• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182021
+
-

قزوین؛ پایلوت یکپارچه‌سازی اراضی روستایی

وزیر جهادکشاورزی گفت: قزوین به‌دلیل سابقه و ظرفیت بالا در کشاورزی و اینکه قطب کشاورزی هوشمند ایران است به‌عنوان پایلوت یکپارچه‌سازی اراضی زراعی روستاهای کشور انتخاب شد.
به گزارش ایرنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد در آیین تحویل اسناد تک‌برگی اراضی کشاورزی به کشاورزان روستای حاجی‌تپه بخش بشاریات شهرستان آبیک در قزوین (جمعه 16دی) اظهار کرد: یکپارچه‌سازی اراضی زراعی روستاها از اهداف وزارت جهادکشاورزی است که حرکتی ضد‌اصلاحات ارضی که موجب خرد شدن زمین‌ها شد، محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی منافاتی با مالکیت کشاورزان بر اراضی خود نخواهد داشت، افزود: کشاورز مانند دیگر تولیدکنندگان در کشور است و باید مالکیت او را بر اراضی که در آن مشغول فعالیت است به رسمیت شناخت و شرایط مناسب را به‌منظور دریافت تسهیلات برایش فراهم کرد.
وزیر جهادکشاورزی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمینه احیای دشت قزوین گفت: فرمایشات معظم‌له در این‌باره را یک دستور می‌دانیم و با جدیت به‌دنبال تحقق آن هستیم.
ساداتی‌نژاد همچنین از تلاش وزارت جهادکشاورزی برای تزریق اعتبار جدید به منظور تحول در کشاورزی کشور خبر داد و گفت: در این‌باره منتظر رأی‌آوردن لایحه دوفوریتی در مجلس برای تزریق اعتبار به بخش کشاورزی ازجمله به‌منظور احیای دشت قزوین هستیم.
وی در ادامه با اشاره به نقش پراهمیت دشت قزوین در تولید غذا افزود: یک سفر مختص احیای دشت قزوین درنظر گرفته‌ایم که در آینده انجام خواهد شد.
وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: با وجود بحران غذا در جهان به واسطه جنگ اوکراین با غیرت و تلاش کشاورزان مشکلی در تامین غذای کشور نداشتیم که نشان می‌دهد کشور ما در زمینه تامین غذا یک قدرت است.
وی در بخش دیگری اظهار کرد: روستای حاجی‌تپه آبیک به شکل پایلوت قطب یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی روستاها در کشور انتخاب می‌شود و تسهیلات ویژه‌ای در این‌باره در حوزه تامین آب، ادوات و کود و سایر نیازها درنظر گرفته خواهد شد.
در پایان این مراسم اسناد تک برگی اراضی کشاورزی روستای حاجی تپه شهرستان آبیک از سوی وزیر جهادکشاورزی به آنان تقدیم شد. استان قزوین دارای ۴۸۹هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۸۰هزار بهره‌بردار است.
به‌گفته کارشناسان، پراکندگی و کوچک بودن اراضی به یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی تبدیل شده و از عوامل محدود‌کننده بهره‌وری و بازدهی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود. یکپارچه‌سازی اراضی مانع از تغییر کاربری، افزایش بهره‌وری از آب و خاک، جلوگیری از خردشدن و رهاشدن اراضی می‌شود و درنهایت تثبیت تولیدکشاورزی را به‌دنبال خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید