• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181032
+
-

کشاورزی قزوین بین‌المللی شد

سال گذشته بود که موضوع مشتری داشتن گوجه‌فرنگی مزارع استان قزوین به‌دلیل طعم و مزه خوب و کیفیت بالا در کشورهای منطقه مطرح شد و صادرات آن کلید خورد؛ صادراتی که ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور به همراه دارد. آمار نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا‌کنون 333تن گوجه‌فرنگی تولیدی استان به 4کشور امارات‌متحده عربی، عراق، عمان و قطر صادر شده است.
به گزارش همشهری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین درباره میزان صادرات انجام شده توضیح می‌دهد و می‌گوید: از این میزان صادرات ۱۴۳تن به امارات‌متحده عربی، ۹۶تن به عراق، ‌۷۰تن به عمان و ۲۴تن به قطر صادر شد. این حجم صادرات گوجه‌فرنگی تولید شده در شهرستان‌های بوئین زهرا و تاکستان به‌ترتیب با ۱۴۰ و ۱۹۳تن بود که امسال در دوره‌های مختلف زمانی به کشورهای خارجی صادر شد.
سیدابوطالب مهدویان گفت: توسعه صادرات صیفی‌جات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان قزوین است. این سازمان از ابتدای سال‌جاری تاکنون با هدف تسهیل در تجارت محصولات کشاورزی نشست‌های متعددی را با تجار و بازرگانان برگزار کرده و گام‌های مؤثری در این خصوص برداشته است؛ به‌طوری که شاهد افزایش 6برابری نسبت به سال گذشته هستیم. عمده محصولات صادراتی استان در سال‌جاری شامل بستر رویشی قارچ، کشمش، نخود، انواع میوه (انگور، شلیل و آلو)، کاهو و گوجه‌فرنگی بوده که به کشورهای عراق، کانادا، روسیه، بلغارستان، لهستان، ایتالیا و امارات صادر شده است.

موفقیت با آبیاری نوین و بذر اصلاح‌شده
اصلاح شیوه آبیاری ازجمله تجهیز اراضی به آبیاری نوین در بیشتر اراضی مربوط به صیفی‌جات ازجمله گوجه‌فرنگی در استان قزوین، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب در کشت این محصولات شده‌است؛ اقدامی که هزینه‌های تولید را کاهش داده و صادرات آنها را به‌صرفه می‌کند. همچنین پیش از این کشت گوجه‌فرنگی با بذر معمولی و آبیاری سنتی انجام می‌شد که تولید اندک و هدررفت آب و نداشتن توجیه اقتصادی را در پی داشت. حالا بیش از ۹۰درصد مزارع گوجه‌فرنگی در استان قزوین زیرکشت بذرهای اصلاح‌شده رفته‌اند که با آبیاری نوین، سیراب می‌شوند. این موضوع صرفه‌جویی قابل توجه آب و افزایش چشمگیر تولید محصول را به همراه دارد و نه‌تنها توجیه اقتصادی، بلکه صادرات را در پی دارد.

***
با توجه به نیاز کشور اولویت کشت در دشت قزوین همچنان با محصولات استراتژیک و اساسی مانند گندم، جو و کلزاست و براین اساس سالانه سهمیه کشت برای محصولات مختلف درنظر گرفته می‌شود. استان قزوین با داشتن ۴۸۹هزار هکتار اراضی کشاورزی و بهره‌مندی از روش‌های نوین کشاورزی، توسعه صادرات استان در محصولات کشاورزی را در برنامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید