• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181938
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/587qq
+
-

نبرد با آلودگی

تداوم بی‌سابقه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور و انتقادات مطرح‌شده به اهمال دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون هوای پاک طی چند روز گذشته با حاشیه‌های مختلف همراه شد. اما نظام تصمیم‌گیری در کشور از صبح دیروز دستگاه‌ها را مکلف به اجرای قانون هوای پاک کرد و همشهری در این ستون به اخبار و اظهارنظرهای صورت‌گرفته در ماجرای مقابله با آلودگی‌ها پرداخته است.

تکلیف رئیس‌جمهور به 2وزارتخانه برای مقابله با آلودگی هوا

سیدابراهیم رئیسی، در جلسه صبح دیروز هیأت دولت، وزیر نفت را مکلف به ساماندهی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف و جلوگیری از قاچاق سوخت با هدف مدیریت مصرف انرژی در کشور کرد.
رئیس‌جمهور، وزیر کشور را نیز به‌عنوان مسئول اجرای قانون هوای پاک موظف کرد با پیگیری دقیق عملکرد دستگاه‌های مسئول در این قانون، نسبت به اقدامات انجام شده اطلاع‌رسانی مقتضی را انجام دهد.

احضار متهمان آلودگی هوا به دستگاه قضایی

معاون قضایی دادستان کل کشور صبح دیروز به خانه ملت خبر داد که تاکنون حداقل نام ۴دستگاه از سازمان‌ها و نهادها که موظف به اجرای قانون هوای پاک بودند، تحت عنوان ترک‌فعل در پرونده آلودگی هوا گزارش شده‌ است. غلام‌عباس ترکی گفت: گزارش‌هایی که از آلودگی هوا از طرف کمیسیون اصل 90 و هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به قوه‌قضاییه ارسال شده بود، جهت رسیدگی به دادسرای تهران ارجاع شد؛ هم‌اکنون هر دو گزارش دریافتی از قوه‌مقننه در دادسرای تهران در حال رسیدگی است. معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم افزود: رسیدگی به پرونده آلودگی هوای پایتخت در دادسرای تهران در دست رسیدگی است و از باب حقوق عامه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بازپرس پرونده نیز جهت تکمیل تحقیقات، موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع داده است. سازمان بازرسی هم تحقیقات جامعی داشت و گزارش آن را برای بازپرس رسیدگی پرونده ارسال کرده است. هم‌اکنون متهمان پرونده آلودگی هوا احضار شده‌اند و مرحله تکمیل تحقیقات در حال انجام است.

۶۰درصد از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره مدیریت آلودگی هوا به خبرنگاران گفت: ۶۰درصد از آلودگی هوا طبق بررسی‌ها مربوط به منابع متحرک و ۴۰درصد مربوط به منابع ثابت است. در بحث منابع متحرک حمل‌ونقل عمومی و خودروها و موتورسیکلت‌ها مطرح است. براساس تصمیماتی که گرفته شده است، تعداد قابل‌توجهی موتورسیکلت برقی را قرار است وارد کنیم و جایگزین موتورسیکلت‌های با سوخت نامناسب کنیم. بحث نوسازی ناوگان عمومی نیز مطرح است و قراردادهایی در این زمینه بسته شده و تعدادی اتوبوس جدید هم برای تحویل از کارخانه‌ها آماده شماره‌گذاری هستند. علاوه‌بر این شهرداری کار خوبی را برای کاهش مسیر ترددها با اصلاح تقاطع‌ها شروع کرده است. وزارت نفت هم در حال کار درباره سوخت‌های یورو۵ برای استفاده بیشتر در خودروهاست. درباره پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز برنامه‌هایی در دستورکار است که با سوخت‌های بهتر کار کنند.

آلودگی پایتخت خارج از حد توان شهر است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت به خبرنگاران گفت: در اطراف شهر تهران مازوت‌سوزی نداریم، چون نیروگاه بعثت مازوت نمی‌سوزاند. ولی موضوعی که وجود دارد، تراکم آلودگی است و اتفاقی که افتاده، فارغ از حد توان شهر است که باید مدیریت شود.
علی سلاجقه افزود: مازوت‌سوزی در قزوین و در استان البرز هم وجود دارد. اما در شهر تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آلودگی هوا گفت: قرار شد بخشی از وقت جلسه آتی هیأت دولت به بحث قانون هوای پاک و فرایند اجرایی آن اختصاص پیدا کند.
سلاجقه یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا برای بودجه۱۴۰۲ اعتباری در این موضوع درنظر بگیرند. برآورد اولیه نشان داد که ۱۰۷هزار میلیارد تومان که البته ۳۰هزار میلیارد تومان آن مشترک است و یک ۳میلیارد دلار برای اجرای این قانون نیاز است که صرف اقدامات مختلفی ازجمله حمل‌ونقل عمومی و سوخت و صنایع و کارخانه‌ها خواهد شد.

700روز هوای ناسالم طی 2سال

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد حوزه مدیریت محیط‌زیست در مقابله با آلودگی هوا اعلام کرد: در 2سال گذشته ۷۰۰روز هوای ناسالم داشتیم؛ عوامل انسان ساخته آلودگی هوا در سکوت و ترک‌فعل مجریان قانون، هزاران بیمار به کشور تحمیل کرده و تنها در تهران بیش از 100هزار عمر در سال به واسطه استنشاق ذرات آلوده و آلاینده موجود در فضای شهری از بین رفته است.حسینعلی شهریاری، خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: اکنون تهران به‌عنوان پایتخت بلاد اسلامی با حدود ۱۰میلیون جمعیت تبدیل به اتاق گازی شده که به‌جای هزارمتر دارای سقفی کمتر از ۲۰۰متر شده است که چندین برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید