• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181184
+
-

ساخت دارویی با توانایی خنثی‌سازی‌ همه گونه‌های کرونا

دانش
ساخت دارویی با توانایی خنثی‌سازی‌ همه گونه‌های کرونا

دانشمندان دارویی ساخته‌اند که قابلیت خنثی‌سازی‌ ویروس SARS-CoV-2 و سویه‌ها و زیرسویه‌های اومیکرون را در سطوح بالایی دارد. به گزارش ساینس دیلی، این دارو به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر سویه‌های آینده نیز از بدن حفاظت می‌کند. این داروی تحقیقاتی توسط محققان مؤسسه سرطان دانا فاربر ساخته شده است. طبق گزارشی که در مجله
Science Advances منتشر شد، این دارو یک آنتی‌بادی نیست، بلکه یک مولکول مرتبط است که به‌عنوان یک طعمه گیرنده ACE2 شناخته می‌شود. برخلاف آنتی‌‌بادی‌ها، فرار از طعمه ACE2 برای ویروس SARS-CoV-2 بسیار دشوارتر است، زیرا جهش‌‌هایی که ویروس را در دوری از دارو کمک می‌کند، همزمان باعث کاهش توانایی آن در آلوده کردن سلول‌ها می‌شود. دانشمندان Dana-Farber راهی برای خنثی کردن ویروس با استفاده از این دارو در حیوانات آلوده به کووید-19پیدا کردند. این گزارش در زمانی ارائه می‌شود که داروهای آنتی‌‌بادی مورد استفاده برای درمان کووید-19 کارایی خود را از دست داده‌اند، زیرا پروتئین اسپایک ویروس برای فرار از هدف قرار گرفتن توسط آنتی‌بادی‌ها جهش یافته است.
محققان به رهبری دکتر جیمز تورچیا، به‌عنوان نویسنده ارشد و گوردون فریمن، نویسنده همراه، ویژگی‌هایی را شناسایی کردند که طعمه‌های ACE2 را به‌ویژه قوی و ماندگار می‌کند. به‌عنوان مثال، آنها دریافتند که وقتی قطعه‌ای از پروتئین ACE2 به نام دامنه شبه‌کلکترین وارد بدن می‌شود، محکم‌تر به ویروس می‌چسبد و عمر طولانی‌تری در بدن دارد. آزمایشات آنها نشان داد که طعمه‌های ACE2 فعالیت قوی در برابر ویروس کووید-19 دارند، زیرا باعث ایجاد تغییرات برگشت‌ناپذیری در ساختار ویروس می‌شوند و نمی‌توانند به سطح سلول متصل شوند. ویروس SARS-CoV-2 با برجستگی‌هایی به نام پروتئین‌های اسپایک پوشیده شده است که ویروس را قادر می‌سازد سلول‌ها را آلوده کند. طعمه‌های ACE2 ویروس را فریب می‌دهند تا به جای سلول به طعمه متصل شود و ویروس را قبل از اینکه بتواند وارد سلول‌ها شود، غیرفعال می‌کنند. این قدرت شگفت‌انگیز دارو را توضیح می‌دهد که نه‌تنها به‌عنوان یک بازدارنده رقابتی عمل می‌کند، بلکه ویروس را به‌طور دائمی غیرفعال می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید