• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 10 دی 1401
کد مطلب : 181413
+
-

تجدید میثاق با سردار دل‌ها

نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرها با موضوع بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد

گزارش
تجدید میثاق با سردار دل‌ها

همزمان با برگزاری نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، تجدید میثاق معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان انجام شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، حمیدرضا مقدم‌فر دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد حاج قاسم و محمدامین توکلی‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با حضور در گلزار شهدای کرمان به سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سیدالشهدای جبهه مقاومت و دیگر یاران و همرزمان او و شهدای آرمیده در این مکان مقدس ادای احترام کردند. شهردار تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای اسلام، انقلاب و جنگ تحمیلی، به روان پاک حاج قاسم سلیمانی درود و سلام فرستاد.
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ «شهید سلیمانی نه‌تنها متعلق به مردم کرمان، بلکه متعلق به همه ایران و حتی همه امت اسلامی است.» مهدی چمران ادامه داد: «هم حیات حاج قاسم برکت بود، هم شهادتش؛ درست مانند شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله که مبدأ یک حرکت بزرگ تاریخی شد. می‌بینید چه شور و قیامی هر سال در حماسه اربعین از بعد از قیام زینب(س) شکل گرفته است؟»
درعین‌حال، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری درباره حاج قاسم سلیمانی گفت: «جهاد خالصانه و خستگی‌ناپذیر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده دلاور و شجاع که این روزها مزار پاک و مطهرش در جوار دیگر همرزمان شهیدش در گلزار شهدای کرمان‌ زیارتگاه عاشقان از سراسر ایران اسلامی و حتی دیگر کشورهای جبهه مقاومت است، نشان از این دارد که وی با اخلاص در راه خدا و سربلندی کشور قدم برداشت و به قرب الهی رسید.» در این‌ مراسم همچنین مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، معاونین شهردار و مدیران سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های کلانشهرهای ایران نیز حضور داشتند و با قرائت فاتحه نام و یاد شهدا به‌ویژه سردار دل‌ها را گرامی داشتند.

برگزاری اجلاس در کرمان
اجلاس کمیسیون فرهنگی کلانشهرهای کشور در شهر کرمان، زادگاه شهید سلیمانی برگزار شد. با توجه به نزدیک شدن به سومین سالگرد شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مورد هماهنگی کلانشهرها و اقدامات لازم جهت برگزاری این مراسم بحث‌های مختلفی مطرح شد. در این اجلاس معاونین اجتماعی کلانشهرها میزبان آقای مقدم‌فر، رئیس ستاد برگزاری سالگرد حاج قاسم بودند که در مورد رویکردها و سیاست‌های برگزاری سالگرد که معطوف به مردمی‌سازی بود، صحبت شد. درحالی‌که رئیس شورای شهر تهران نیز با حضور در این اجلاس مطالبی پیرامون ترویج مکتب شهید سلیمانی در حوزه فرهنگی را تبیین کرد، محمدامین توکلی‌زاده هم در مورد اجلاس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور به ایسنا گفت: «در این اجلاس در خدمت معاونین اجتماعی کلانشهرها بودیم، چراکه کمیسیون فرهنگی کلانشهرهای کشور کارها و اقدامات مشترکی را در این مدت انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که برای دهه کرامت و پوشش مراسم اربعین، جلسات هماهنگی برگزار شد و حالا این جلسه پیرامون سومین سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و اقدامات لازم جهت برگزاری این مراسم است.»

پویش مردمی
به‌گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، قرار شد پویش به نیت حاج قاسم برگزار شود که این پویش مردمی بوده و تنها حمایت تبلیغی از آن می‌شود. توکلی‌زاده ادامه داد: «قرار شده که در پویش حاج قاسم، بسته‌های معیشتی، کمک به آزادی زندانیان، درمان بیماران نیازمند و ... انجام شود که تنوع خدمات زیاد است و بسته به نوع نیاز استان‌ها انتخاب می‌شود که البته این پویش براساس خصلت کمک و دستگیری حاج قاسم از نیازمندان بود که انجام می‌شود.» او عنوان کرد: «مسابقات مختلفی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده که با مکتب حاج قاسم آشنا شوند و در حوزه ورزشی نیز لیگ و مسابقات ورزشی زیادی برنامه‌ریزی شده است.»
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه استان کرمان میزبان زائران زیادی از شهرهای مختلف است، گفت: «شهرداری کرمان نیاز به کمک دارد تا پذیرای بهتر زائران حاج قاسم باشد و قرار شد همه کلانشهرها به کرمان کمک کنند چرا که اقدامات خالصانه و موکب‌داری را که در پذیرایی از زائران اربعین به‌دست آوردیم می‌تواند کمک‌کننده ما باشد تا فرهنگ خوب پذیرایی از زائران را توسعه دهیم.»
معاون فرهنگی شهرداری تهران همچنین از شکل‌گیری ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهید سلیمانی در تهران به ریاست مقدم‌فر و خانواده شهید در پایتخت خبر داد. او مساعدت و همکاری برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه بزرگداشت شهید سلیمانی را یکی دیگر از اهداف تشکیل این جلسه در شهر کرمان دانست و از تمام کلانشهرها درخواست کرد آستین همت را برای این منظور بالا بزنند. توکلی‌زاده گفت: «با تصمیم شهردار تهران، بنا شد شهرداری منطقه ۲۲ تهران به‌عنوان «معین» در کنار همکاران خوبمان در شهرداری کرمان قرار بگیرد.»

مکث
لزوم استفاده شهرداری‌ها از هنر برای ماندگاری فرهنگ شهادت

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر تلاش دشمنان برای ناامیدسازی افکار عمومی گفت: «امسال باید با حضور پرشور مردم در مراسم‌ سومین سالگرد شهید سلیمانی، پادزهری برای تحرکات دشمنان ساخت. پادزهری که روی کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های ما مسئولان اثر می‌گذارد. دشمن البته شکست خورد، اما درحال تجدید قوا برای حملات بعدی است.» مهدی چمران ادامه داد: «دشمن میدان را خالی نخواهد کرد؛ برای همین ما به فرهنگ ایثار و شهادت نیازمندیم. البته که جایگاه آن بزرگواران در بهشت برین، محفوظ است و کمترین نیازی هم به این بزرگداشت‌ها ندارند. این ما هستیم که نیازمند فرهنگ ایثار و محرم هستیم. انقلاب اسلامی ایران از محرم آغاز شد؛ این محرم‌ها در انقلاب ما اما همچنان ادامه دارد. همه این شهدا دنباله‌روی راه حسین(ع) هستند.»
رئیس شورای شهر با تأکید بر اینکه برنامه‌های سالگرد شهید سلیمانی باید از جنس «فرهنگ» باشد، یادآور شد: «البته که این مراسم‌ها هرچه با حضور باشکوه‌تر مردم همراه شود، می‌تواند آثار بسیاری در رسانه‌ها داشته باشد. همچنان که توزیع تصاویر آتش‌افروزی چند ده‌نفر در چند چهارراه، اثرگذار بود؛ ثبت تصاویر حضور پرشمار مردم در این دست مراسم‌ها، سالگرد شهدا و بزرگداشت شهید سلیمانی آثار مبارکی خواهد داشت.» او با بیان اینکه نباید فراموش کرد حاج قاسم به دستور مستقیم رئیس‌جمهور قمارباز ایالات متحده به شهادت رسید، گفت: «ما چشم‌انتظار انتقام واقعی هستیم. البته که منتقم واقعی خون این عزیزان حضرت مهدی(عج) خواهد بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :