• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181645
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2Yo5
+
-

رشد 16/6درصدی تولید خودرو

در 9ماهه امسال 778هزار دستگاه خودروی سواری داخلی تولید شد

آمارها نشان می‌دهد روند تولید خودرو در آذرماه امسال برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته و جمع کل تولید، در9ماهه امسال با 16.6درصد رشد به 778هزار دستگاه رسیده است که اگر این روند تا پایان سال ادامه یابد میزان تولید خودرو درسال‌جاری از مرز یک میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.
به گزارش همشهری، بعد از یک دور افت تولید در ماه‌های تیر و مرداد روند تولید خودرو از شهریور ماه دوباره صعودی شده و آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید در پاییز امسال شیب صعودی خود را حفظ کرده که بخش عمده آن ناشی از افزایش تیراژ تولید در شرکت ایران‌خودرو است. طبق اطلاعات موجود شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در آذرماه امسال جمعا 108هزارو 415دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با ماه قبل 4درصد افزایش نشان می‌دهد. بخش عمده این رشد ناشی از رشد تولید در شرکت ایران خودرو بوده که سطح تولید در این ماه 9درصد افزایش یافته است. با این میزان تولید جمع کل تولید خودرو در 9ماهه سال‌جاری به 778هزارو 508دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16.6درصد رشد نشان می‌دهد.
این ارقام به‌معنای آن است که تعداد خودرو‌های تولید شده در 9ماهه امسال 111هزار دستگاه بیشتر از پارسال بوده است و نشان می‌دهد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین هر ماه 86هزارو 500دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. چنانچه این روند در ماه‌های پایانی سال ادامه داشته باشد احتمالا در پایان امسال جمع کل تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت. اگرچه این ارقام فاصله زیادی با اهداف وزارت صنعت برای تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال 1401دارد اما بالاترین میزان تولید در چند سال گذشته محسوب می‌شود. در طول چند سال گذشته به‌دلیل موانع مالی و تحریم‌ها سطح تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به شکل محسوسی کاهش یافته بود.

میزان فروش
آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد در کنار رشد تولید، میزان فروش خودرو‌های داخلی نیز افزایش یافته و حتی سرعت رشد فروش بیش از تولید بوده است. طبق اطلاعات موجود شرکت‌های خودروسازی در 9ماهه امسال 836هزارو 760دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده‌اند که این میزان در مقایسه با سال قبل 33.4درصد افزایش نشان می‌دهد و بیانگر آن است که امسال تعداد خودرو‌های تحویلی به مشتریان 210هزار دستگاه بیشتر از پارسال بوده است. بیشترین میزان رشد فروش همچون تولید، متعلق به ایران‌خودرو است که میزان فروش امسالش 42.5درصد بیشتر از پارسال بوده است. میزان فروش سایپا و پارس‌خودرو هم به‌ترتیب 28.7 و 14.3درصد رشد کرده است.

رشد درآمد
متناسب با افزایش تولید و فروش جمع کل درآمد عملیاتی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نیز افزایش یافته است. مطابق آمار موجود جمع کل درآمد حاصل از فروش 3 شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در 9ماهه سال‌جاری به 187هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 156درصد رشد نشان می‌دهد.
نکته قابل توجه این است که بیشترین میزان رشد درآمد مربوط به ماه گذشته است که درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ 68.2 درصد افزایش یافته است که به‌نظر می‌رسد علت اصلی این موضوع، افزایش فروش محصولات شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در بورس کالا با قیمت‌های رقابتی است. البته این به‌معنای آن نیست که شرکت‌های خودرو‌سازی‌ سودآور شده‌اند بلکه به‌معنای آن است که زیان عملکرد این شرکت‌ها در حال کاهش است. طبق آخرین آمار‌ها جمع کل زیان تلفیقی صنعت خودروسازی در شرایط فعلی در حدود 125هزار میلیارد تومان است که انتظار می‌رود از طریق فروش محصولات این شرکت‌ها از طریق بورس کالا این روند اصلاح شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید