• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180790
+
-

تقابل «سانچز» چپ‌گرا با نظام قضایی اسپانیا

جهان‌نما
تقابل «سانچز» چپ‌گرا با نظام قضایی اسپانیا

نخست‌وزیر اسپانیا هشدار داده کشورش در آستانه بحران سیاسی قرار دارد که در تاریخ معاصر اسپانیا و حتی در میان دمکراسی‌های اروپایی ‌سابقه نداشته است. هشدارهای «پدروسانچز» سیاستمدار سوسیالیست یک روز پس از آن مطرح شد که دادگاه عالی اسپانیا در اقدامی بی‌سابقه روند بررسی و رای‌گیری درباره اصلاح قانون انتخاب قضات ارشد در پارلمان را متوقف کرد. این اقدام دادگاه عالی که دخالت آشکار در وظایف قوه مقننه در اسپانیا تعبیر شده، باعث شده ناظران سیاسی هشدار دهند که دولت ائتلافی چپ اسپانیا سال دشواری را در پیش خواهد داشت.
به‌گزارش وب سایت تحلیلی پولیتیکو، این اصلاحات که پیش‌تر در کنگره تصویب شده بود باید در مجلس سنا نیز به تصویب می‌رسید که دادگاه قانون اساسی پس از نشستی 9ساعته و پذیرش استدلال مخالفان راست‌گرای این طرح، روند بررسی و رای‌گیری درباره آن را متوقف کرد. براساس این اصلاحات، برای انتخاب قضات ارشد دادگاه قانون اساسی دیگر نیازی به رأی اکثریت نمایندگان نیست. سانچز در سخنانی تلویزیونی گفت: «تصمیم دادگاه عالی قانون اساسی را فعلا می‌پذیرم اما به مبارزه خود برای اصلاحات ادامه می‌دهم. این برای نخستین بار است که نمایندگان قانونی ما که کاملا دمکراتیک از سوی اسپانیایی‌ها انتخاب شده‌اند از پرداختن به وظایف قانونی خود منع می‎شوند؛ چیزی که در تاریخ معاصر اسپانیا و حتی در کشورهای اروپایی دیگر نیز سابقه ندارد.»
حزب محافظه‌کار و راست‌گرای «مردم» اسپانیا جدی‌ترین مخالف تصویب این لایحه اصلاحی است و عنوان کرده که این تغییرات هنجارهای قانون اساسی اسپانیا را نقض می‌کند. مخالفان پدرو سانچز او را متهم می‌کنند که تلاش می‌کند تا پنهانی کنترل دادگاه‌ها و محاکم قضایی را در اسپانیا در دست بگیرد. حزب کارگران سوسیالیست به رهبری سانچز و حزب «پودموس» شریک آن در دولت ائتلافی که از حامیان اصلاح نظام تعیین قضات ارشد هستند پیش‌تر درخواست برکناری 2 قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی را به‌دلیل اتمام دوران ماموریت‌شان مطرح کرده بودند. حال دولت اسپانیا با استناد به تصمیم جدید دادگاه قانون اساسی معتقد است که این نهاد متمایل به جناح راست تلاش می‌کند تا برای حفظ نفوذ سیاسی و قدرت خود مانع تغییرات شود. به‌اعتقاد ناظران، تصمیم اخیر دادگاه عالی قانون اساسی که نخستین مورد از نوع خود در 4 دهه گذشته در اسپانیاست، می‌تواند رویه‌های قانونی آینده را عمیقا تحت‌تأثیر قرار دهد و احتمالا برای پدرو سانچز که به‌دنبال انتخاب مجدد در سال 2023است، چالش‌های جدی ایجاد کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید