ناوگان اتوبوسرانی در اولویت برقیشدن
سیدجعفر تشکری هاشمی-رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورا
آلودگی هوا که این روزها جریان زندگی را در تهران دچار اختلال کرده و سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده محصول بیتوجهی دولتهایی است که اهمیت توسعه ناوگان حملونقل عمومی و ضرورت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهای آلاینده را جدی نگرفتند. در این دوره تلاش میشود با رفع کاستیها و کمبودها در حوزه حملونقل عمومی گامی در راستای کاهش معضل آلودگی برداشته شود و قطعاً یکی از راهکارهایی که در این امر مهم میتواند مؤثر باشد (کاهش آلودگی هوا)، استفاده از وسایل نقلیه برقی اعم از موتورسیکلت، خودروی سواری، اتوبوس و حتی وسایل نقلیه باری بهجای ناوگان آلاینده و فرسوده شخصی، عمومی و باربری است. طبعاً وسایل حملونقل عمومی بهدلیل پیمایش چندین برابری نسبت به وسایل نقلیه شخصی اولویت بیشتری در مسیر برقیشدن دارند و ضروری است در این حوزه اقداماتی صورت گیرد. ازاینرو استفاده از اتوبوس برقی، تاکسی برقی، موتورسیکلت برقی، اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و الآرتی در برنامههای مصوب سالجاری و همینطور برنامه چهارم چهارساله توسعه شهردار تهران که در مراحل تصویب شورای شهر قرار دارد، بهعنوان یک رویکرد اساسی و مهم، موردتوجه قرار گرفته است؛ اما اولویتبندی آن برای اجراییشدن باید براساس مطالعات و نیاز شهر و شهروندان باشد. درخصوص هر یک از مدهای حملونقل عنوان شده باید سیاستهای مشخصی اتخاذ کرد. باتوجه به قیمت حداقل دوبرابری وسایل نقلیه برقی نسبت به وسایل مشابه با سوخت بنزین و گازوئیل، ترجیح اول مدیریت شهری (شورا و شهرداری) تأمین کسری ناوگان فعلی و به دنبال آن، جایگزینی تدریجی ناوگان برقی خواهد بود. البته این شامل موتورسیکلتها نمیشود و باید بهطورجدی و بدون مماشات ترویج موتورسیکلت برقی پیگیری شود. همچنین درخصوص LRT و تراموا، تصمیمات هیجانی نخواهیم گرفت و تا مادامی که مطالعات ترجیحپذیری، این دو سیستم را نسبت به اتوبوس برقی و مترو اثبات نکند، اقدام نمیکنیم و در این مورد، همهچیز به آثار و نتایج تحقیقات و مطالعات بهعملآمده وابسته خواهد بود. بههرحال شهرداری تهران در دوره جدید قصد دارد تحولاتی در تهران ایجاد کند که بخشی از آنها مربوط به حوزه حملونقل عمومی با تمرکز روی برقیشدن این وسایل است. ورود اتوبوسهای برقی، موتورسیکلتهای برقی و تاکسیهای برقی و هیبریدی با حمایت از بخش خصوصی در سرمایهگذاری و ترویج این نوع از وسایل در کلانشهری چون تهران، ازجمله برنامههای شهرداری تا پایان سال 1404 است و احجام (ابعاد و ظرفیت) هر یک از وسایل نقلیه در برنامه چهارساله چهارم قطعی خواهد شد.