• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181864
+
-

مداخله خارجی‌ها در پرونده هواپیمای اوکراینی

دیپلماسی
مداخله خارجی‌ها در پرونده هواپیمای اوکراینی

در حالی روند رسیدگی قضایی به پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی در جریان است که برخی کشورهای خارجی به شکل آشکار در امور قضایی و داخلی ایران مداخله کرده و در این مسیر جوسازی می‌کنند.
در این راستا، وزارت خارجه انگلیس، کانادا، سوئد، انگلیس و اوکراین با انتشار بیانیه‌ای مشترک در ارتباط با سانحه سقوط پرواز PS۷۵۲ هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، با اتخاذ موضعی غیرسازنده اعلام کردند به ادامه تلاش‌های خود برای پاسخگو کردن ایران متعهد هستند!
در بیانیه مشترک کانادا، سوئد، انگلیس و اوکراین در این‌باره بدون اشاره به اقدامات شفاف تهران در این خصوص آمده است: به‌ویژه از ایران خواسته‌ایم تا به داوری الزام‌آور مربوط به پرواز PS۷۵۲ تَن دهد! گروه هماهنگی همچنان متعهد به پیگیری تلاش‌ها برای پاسخگویی ایران است. این اقدام بخشی از رویکرد گسترده‌‌تر ما برای اطمینان از شفافیت، عدالت و پاسخگویی قربانیان و خانواده‌هایشان خواهد بود.

واکنش وزارت امور خارجه به مداخله در روند قضایی پرونده
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به مداخله خارجی‌ در روند رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی و ارسال پرونده سانحه به دادگاه لاهه گفت: یک‌بار دیگر به بازماندگان تسلیت می‌گویم و ابراز همدردی می‌کنم. وزارت خارجه ایران 2 یادداشت را از طریق وزارت خارجه اوکراین از سوی 4 کشور اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده و در حال بررسی این موضوع است.
ناصر کنعانی توضیح داد: ایران همواره با انجام رایزنی برای رسیدگی مناسب به این موضوع تأکید کرده و متناسب با تعهدات بین‌المللی و قوانین داخلی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده و سازمان قضایی نیروهای مسلح ابعاد کیفری موضوع را پیگیری کرده است. ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از این موضوع را محکوم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید