• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181051
+
-

در مراسم اختتامیه رویداد ملی هنری «جان‌فدا» مطرح شد

تکثیر روح حاج‌قاسم در فضای جامعه جهانی

گزارش 2
تکثیر روح حاج‌قاسم در فضای جامعه جهانی

مراسم اختتامیه رویداد ملی هنری «جان‌‎فدا» شامگاه جمعه 2دی۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد. این رویداد هنری که به روایت بخشی از ابعاد شخصیتی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی با زبان هنر اختصاص داشت، به‌مدت 3روز و با حضور ۲۵۰هنرمند از سراسر کشور در مشهد برگزار شد. در مدت این 3روز، هنرمندان گرد هم آمدند و به خلق آثار هنری با موضوع شهید حاج‌قاسم سلیمانی پرداختند.
 این آثار در رشته‌های نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن‌گرافیک، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف‌نگاری و کاریکاتور
خلق شده‌اند.

هیئت کارکرد فراعزاداری دارد
در این مراسم، رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر، گفت: هنرمند مجهز به توانمندی هنری و استعداد خداوندی است لذا با هنرش حرف می‌زند و قرار نیست در عکس‌العمل نسبت به رخدادها بیانیه منتشر کند. ابتدا قرار بود رویداد «جان‌فدا» در کرمان برگزار شود و الگوی هیئت برای آن طرح‌ریزی شد، اما مشکلاتی به‌وجود آمد و در نهایت ستاد مردمی پاسداشت شهید سلیمانی پای کار آمد تا این جمع هنرمندان برای خلق اثر در جوار حرم امام رئوف معتکف هنری شوند. وی با اشاره به همکاری استادان دانشگاه فرشچیان در برگزاری رویداد «جان‌فدا» گفت: این استادان مردانه پای کار آمدند تا این فعالیت رونق بگیرد. استادان باعث شدند جنبه تعلیمی و آموزشی رویداد هم محفوظ باشد با وجود اینکه می‌دانیم تحت فشار قرار خواهند گرفت. آبفروش تأکید کرد: ما در مشعر به‌دنبال تحقق یک اجتماع مومنانه و ایمانی هستیم که تکفیر‌ و کینه، تحریم و اذیت‌وآزار در آن ملاک نباشد بلکه «إنَّ أَکرَمَکم عندَ‌الله أَتقاکم» حاکم باشد و ملاکش برای مجاهدت و اجر و قرب پیدا‌کردن باشد. اجزا و ارکان هیئات در واژه مشعر خلاصه شده و ما با عده‌ای از بچه‌های هیئت غیرتی جمع شده‌ایم و امروز سابقه کارمان به بیش از ۱۰سال می‌رسد لذا ما هیئت‌ها را صرفا یک مراسم و آیین نمی‌دانیم، بلکه هیئات فوق‌آیین، مراسم و مناسک است. دبیر جامعه ایمانی مشعر هیئت‌ها را یک نهاد اجتماعی و مومنانه برای احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و گفت: هیئت‌ها را یک نهاد اجتماعی می‌دانیم که کارکردهای فراعزاداری، فرامناسکی و فراآیینی متعدد دارد.

250هنرمند؛ یک اسطوره
آبفروش در بخش دیگری از سخنانش گفت: در رویداد «جان‌فدا» فقط به‌دنبال تولید اثر نبودیم. نفس شکل‌گیری این اجتماع، معجزه انقلاب اسلامی است که باید کمربندها را برای آن محکم کنیم و مردانه پای چیزی که اعتقاد داریم، بایستیم. تجمع ۲۵۰هنرمند هیئت حول یک اسطوره بی‌نظیر به نام شهید سلیمانی اعجاز انقلاب اسلامی است، لذا جمع شده‌ایم تا داشته‌های هنری را به قامت این اسطوره برسانیم. برنامه بعدی ما با موضوع و محوریت خلیج‌فارس، جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی و رشادت‌های نیروی دریایی و مجاهدان منطقه خلیج‌فارس در هرمزگان خواهد بود؛ حضور هنرمندان و تولید هنری در این زمینه تودهنی به کسانی است که چشم طمع به این خاک و سرزمین دارند. بچه‌های هنرمند هیئت در رویداد جان‌فدا تکثیرکننده روح حاج‌قاسم در فضا و سلول‌های جامعه جهانی خواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید