• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181637
+
-

در سومین روز رزمایش ذوالفقار 1401تمرین شد

اقتدار پهپادی و موشکی ارتش بر فراز دریای عمان

گزارش
اقتدار پهپادی و موشکی ارتش بر فراز دریای عمان

اصغر صوفی-روزنامه‌نگار

سومین روز رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش با محوریت توان موشکی نیروهای دریایی و پدافند هوایی ارتش در آب‌های دریای عمان برگزار شد. شلیک موشک سطح به سطح نصر، پروازهای 24ساعته در رصد مرزها، شلیک اژدرهای ایرانی از زیردریایی و بالگرد و رزمایش انهدام پهپادها با سامانه‌های پدافندی بومی تلاش و مرصاد مهم‌ترین عملیات‌های ارتش در روز سوم رزمایش بودند. در روزهای قبلی رزمایش عملیات جدید آبی خاکی ارتش در دفاع پیش‌دستانه و تهاجم اجرا شد. سخنگوی این رزمایش اهداف این تمرین را دستیابی به ساحل کشورهای دارای مرز دریایی اعلام کرده بود. امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش گفته بود: «پیش‌بینی می‌شود که در ساحل دور تدابیری اتخاذ و دشمن را در زمین خودش درگیر کنیم.» شیخ این رویکرد را برای نخستین‌بار توسط ارتش عنوان کرد که خطاهای آن باید پایش شده تا در روز حوادث احتمالی، بدون خطا اجرایی شود. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش (aja.ir)، 5‌مورد از مهم‌ترین اقدامات نظامی ارتش در 3روز رزمایش ذوالفقار1401به شرح زیر بودند:

 پرتاب اژدر از بالگرد sh
یک فروند بالگرد SH این رزمایش، با پرتاب اژدر مارک ۴۶، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.

 شلیک اژدر بومی از زیردریایی
اژدر ایرانی میعاد برای نخستین‌بار از زیردریایی طارق شلیک و هدف خود را منهدم کرد. همچنین اژدرهای ایرانی والفجر2 نیز با شلیک از زیردریایی‌های فاتح و غدیر اهداف خود را در دریای عمان و شمال اقیانوس هند منهدم کردند.

غلبه «کرار»  بر جنگنده  متخاصم
پرواز یک فروند کرار، هواپیمای با سرنشین اطلاعاتی P-8  نیروهای فرامنطقه‌ای را که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه‌ عمومی رزمایش داشت، مجبور به خروج از منطقه کرد.

 انتقال تانک از دریا به ساحل
یک فروند ناو آب ـ خاکی تنب، تانک‌های T-72 و نفربرهای BMP-2 برای اجرای عملیات بیچینگ یا تصرف سرپل از دریا به ساحل دشمن فرضی منتقل شدند.

 انهدام پهپاد با سامانه بومی تلاش
سامانه موشکی تاکتیکی بومی تلاش با شلیک یک فروند موشک، موفق به انهدام پهپاد مهاجم از فاصله 150کیلومتری شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید