• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181481
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/486Bn
+
-

تعامل مشهد با خواهرخوانده‌ها بیشتر می شود

شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی مهر امسال بود که روز 10دی را به‌عنوان روز ملی مشهد انتخاب کرد. به گزارش همشهری، روز گذشته (شنبه 10دی) به مناسبت نخستین سال گرامیداشت روز ملی مشهد، پایگاه اینترنتی «جهان‌شهر» به‌عنوان بستری برای توسعه روابط بین‌الملل با حضور نمایندگان سرکنسول‌های کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان رونمایی شد. این پایگاه اینترنتی به همت شهرداری مشهد راه‌اندازی شده است.فراخوان طراحی المان میدان ۱۰ دی و طراحی نشان روز ملی مشهد، شروع دور جدید فعالیت شورای اجتماعی محلات، زنگ روز ملی مشهد در مدارس منتخب، نشست تخصصی «نقش دانشگاه در هویت‌سازی مشهد» در دانشگاه آزاد، نمایشگاه هویت مشهد در دانشگاه علوم پزشکی، نمایشگاه مشهد قدیم در فرهنگسرای بهشت، برنامه کوهپیمایی و پیاده‌روی خانوادگی، مسابقات ورزشی بانوان محلات و رونمایی از 3کتاب با موضوع انقلاب مردم مشهد و مشاغل و محلات قدیمی این شهر از دیگر برنامه‌های این روز بود.

میزهای دیپلماسی در مشهد
شهردار مشهد با بیان اینکه دیپلماسی شهری باید گسترش یابد که این مهم مورد توجه مدیریت شهری مشهد است، گفت: میزهای دیپلماسی بین مشهد و کشورهای همسایه از 8ماه قبل تشکیل شده و خروجی خوبی برای رشد و توسعه شهرداری‌ها داشته است.
سیدعبدالله ارجائی با بیان اینکه در مشهد سالانه پذیرای ٣٠ میلیون زائر هستیم، افزود: بخش زیادی از این زائران، عرب هستند و به همین دلیل تابلوهای راهنمای شهر علاوه بر زبان فارسی و انگلیسی باید به زبان عربی نیز ترجمه  شود.

تورهای مجازی در پایگاه مشهد
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد نیز گفت: این پایگاه بین‌المللی باید به‌عنوان بستر تبادل تجربه‌های بین کشورهای مختلف باشد که در گام نخست با کشورهای خواهرخوانده مشهد آغاز به‌کار می‌کند.سید ناصر نعمتی افزود: به مرور شهرهای کشورهای مختلف با انعقاد تفاهمنامه همکاری در این پایگاه فعال خواهند شد.وی تولید محتوا به زبان‌های مختلف برای شهر مشهد را از اهداف راه‌اندازی این پایگاه بیان کرد.
 
چرا 10دی روز مشهد شد؟
9 دی1357 به مناسبت سالگرد قیام خونین مردم قم در دی1356، کشور در عزای عمومی به سر می‌برد. یکی از برنامه‌ریزان راهپیمایی، پیشنهاد کرد پایان تظاهرات آن روز، مقابل ساختمان استانداری باشد که با راهپیمایی عده زیادی از مردم در این روز به رگبار بسته شدند. روز بعد یعنی یکشنبه، 10دی بار دیگر در پی تظاهرات مردم مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر صدها نفر به شهادت رسیدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید