• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180835
+
-

نمایش کم‌فروغ

4کشتی‌گیر آزادکار ایران با یک پیروزی و 3شکست لیگ پادوبنی قرقیزستان را ترک کردند

 رقابت‌های لیگ پادوبنی در کشور قرقیزستان برگزار شد که 4کشتی‌گیر ایران در این مسابقات ‌روی تشک رفتند. روس‌ها که از حضور در رقابت‌های رسمی محروم هستند، برای محک‌زدن کشتی‌گیران خود این رقابت‌ها را ترتیب دادند. این مسابقات تحت عنوان لیگ پادوبنی برگزار شد تا حضور کشتی‌گیران روس در این رقابت‌ها منع قانونی نداشته باشد.
روس‌ها حدودا یک سال می‌شود که از حضور در میادین رسمی ازجمله مسابقات جهانی و قهرمانی اروپا محروم هستند. فدراسیون کشتی روسیه برای اینکه کشتی‌گیرانش از شرایط مسابقه دور نشوند، این مسابقات را ترتیب داد و برای اینکه کشتی‌گیران سایر کشورها در این رقابت‌ها شرکت کنند، جایزه دلاری درنظر گرفت. فدراسیون روسیه علاوه بر جایزه دلاری، بلیت رفت و برگشت و هزینه محل اسکان کشتی‌گیران را تقبل کرد و به این ترتیب 4کشتی‌گیر ایران به همراه 2مربی به این مسابقات اعزام شدند. رضا اطری‌ دارنده مدال نقره جهان در سال2022 در وزن 61کیلوگرم، یونس امامی دارنده مدال برنز جهان در سال2022 در وزن 74کیلوگرم، مجتبی گلیج دارنده مدال برنز جهان در سال2021 در وزن 97کیلوگرم و امیرحسین زارع دارنده مدال برنز جهان و المپیک در وزن 125کیلوگرم کشتی‌گیران دعوت‌شده به لیگ پادوبنی بودند که در این رقابت‌ها روی تشک رفتند. طبق اعلام برگزارکنندگان این رقابت‌ها به‌صورت تک‌کشتی با 2کیلوگرم ارفاق وزن برگزار ‌شد و وزن‌کشی یک روز قبل از مسابقه بود. مبلغ 10هزار دلار برای هر کشتی درنظر گرفته شده بود که به کشتی‌گیر برنده 7هزار دلار و به کشتی‌گیر بازنده 3هزار دلار تعلق می‌‌گرفت. این مبلغ بلافاصله بعد از هر کشتی به کشتی‌گیران برنده و بازنده پرداخت شد.

   باخت‌های دور از انتظار
رضا اطری، دارنده مدال نقره جهان نخستین کشتی‌گیر ایرانی بود که روی تشک رفت و در مقابل آرسن هاروتونیان دارنده 2مدال برنز جهان از ارمنستان قرار گرفت. اطری در این رقابت بسیار کم‌فروغ ظاهر شد و نشان داد با دوران اوج خودش فاصله زیادی دارد. او در نهایت این کشتی را با نتیجه 6بر صفر واگذار کرد. یونس امامی در وزن 74کیلوگرم در مقابل زائوربک سیداکوف دارنده 2مدال طلای جهان و یک طلای المپیک قرار گرفت. امامی در این مسابقه رقابت نزدیکی با قهرمان نامدار روس‌ها داشت ولی در نهایت با نتیجه 6بر 4 شکست خورد. امامی درباره این کشتی به همشهری گفت: «حیف شد، می‌توانستم کشتی را ببرم و به اشتباه خودم باختم. از این شکست خیلی ناراحتم چون توانایی بردن را داشتم ولی کوتاهی کردم و نتوانستم نمایش خوبی داشته باشم.» یونس امامی در مقابل کایل داک آمریکایی در مسابقات جهانی با نتیجه 2-2 باخت و در مقابل سیداکوف هم کشتی خوبی گرفت و نزدیک باخت. او در این‌باره گفت: «نتیجه مهم است و باید بیشتر تمرین کنم تا بتوانم در کشتی‌های حساس و سرنوشت‌ساز برنده شوم. کشتی خوب، ملاک نیست و همه دوست دارند دستشان به‌عنوان کشتی‌گیر برنده بالا برود.»

   شکست در گلیج‌تایم
مجتبی گلیج در وزن 97کیلوگرم در مقابل سرگئی کوزیرف روس قرار گرفت. کوزیرف در همان وقت نخست از نظر نفس کم آورد و نمی‌توانست از جای خود به‌راحتی بلند شود. پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی از کنار تشک مدام به گلیج دستور حمله و کسب امتیاز می‌داد ولی او با حریفش مدارا می‌کرد. گلیج تا ثانیه‌های پایانی هم با نتیجه 3 بر2 پیش بود و با همان یک امتیاز فاصله می‌خواست کشتی را تمام کند که حریفش با یک زیرگیری او را در خاک نشاند تا کشتی‌گیر ایرانی به سخت‌ترین وجه جریمه شود و شکست بخورد. درستکار به قدری از این کشتی عصبانی شد که زودتر به سالن گرم رفت تا با گلیج روبه‌رو نشود. گلیج در آخرین رقابت جهانی‌اش در سال2021 نیز پیروزی باارزش بر کایل اسنایدر آمریکایی را در 3ثانیه پایانی از دست داده بود.
 
   تنها برنده ایران
امیرحسین زارع در دسته فوق‌سنگین در برابر لخاگواگرل مونختور از مغولستان قرار گرفت. سنگین‌وزن پرافتخار ایران ابتدا در یک غافلگیری یک فن 4امتیازی خورد ولی در ادامه به کشتی برگشت و با حملات پیاپی خود توانست با نتیجه 10بر 4 پیروز شود. زارع تنها کشتی‌گیر ایران بود که در این مسابقات صاحب برد شد و 7هزار دلار را دریافت کرد. 3کشتی‌گیر دیگر با شکست در مقابل رقبایشان هر کدام 3هزار دلار برای حضور در این رقابت‌ها دریافت کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید