرار معاش کنند.»

مشخصات مراکز جدید
با بهره‌برداری از 2مرکز جدید در منطقه4 زمینه اشتغال برای 30زن سرپرست‌خانوار فراهم خواهد شد.
کوثر شماره3 در منطقه8 به تولید پوشاک مردانه اختصاص دارد که علاوه بر زنان سرپرست‌خانوار، 20نفر از زندانیان رأی باز(متهم از آزادی مشروط استفاده می‌کند و فرصت فراگیری شغل را هم دارد.) و زنان بدسرپرست در آن مشغول به‌کار می‌شوند.
افتتاح مرکز توانمندسازی کوثر منطقه10 فرصت اشتغال برای 15تا20نفر از زنان سرپرست‌خانوار را فراهم می‌کند.
مجتمع کاری و حرفه‌ای کوثر در منطقه17 بهره‌برداری می‌شود. این مرکز حدود هزار مترمربع مساحت دارد و بیش از 100زن سرپرست‌خانوار در زمینه‌های طراحی، خیاطی و دیجیتال مارکت مشغول به‌کار می‌شوند.

وضعیت مراکز کوثر در قاب اعداد اکنون 80 مرکز کوثر در تهران وجود دارد.
بیش از 900 زن سرپرست‌خانوار در این مراکز مشغول به‌کار شده‌اند.
حدود 80درصد مراکز کوثر در زمینه تولید پوشاک فعال هستند.
در تمامی مناطق 22گانه مراکز توانمندسازی کوثر راه‌اندازی شده است.
شهرداری تهران پیش‌بینی کرده بود تا پایان سال 15مرکز کوثر راه‌اندازی کند.
امروز با بهره‌برداری از 5مرکز جدید، برای250 زن سرپرست‌خانوار شغل ایجاد می‌شود.

واگذاری مراکز کوثر در 4مرحله
کارآفرینانی که قصد دارند در راستای حمایت از زنان سرپرست‌خانوار، کسب‌وکارشان را در مراکز کوثر توسعه دهند باید از 4مرحله‌ عبور کنند.
1 کارآفرینان ابتدا باید به اداره کل امور بانوان در خیابان عدالت‌خواه، نبش کوچه مرعشی یا اداره امور بانوان مناطق مراجعه کنند و طرح کسب‌وکارشان را ارائه دهند.
2 کارشناسان و مشاوران، طرح کسب‌وکار اجتماعی ارائه شده توسط کارآفرینان را بررسی می‌کنند.
3در صورت تأیید طرح، گواهی صلاحیت توسط کارشناسان صادر می‌شود.
4کارآفرینان برای بهره‌برداری از مرکز کوثر باید در مزایده شرکت کنند و پس از برنده‌شدن، می‌توانند فعالیت خود را در این مراکز با جذب زنان سرپرست‌خانوار، بدسرپرست و کم‌برخوردار شروع کنند.

مکث
بهسازی 400 معبر در بافت فرسوده

400 معبری که طی ماه‌های اخیر در بافت فرسوده مناطق۹،۱۰،۱۲،۱۳،۱۴و۱۷ بهسازی شده‌اند، امروز در بیستمین برنامه شنبه‌های امید و افتخار به بهره‌برداری می‌رسند. به‌گفته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، برای بهسازی این معابر حدود 2هزارو330میلیارد ریال هزینه شده است. او با بیان اینکه ۵۶ هزارو۵۶۶تن آسفالت‌ریزی و ۲۹هزارو۷۶۲مترمربع اجرای عملیات نهر، صورت گرفته، عنوان کرد: «این بافت‌ها یا هسته‌های قدیمی به مرور زمان دچار فرسودگی و عدم‌کارایی شده‌اند و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده از اولویت‌های مدیریت شهری بوده و می‌تواند فرصتی مناسب برای توسعه پایدار شهری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... ایجاد کند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید