• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181965
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KO8Kl
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار زنان فرهیخته عنوان کردند:

تو دهنی دختران ما به فراخوان کشف حجاب

تو دهنی دختران ما به فراخوان کشف حجاب

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی با ابراز خرسندی فراوان از مفاهیم عالی و برجسته در سخنان شماری از میهمانان، افزودند: پیشنهاد استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدت‌ها‌ست مشغول کرده و ان‌شاءالله برای آن راه‌حلی خواهیم یافت.

مطالبه‌گری در قبال ریاکاران غربی
موضع جمهوری‌اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبه‌گری و هجوم است، زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غصربی در این زمینه واقعا مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده که امیدواریم دیدگاه‌های اسلام با تبیین و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگیان زن، حتی در افکارعمومی غرب اثر بگذارد. تساوی زن و مرد در نگاه انسانی و جنسیتی جزو مسلمات اسلام است و در ارزشگذاری اسلامی و انسانی، ‌هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست. حقوق و تکالیف زن و مرد در اسلام متفاوت، اما متعادل است.

مردسالاری ذاتی در غرب
برخلاف نظام عمیقا مردسالار سرمایه‌داری غربی، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند، اما غربی‌ها به دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می‌دهند. در این دیدگاه هرکسی بتواند بیشتر ثروت‌اندوزی کند، ارزش ماهوی بیشتری دارد و طبعا با توجه به ‌خصوصیات مردان در سرمایه‌اندوزی، نظام سرمایه‌داری، نظامی مردسالارانه می‌شود.

سوءاستفاده اساسی غرب از زن
«عرصه کار» و «نگاه لذت‌جویانه به زن» 2سوءاستفاده اساسی غرب از زن است. هدف اصلی مطرح‌شدن مسئله آزادی زنان در غرب، کشاندن آنها از خانه به کارخانه بود تا از زنان به‌عنوان نیروی کار ارزان استفاده شود.

انسان شرم می‌کند برخی واقعیات غرب درباره زنان را بگوید
آزادی ادعایی نظام سرمایه‌داری عین «اسارت و اهانت» به زن است و انسان شرم می‌کند از برخی ماجراها در غرب حتی نام ببرد. تجارت و برده‌داری جنسی، شکسته‌شدن همه حد و مرزهای اخلاقی و عرفی و قانونی‌کردن مسائلی مانند همجنس‌بازی که در همه ادیان الهی حرام است و افتضاحات دیگر، نتایج نگاه و فرهنگ غرب به زن است. بنابراین اجتناب شدید از نگاه غربی در مقوله زن، از واجبات عملی است.

آنها که حجاب کامل ندارند بی‌دین و ضدانقلاب نیستند
حجاب بی‌تردید یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر است، اما این ضرورت خدشه‌ناپذیر نباید موجب شود کسانی که به‌صورت کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند، به بی‌دینی یا ضدانقلابی متهم شوند. چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و درجمع علمای آن منطقه گفتم چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، «ضعیف‌الحجاب» است، متهم می‌کنید درحالی‌که در استقبال مردمی شماری از خانم‌ها چنین حجابی داشتند. اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند.

تلاش‌های فراوان علیه حجاب
چه‌کسی در مقابل تلاش‌ها و فراخوان‌های فراوان در قضایای اخیر علیه حجاب ایستادگی کرد؟ خود زن‌ها بودند که ایستادند، آن‌هم درحالی‌که بدخواهان امیدشان به همین زن‌های اصطلاحا بدحجاب بود تا کشف حجاب کنند، اما زنان این کار را نکردند و در دهان تبلیغ‌کننده‌ها و فرستندگان فراخوان زدند.

بهترین تبلیغ برای حجاب
بهترین تبلیغ برای حجاب این است که دختر ورزشکار ما قهرمان می‌شود و پرچم کشورش را درمقابل دوربین‌های بین‌المللی بالا می‌برد، آن‌هم درحالی‌که با حجاب روی سکوی قهرمانی ایستاده‌است.

زن در خانه، کارگر نیست
زن در خانواده مانند گلی و عطر خوشبو و هوای تنفس در فضای خانه است. چنانچه زن در خانه داوطلبانه مایل به انجام کار باشد، اشکالی ندارد، اما به تصریح روایات، زن در خانه یک کارگر نیست که دیگران بتوانند او را به انجام کار وادار کنند.

خانه‌داری به‌معنی خانه‌نشینی نیست
خانه‌داری به‌معنی خانه‌نشینی و پرهیز از تدریس، مجاهدت و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه یعنی زن هر کار دیگری که ذیل اصالت خانه‌داری امکان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد.

خانواده؛ سلول تشکیل جامعه
تشکیل خانواده براساس یک قانون عام در آفرینش یعنی قانون زوجیت است. این نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلی و مارکسیستی است که می‌گوید حرکت ناشی از تضاد است، چراکه در منطق اسلام، حرکت ازجمله ادامه نسل برخاسته از زوجیت و همراهی است که این نظریه نیاز به‌کار جدی و اساسی دارد. علت تعیین ضابطه و قانون برای زوجیت و تشکیل خانواده در اسلام و سایر ادیان الهی، جلوگیری از اغتشاش و بی‌قاعدگی است. رعایت این ضوابط موجب سلامت خانواده و جامعه می‌شود، چراکه خانواده، سلول تشکیل جامعه است.

2نقش اصلی زن در خانه
«مادری» و «همسری» 2نقش اصلی زن در خانه است. زن در نقش همسری، مظهر عشق و آرامش برای مرد است که نمونه‌هایی از درخشش این نقش در کتاب‌های شرح حال همسران شهدا برجسته است. در نقش مادری، زن صاحب حق حیات است، چراکه فرزندان خود را متولد می‌کند و با عشقی بی‌بدیل آنها را پرورش می‌دهد، ضمن اینکه مادران بیش از همه عامل انتقال عناصر هویت ملی و افشاننده بذرهای ایمان و اخلاق در فرزندان هستند.

به اشک‌های آنان حسرت می‌خورم
من به اشک‌های زنانی با ظواهر مختلف در مراسم‌های مناجات و راز و نیاز با پروردگار در شب‌های قدر حسرت می‌خورم و می‌گویم ‌ای‌کاش می‌توانستم مانند آن دختر و زن جوان اشک بریزم. ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم. همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.

حاشیه
نقش مادری


دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از بانوان کشور در آستانه روز زن، حواشی جالب‌توجهی داشت. ازجمله تصویر کودکانی که در کنار مادران خود در این دیدار حضور یافته بودند. جو صمیمی و زیبای این دیدار با حضور کودکان معصوم جلوه دیگری گرفت. ضمن آنکه در ابتدای این دیدار سرود زیبایی توسط دختران کودک و نوجوان همخوانی شد.

تدارک بانوان برای دیدار روز زن

دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با جمعی از بانوان شاید نخستین مراسم رسمی‌ای بود که در آن بانوان وظیفه تصویربرداری را به‌عهده داشتند و ظاهرا تأکید ویژه‌ای برای آنکه این دیدار کاملا زنانه باشد نیز وجود داشته است.
کار عکاسی این دیدار هم بر عهده چند نفر از بانوان هنرمند این عرصه بود.















 

این خبر را به اشتراک بگذارید