• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181057
+
-

دیوان عالی کشور حکم یکی از محکومان به اعدام را تأیید و حکم دیگری را نقض کرد

تأیید و نقض 2حکم اعدام

پیگیری
تأیید و نقض 2حکم اعدام

قضات دیوان عالی کشور پس از بررسی پرونده محمد قبادلو، جوانی که در جریان درگیری‌های خیابانی یکی از مأموران پلیس را به شهادت رسانده بود، حکم اعدام وی را تأیید کردند تا شمارش معکوس برای مجازات او آغاز شود.
به‌گزارش همشهری، محمد قبادلو، شامگاه 30شهریورماه امسال درحالی‌که سوار بر یک دستگاه خودروی پیکان سفید رنگ بود به‌سوی گروهی از مأموران پلیس که سوار بر موتورسیکلت بودند حمله کرد و خودرواش را به آنها کوبید. در جریان این حادثه یکی از مأموران به نام فرید کرم‌پور به شهادت رسید و 5مأمور دیگر مجروح شدند.
به‌دنبال این حادثه متهم دستگیر و در شعبه 15دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد. در این جلسه نماینده دادستان اتهام قبادلو را افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی پیکان به مأموران اعلام کرد و خواستار مجازات وی شد. همچنین پدر شهید کرم‌پور نیز در چند جمله خواستار اشد مجازات برای متهم شد.
فرمانده شهید کرم‌پور که خودش در این حادثه مصدوم شده بود نیز جزئیاتی از این حادثه تلخ را بیان کرد و گفت: پس از پایان ماموریت‌مان حدود ساعت ۱۲ شب در حال بازگشت به مقر بودیم که ناگهان صدای وحشتناکی شنیدم، برگشتم به سمت عقب که ببینم چه اتفاقی افتاده که توسط یک خودرو زیر گرفته شدم. من و چند نفر دیگر از نیروها روی زمین افتاده بودیم. شهید کرم‌پور نفس نفس می‌زد، خواستم به سمتش بروم که متوجه شدم پای راستم آسیب دیده است.
در این جلسه متهم نیز در جایگاه ایستاد و با بیان جزئیات شب حادثه به دفاع از خودش پرداخت و در نهایت قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند. آنها با توجه به شواهد و مدارک به‌دست آمده که همگی علیه متهم بود او را مجرم تشخیص داده و به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم کردند. هرچند متهم و وکیل مدافعش به این رأی اعتراض کردند و پرونده برای بررسی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد؛ اما قضات دیوان رأی دادگاه را ابرام کردند. روز گذشته روابط‌عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام خواهی به عمل آمده در پرونده محمد قبادلو، دادنامه نامبرده را مستندا به شق الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام نمود. به‌دنبال تأیید حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور، شمارش معکوس برای مجازات او آغاز شد.

نقض حکم سامان صیدی
حکم اعدام محمد قبادلو در شرایطی در دیوان عالی کشور تأیید شد که قضات دیوان رأی صادر شده درخصوص سامان صیدی را نقض کرده و پرونده را برای محاکمه مجدد او به دادگاه برگرداندند. سامان صیدی متهم است که در درگیری‌های خیابانی اخیر با استفاده از کلت کمری ۳تیر شلیک کرده است. در جلسه محاکمه که در شعبه15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد، نماینده دادستان اتهامات او را محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳تیر و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور اعلام کرد.
در ادامه او به دفاع از خودش پرداخت و گفت:‌ سلاحی که با آن تیراندازی کردم را یکی از دوستانم به من قرض داد و الان هم نمی‌‎دانم کجاست چون آن را از پنجره به بیرون پرت کردم. به من گفتند که اگر مأموران بیایند شاید برای تو دردسر شود و من هم اسلحه را به بیرون پرتاب کردم.
قضات دادگاه پس از بررسی دفاعیات متهم و وکیل مدافعش این متهم را نیز گناهکار دانستند و او را به اعدام محکوم کردند. با اعتراض متهم پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد اما قضات دیوان با بررسی همه جانبه پرونده رأی دادگاه را نقض کردند. روز گذشته روابط‌عمومی دیوان اعلام کرد: فرجام‌خواهی سامان صیدی (یاسین) از متهمان اغتشاشات اخیر از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و با عنایت به نواقص تحقیقاتی و مستندا به بند۲ شق ب ماده۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری پرونده نامبرده جهت رسیدگی مجدد به همان دادگاه ارجاع شده است.
به این ترتیب با شکسته شدن حکم، قرار است این متهم بار دیگر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید