• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181909
+
-

کاهش بازماندگان از تحصیل

با ایجاد قرارگاه‌های جهادی در مدارس، فرهنگ جهادی بین دانش‌آموزان نهادینه می‌شود

جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی گفت: هم‌اکنون در کشور ۷۶۰هزار بازمانده از تحصیل داریم که در واقع رقم قبلی ۸۱۱هزار نفر بود و با فعالیت‌های ابتدایی تعداد آنها را از ۸۱۱هزار نفر به ۷۶۰هزار نفر رساندیم و امروز توانسته‌ایم حدود ۴۰هزار نفر از تعداد بازماندگان از تحصیل کم کنیم. داوود روستای، جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی کشور درخصوص دستاوردهای این قرارگاه طی حدود یک‌سال فعالیت گفت: قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، قرارگاهی جهادی و فرامعاونتی و فراسازمانی زیرنظر وزیر آموزش و پرورش است و به این دلیل فراسازمانی است که نقش تسهیل‌گر و تنظیم‌گر برنامه‌های عدالت را در تمام معاونت‌ها دنبال می‌کند.
روستایی تصریح کرد:‌ به‌عنوان مثال در مقاطع ابتدایی و متوسطه ما به‌دنبال ارتقای کیفیت مدارس دولتی و مدارس مناطق مرزی، عشایری و روستایی هستیم و اگر این کیفیت افزایش یابد و دانش‌آموزان از معلم و محتوای باکیفیت در مناطق مرزی و عشایری برخوردار شوند، عدالت برقرار شده است. قرارگاه عدالت تربیتی یک قرارگاه اجرایی نیست بلکه قرارگاهی رصدگر و تنظیم‌گر است که تمام برنامه‌های معاونت‌ها و سازمان‌های دیگر را تنظیم می‌کند. اگر این سازمان‌ها و معاونت‌ها در ذیل عدالت تربیتی باشند، قرارگاه آنها را تقویت و تشویق می‌کند و اگر اینطور نبود، مسیر آنها را به سمت عدالت تغییر می‌دهد. جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی ادامه داد: ما در استان‌ها متناسب با قرارگاه کشوری که هر هفته یکشنبه‌ها به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل می‌شود، در ۳۲استان قرارگاه استانی و در ۴۵۰شهرستان قرارگاه شهرستانی تأسیس کرده‌ایم که در حقیقت مسائل آموزش و پرورش و موضوعاتی را که به‌تنهایی توسط معاونت قابل حل نیست را به شکل گروهی در قالب قرارگاه حل و فصل کنیم.
او در ادامه درخصوص تبیین اولویت‌بندی‌های فعالیت‌های‌ قرارگاه عدالت تربیتی تصریح کرد: از نخستین فعالیت‌های ما بحث بازماندگان از تحصیل است؛ ما هم‌اکنون در کشور ۷۶۰هزار بازمانده از تحصیل داریم که در واقع رقم قبلی ۸۱۱هزار نفر بود و با فعالیت‌هایی ابتدایی تعداد آنها را از ۸۱۱هزار نفر به ۷۶۰هزار نفر رساندیم و امروز توانسته‌ایم حدود ۴۰هزار نفر از تعداد بازماندگان از تحصیل کم کنیم. با کمک معاونت‌ها، دستگاه‌های بیرونی و نهادهای خیر و گروهای جهادی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شدند و آنها را به مدرسه برگرداندیم. این اتفاق حرکتی گروهی می‌طلبد و واقعا تحقق آن کار یک نفر و 2نفر نیست.
او با اشاره به تهیه لوازم‌التحریری که دانش‌آموزان بی‌بضاعت باید به آن دسترسی داشته باشند، اظهار کرد: با کمک نهادهای بیرونی و با مشارکت معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری و خیریه‌ها و گروه‌های جهادی تحت نظر مجموعه خودمان ۲۰۰هزار بسته لوازم‌التحریر رایگان که شامل کیف و دفتر و سایر لوازم‌التحریر بود بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت توزیع کردیم و ابتدای مهرماه این اقلام به‌دست بچه‌ها رسیده بود که تحت عنوان پویش «همه حاضر» انجام شد. شاید این پرسش پیش بیاید که سال قبل نیز لوازم‌التحریر توزیع شده است و تفاوت کار ما چیست؟ بله درست است که این کار انجام می‌شد، ولی به این صورت بود که یک نفر چندبار بسته دریافت کرده بود و به یک نفر دیگر اصلا بسته‌ای نرسیده بود. قرارگاه عدالت تربیتی اعلام کرد که هر کسی می‌خواهد لوازم‌التحریر توزیع کند و همین‌طور گروه‌های جهادی و خیرین از طریق قرارگاه این کار را انجام دهند و ما به آنها می‌گوییم که کجا توزیع داشته‌ایم و کجا لوازم توزیع نشده است؛ ضمن اینکه آموزش و پرورش خودش هم سهمی را در این کار برعهده گرفت.
روستایی با بیان اینکه یک زمانی گروه‌های جهادی اگر می‌خواستند در آموزش و پرورش فعالیتی کنند با موانع قانونی، عاطفی یا عرفی برخورد می‌کردند، توضیح داد: مثلا مدیر مدرسه تصور می‌کرد اگر گروه جهادی به مدرسه راه پیدا کند، شاید مشکلاتی برایش ایجاد شود لذا ما گروه‌های جهادی را دسته‌بندی کردیم و این گروه‌ها در دسته‌های مختلف مسائل مدرسه را حل می‌کنند. امروز ۸۵۰گروه جهادی فعال در مناطق محروم ‌خدمات رسانی می‌کنند و با قرارگاه نیز ارتباط نزدیکی دارند. گروه‌های جهادی پشتیبان علمی دانش‌آموزان هستند که شامل گروه‌های دانش‌آموزی و طلبگی می‌شود و این افراد به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار کتاب کمک‌درسی می‌دهند و در واقع بیش از آنچه در مدرسه باید یادگیری داشته باشند به آنها می‌آموزند تا بتوانند تراز معدل این بچه‌ها را بالا ببرند و استعدادهای برتر این مناطق رشد داده شوند تا در گام‌های بعدی پیشرفت داشته باشند و در دانشگاه به موفقیت برسند. گروه‌های جهادی همچنین کمک‌های مؤمنانه را نیز به‌دست دانش‌آموزان بی‌بضاعت می‌رسانند یعنی با کمک مجموعه‌های بزرگی که در تهران و سایر استان‌ها شناسایی می‌شوند، کمک‌هایی شامل بسته غذایی و پوشاک به این دانش‌آموزان می‌رسد. جانشین رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی اضافه کرد: کار دیگری که گروه‌های جهادی انجام می‌دهند، مرمت مدارس است. رنگ‌کاری، رفع اشکالات جزئی مدارس و... همه توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود. عده‌ای از این گروه‌ها با کمک پول‌هایی که از خیرین دریافت می‌کنند مدارس روستایی یک تا 3کلاسه می‌سازند. گروه‌های جهادی زیادی کارشان مدرسه‌سازی است و مواردی داشته‌ایم که برخی از این جهادگران در این مسیر به شهادت هم رسیده‌اند. این مدرسه‌سازی در ابعاد روستایی و عشایری جزو ماموریت‌های قرارگاه و گروه‌های جهادی آن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید