• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181945
+
-

قطعی اینترنت؛ فقط در حوزه‌های کنکور

پس از اظهارات یک مقام سازمان سنجش، وزیر علوم از قطع اینترنت، صرفا در حوزه‌های آزمون سراسری کنکور خبر داد

اینترنت
قطعی اینترنت؛ فقط در حوزه‌های کنکور

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از یک جنجال چند ساعته در شبکه‌های اجتماعی، سرانجام اعلام کرد که در زمان برگزاری کنکور 1402، صرفا اینترنت مناطق حوزه‌های امتحانی قطع می‌شود. نگرانی عمومی زمانی آغاز شد که یک مقام مسئول در سازمان سنجش، سخنی نسنجیده را در یک برنامه تلویزیونی به زبان آورد که واکنش شدید بسیاری از کسب‌وکارها، اپراتورهای همراه و کاربران را در پی داشت. معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در حالی از آنتن رسانه ملی اعلام کرد که اینترنت کل کشور در روزهای برگزاری کنکور قطع می‌شود که هرگونه تصمیم در این مورد حتی به‌صورت قطع منطقه‌ای اینترنت، نیازمند مصوبه شورای‌عالی امنیت کشور است. این در حالی است که حتی قطع منطقه‌ای اینترنت هم در گذشته با انتقاداتی همراه بوده است و کارشناسان ارتباطات و فناوری اطلاعات روش‌های کم هزینه‌تری را پیشنهاد می‌کنند. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ساعاتی پس از صحبت‌های معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ مصوبه‌ای برای قطع سراسری اینترنت در روزهای برگزاری کنکور ابلاغ نشده است.

ضرورت مصوبه شورای امنیت
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت به صراحت اعلام کرد که در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ فقط اینترنت حوزه‌های برگزاری کنکور قطع خواهد شد. زلفی‌گل در جمع خبرنگاران به تامین امنیت برای برگزاری کنکور اشاره کرد و ادامه داد: «فقط در محوطه حوزه‌های برگزاری کنکور، اینترنت قطع خواهد شد تا داوطلبان در کمال آرامش و امنیت بتوانند رقابت کنند. این در حالی است که به‌گفته او، قطعی اینترنت در حوزه‌های آزمون «نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد».

مصوبه‌ای ابلاغ نشده
پس از اعلام قطع سراسری اینترنت در روزهای 29و 30دی 1401از سوی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای درباره ادعای قطع اینترنت در روز برگزاری کنکور تأکید کرد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس، موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب می‌کند و تاکنون در این ‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است.» در این اطلاعیه آمده است که پیرو موضوع مطرح شده از سوی یکی از مسئولان در ارتباط با قطع اینترنت در روز برگزاری کنکور به استحضار می‌رساند: «پر واضح است که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند.»

امنیت روانی مردم و خواسته‌های غیرمنطقی
پس از اختلالات اینترنتی چند ماه اخیر و گلایه‌های مردم از وزارت ارتباطات، حالا شاهد واکنش صریح این وزارتخانه در برابر «خواسته‌های غیرمنطقی» هستیم.مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی دیگر از اطلاعیه خود تصریح می‌کند که «جز در موارد خاصی که آن ‌هم توسط مراجع قانونی تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ هیچ‌ عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند». همچنین در اطلاعیه روابط عمومی وزارت ارتباطات آمده است: «متأسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسئول، اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آنهاست.» وزارت ارتباطات همچنین با اشاره به شایعات اخیر مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی و بی‌اساس بودن آن، تأکید کرده که «نشر چنین اظهارات غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف، باعث ضربه به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران محسوب می‌شود».

راهکارهای کم هزینه
کارشناسان فناوری اطلاعات بارها درباره امنیت برگزاری آزمون کنکور پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند. یک کارشناس در گفت‌وگو با همشهری در تیرماه گذشته و زمان برگزاری کنکور و در پی قطعی نقطه‌ای اینترنت استفاده از جمرها با تنظیمات خاص را پیشنهاد کرده بود.
همچنین آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل روز گذشته با اشاره به اظهارات معاون سازمان سنجش در توییتر می‌گوید: «متولی تشخیص و سنجش آنچه را که این جناب می‌گوید «می ارزد» ایشان هستند؟ جمر برای چه ساخته شده؟ این یعنی کسب‌وکارها قفل شوند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید