• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 180995
+
-

سفره کنکور

زهرا مولایی-کارشناس تغذیه

بسیاری از دانش‌آموزان روزهای پیش از کنکور را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع از مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد.
به‌کارگیری نکات و توصیه‌های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد:
در زمان مطالعه غذا نخورید و برای غذاخوردن زمان خاصی را درنظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.
برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد مواد غذایی شیرین و چرب در زمان مطالعه، نه‌تنها مفید نیست بلکه سبب چاقی‌ می‌شود.
بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعناع، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در وعده صبحانه کمک می‌کند تا در طول روز با آرامش به مطالعه بپردازید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.
 خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.
در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.
 در ایام نزدیک به روز امتحان کنکور، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء‌هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید.
در طول روز آب کافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می‌شود.
از مصرف زیاد شیرینی‌جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به‌نظر برسند اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.
صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کامل میل کنید.
خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می‌کند زیرا کمبود منیزیم یکی از علل کاهش یادگیری است.
- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری کنید ولی چای کم‌رنگ مفید است.
بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به‌دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید