• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182052
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjlxk
+
-

امدادرسانی به 2657نفر در برف

نجاتگران هلال‌احمر 226نفر را اسکان اضطراری داده و 335دستگاه خودروی گرفتار در برف را رهاسازی کردند

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

درست است این روزها شرایط جوی در بیشتر مناطق کشور، تردد در محورهای مواصلاتی را سخت کرده و حتی در برخی از مناطق که عمدتا مناطق جنوبی کشور را شامل می‌شود، بارش باران‌های شدید و آبگرفتگی منازل، خانه‌های مردم را غیرقابل سکونت کرده است، اما حضور نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در این شرایط بحرانی به قوت خود باقی است. گروه‌های امدادی با حضور به‌موقع خود در صحنه حوادث به یاری مردم می‌شتابند. از ابتدای آغاز طرح امداد زمستانه، 1533پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر در سراسر کشور آماده خدمات‌رسانی در محورهای مواصلاتی کشور شده‌اند. این پایگاه‌ها از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین و از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین منطقه کشور پراکنده‌اند و بخش اعظم نیروهای فعال در آن داوطلبان جوانی هستند که نجات جان انسان‌ها اولویت اولشان است.

575پایگاه ثابت در خدمت مردم
به‌گفته رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران، مانند سال‌های گذشته طرح امداد زمستانه جمعیت هلال‌احمر با محوریت سازمان امدادونجات به‌منظور امدادرسانی در جاده‌های کشور قبل از آغاز فصل زمستان شروع شده است. به‌گفته وی، در این طرح ۵۷۵پایگاه ثابت و ۱۰۰پست موقت در گردنه‌های خطرناک و محورهای مواصلاتی فعالیت دارند: «۴۶۴شعبه و دفتر نمایندگی، ۳۰۵مرکز پشتیبانی امدادی، ۳۲مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان، ۳۵مرکز آنست (مرکز نگهداری سگ‌های جست‌وجو) و ۲۲مرکز امداد هوایی در این طرح شرکت می‌کنند که درمجموع ۱۵۳۳مرکز امدادی و پایگاهی را شامل می‌شود.»
او یکی از معضلات امدادرسانی به افراد در راه‌مانده را نبود علائم و نشانه‌های رانندگی در جاده‌ها و تونل‌ها می‌داند و معتقد است همین مسئله، باعث می‌شود تا بسیاری از رانندگانی که در‌راه‌ مانده‌اند، ندانند کجا هستند و بنابراین نتوانند محل دقیق خود را به ما بگویند و این مسئله باعث کند شدن امدادرسانی می‌شود.
مهدی ولی‌پور با اشاره به آمادگی و تلاش امدادگران و نجاتگران سازمان امدادونجات در طرح زمستانه، امسال تعداد این نیروها را 13هزار نفر برمی‌شمارد و می‌گوید ۴۵۰۰تیم عملیاتی فعال، ۳۱تیم واکنش‌سریع، ۲۲هزار داوطلب تخصصی امدادونجات و ۳۴۰۰نیروی عملیاتی تخصصی کادر، در این طرح حضور دارند.
در روزهای آخر هفته گذشته اغلب محورهای غربی و شرقی کشور شاهد بارش‌های سنگین بود و این بارش‌ها به‌صورت برف در استان کهگیلویه و بویراحمد شدیدتر بود. ولی‌پور می‌گوید به همان اندازه که بارش برف در مناطق سردسیری غرب و شرق کشور شدید بود، در مناطق جنوب کشور ازجمله بوشهر باران شدید زندگی مردم منطقه را تحت‌تأثیر قرار داد.

25استان متأثر از بارش‌های آخر هفته
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همچنین به همشهری می‌گوید در دو روز آخر هفته 25استان کشور متأثر از شرایط جوی بودند که 19استان اعم از استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان و 61شهرستان نیازمند امدادرسانی شدند. به‌گفته ولی پور، نجاتگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با حضور به‌موقع و سریع خود در 74منطقه اعم از 60محور، 4شهر و 10 روستا، موفق شدند به 2هزار و 657نفر امدادرسانی کرده و زمینه اسکان اضطراری 226نفر را فراهم کنند. از افرادی که نجاتگران جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی به آنها در صحنه حوادث حاضر شده بودند، 4نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در مناطق برفگیر 335دستگاه خودرو از برف رهاسازی شد و در مناطقی که بارش باران باعث آبگرفتگی خانه‌ها شده بود 31منزل مسکونی توسط نیروهای هلال‌احمر تخلیه از آب شده است.»

128تیم امدادی در خدمت مردم
ولی‌پور می‌گوید در این عملیات‌های امدادی 450نفر در قالب 128تیم به یاری مردم شتافته‌اند و با توزیع 405تخته پتو، 183کیلوگرم نایلون، 40بسته غذایی، 9کیلوگرم خرما و 75بسته بیسکوییت شرایط بحرانی پیش روی آنها را آرام‌تر کرده‌اند.جاده‌های برفگیر این روزها قربانیان زیادی را می‌گیرد هرچند نیروهای امدادی به‌صورت شبانه‌روز در این محورها حاضرند، اما اگر همراهی مردم در رعایت نکات ایمنی نباشد حوادث تلخ بیشتری در این محورها رقم می‌خورد. رئیس سازمان امدادونجات از مردم می‌خواهد از تردد غیرضروری در محورهای برفگیر خودداری کنند و درصورت نیاز به تردد هم اصول ایمنی را رعایت کرده و هم با تجهیزات کامل سفر کنند؛ بدون زنجیر چرخ راهی جاده‌ها نشوند و همراه خود حتما البسه گرم و مواد غذایی کافی به همراه داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :