• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181574
+
-

کارشناس و تحلیلگر بازار طلا

سکه حباب دارد مصنوعات طلا بخرید

نوسان قیمت ارز و کاهش ارزش ریال، باعث شده صاحبان سرمایه‌های خرد برای حفظ ارزش دارایی‌های مالی خود به خرید کالاهای سرمایه‌ای به‌ویژه طلا و سکه روی بیاورند. ابراهیم محمدولی، کارشناس و تحلیلگر‌ بازار طلا در گفت‌و‌گو با همشهری نکاتی را برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا بیان می‌کند.

بسیاری از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود ترجیح می‌دهند پول‌هایشان را به کالا تبدیل کنند. پیشنهاد شما چیست؟
به اعتقاد من در این شرایط که ما نه‌فقط به‌طور روزانه بلکه ساعتی شاهد تغییرات فاحشی در قیمت‌ها هستیم، ورود خریدار به این بازارهای پرنوسان آن هم برای کوتاه‌مدت کاری کاملا اشتباه است، چون هر آن احتمال دارد اتفاقات سیاسی یا حرکت‌های اقتصادی تغییرات بزرگی در بازارها ایجاد کند.
 کدام بازار و کدام کالا را بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری می‌دانید؟
 به‌عنوان کسی که نیم ‌قرن است در صنف طلا فعالیت می‌کنم، بازار طلا را مطمئن‌ترین بازار برای حفظ سرمایه می‌دانم. اما توصیه من فقط خرید سکه و مصنوعات طلاست، طلای دست دوم و آب شده می‌تواند خریدار را با زیان مواجه کند اما انواع سکه و مصنوعاتی که اجرت ساخت کمتری دارند سرمایه‌گذاری‌های بسیار مطمئنی هستند. البته هم‌اکنون قیمت سکه‌ حباب زیادی دارد که این می‌تواند به صاحب سرمایه آسیب بزند، پس بهترین پیشنهاد من به افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند خرید مصنوعات طلا و جواهر است.
 افزایش قیمت سکه تمام خیلی‌ها را به فکر خرید ربع سکه و نیم‌سکه انداخته است. کدام سکه برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسب‌تری است؟
هم‌اکنون حباب سکه در مقایسه با نیم‌سکه و ربع سکه کوچک‌تر است. حباب قیمت ربع سکه این روزها بسیار بزرگ است، نیم‌سکه هم حباب بزرگی دارد اما در مقایسه با ربع سکه کمتر است.  به همین دلیل توصیه می‌کنم درصورت تمایل به خرید سکه، سکه تمام خریداری کنند.
 اشاره کردید که ورود به بازارهای پرنوسان برای کوتاه‌مدت کاری اشتباه است،‌چرا؟
خیلی از مصرف‌کننده‌ها برای ایجاد ارزش افزوده به بازار طلا وارد می‌شوند، این ارزش افزوده در کوتاه‌مدت حاصل نمی‌شود و ممکن است نوسانات بازار در بازه‌های زمانی کوتاه باعث به خطر افتادن سرمایه و زیان خریدار شود. توصیه من این است که به‌هیچ‌وجه زمان کوتاه را انتخاب نکنند و برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار شوند. تنها در این شرایط است که سود حضور در بازار برای خریداران تضمین شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید