• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 آبان 1401
کد مطلب : 177617
+
-

در سیزدهمین شنبه‌های امید و افتخار 630ون تاکسی جدید به ناوگان زرد پایتخت اضافه شدند

تقویت تاکسیرانی با ون‌های زرد

زاکانی: سوخت وسایل حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت تغییر می‌کند

گزارش
تقویت تاکسیرانی با ون‌های زرد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

ون‌تاکسی‌های جدید با سقف‌های بلند که باعث راحتی مسافران نسبت به ون‌های نسل پیش می‌شوند، به ناوگان زرد حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شدند. این ون‌ها به کمک تاکسیرانی در جابه‌جایی هرچه بهتر شهروندان در شهر می‌آیند؛ آن هم در روزگاری که بیش از 90درصد تاکسی‌های تهران فرسوده هستند. بر این اساس، قرار است جدا از 630ون‌تاکسی که دیروز به بهره‌برداری رسیدند، تا پایان سال هزاردستگاه ون تاکسی دیگر هم به جمع فعلی افزوده شوند. البته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی می‌گوید که 2500ون‌تاکسی جدید دیگر هم سال آینده به ناوگان وارد خواهند شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در مراسم رونمایی از ‌ون‌تاکسی‌های جدید از تلاش‌هایی برای به‌کارگیری ون‌های برقی، ایجاد 52ایستگاه شارژ خودرو و ساخت یا وارد کردن اتوبوس‌های برقی خبر می‌دهد.
در سیزدهمین شنبه امید و افتخار آیین رونمایی از ‌ون‌تاکسی‌های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با همکاری وزارت کشور با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مهدی اسماعیل‌بگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل و برخی از مدیران شهری به میزبانی شرکت ایران‌خودرو دیزل برگزار شد.
 به این ترتیب، یکی دیگر از شنبه‌های امید و افتخار به موضوع تقویت و توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت و طی آن شهردار و مدیرعامل ایران‌خودرو حامل خبر‌های خوبی برای تهرانی‌ها بودند که برنامه‌ریزی برای ورود تاکسی‌های اتوماتیک و برقی، راه‌اندازی تاکسی لند و سرمایه‌گذاری مشترک کارخانه‌های خودرو‌سازی‌ ایران‌خودرو و سایپا در بخش حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی ازجمله مهم‌ترین آنهاست. در پایان این مراسم، تعدادی تاکسی‌ون وانا با ظرفیت جابه‌جایی هرکدام ۱۲نفر به چرخه حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شد. همچنین در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم مسعود عسگری تقدیر شد.

 شرایط امروز را باید به چشم یک فرصت ببینیم
شهردار تهران در مراسم دیروز به توضیحاتی درباره برخی از اقدامات انجام شده اخیر پرداخت و گفت: «امروز از کل ظرفیت تولید آسفالت سال گذشته عبور کردیم. زیر‌ساخت‌های جدی نیز در این زمینه فراهم می‌شود. هم وغم ما گره‌گشایی از زندگی مردم است.»  
زاکانی در ادامه با اشاره به این موضوع که این ایام، ایام آشوب است و از دشمن انتظاری جز دشمنی و نشستن روی زخم نداریم، گفت: «دشمنان ما شامل آمریکا، بخشی از اروپا، غده نامشروع سرطانی منطقه یعنی اسرائیل و متحجرین منطقه به پرچمداری عربستان فکر کردند که می‌توانند انتقام از اسلام، مردم و رهبری بگیرند که البته مثل همه سنوات گذشته اشتباه کردند و تیر آنها به سنگ خورد؛ فرصتی برای ماست که به آن زخم‌ها بپردازیم، زمینه‌های مورد طمع آنها را از بین ببریم و نسبت به ارتقای سطح خدمتگزاری و پیشرفت و آبادانی شهر تهران اهتمام بالاتری داشته باشیم. امروز درحالی‌که دشمنان هدف تجزیه کشور را دارند، ما باید بیشتر قدر هم را بدانیم و نسبت به وحدت و نوکری هموطنان خود تلاش زیادی داشته باشیم. ما حاضریم جان خود را بدهیم تا افراد معترض برای کشورشان کار کنند؛ البته این جدا از آنهایی است که عامل دشمنان هستند، اما عنصر احساسی نیاز به هدایت، ارتباط و تعامل دارد.»

خودرو‌های برقی در راه تهران
شهردار تهران با بیان اینکه خودروهایی که از آنها رونمایی شد، بسیار زیبنده و مناسب برای استفاده مردم است، گفت: «باید کم‌کم به سمت ون برقی برویم. در این زمینه راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ در ۵۲ محل با همکاری مپنا در حال انجام است. تا پایان سال ۲۵ دستگاه سواری تارای برقی آماده می‌شود که امیدواریم بعد از آن اتوبوس، ون و سواری برقی داشته باشیم. بخش خارجی در مقطعی می‌خواست با واردات در این بخش سرمایه‌گذاری کند و شبکه حمل‌ونقل ما را دست بگیرد. برای ما مهم است که سرمایه‌گذار و خودروسازان داخلی این شبکه را در دست بگیرند. صندوق بازنشستگی، سازمان سرمایه‌گذاری و بانک شهر نیز می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. تلاش کردیم با ایران‌خودرو دیزل زمینه‌ساز یک خدمت برای مردم باشیم و سطح خدمتگزاری را بالا ببریم.»

سهم 30درصدی حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی‌ها
زاکانی با اشاره به اینکه عنصر حمل‌ونقل عمومی از اعتماد عمومی برخوردار نیست و شاهد استفاده ۷۰درصدی از خودروهای شخصی هستیم، گفت: «وضعیت این ۳۰درصد هم طوری است که در بحث مترو به‌اندازه ۷خط موجود هم واگن نداریم. در ۷خط ۲۵۰۰واگن نیاز داریم، اما کل داشته ما ۱۵۰۰واگن است که ۲۰۰مورد از رده خارج‌شده به‌حساب می‌آید و اکثر مابقی آن نیاز به اورهال دارد. در بحث اتوبوسرانی هم ۲۱۰خط اتوبوس داریم و در ابتدای دوره فعلی فقط ۲۲۲۵دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم؛ آن‌هم در شرایطی که در سند جامع ۱۰هزار و بعد از آن ۹‌هزار دستگاه به‌عنوان نیاز تهران مطرح شده است و امروز فاصله زیادی تا آن نقطه داریم. بر همین اساس به‌سمت تراموا رفته‌ایم و در کنار آن توسعه بازبینی خطوط و ایجاد بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها و توسعه اتوبوس‌های خودمان را دنبال کردیم تا به‌تدریج از دستگاه‌های دیزل به گازسوز و از آن به برقی عبور کنیم.»  اینطور که سکاندار پایتخت اعلام کرد در وهله نخست برنامه‌ها رسیدن به ۵هزار اتوبوس هدف‌گذاری شده است. او اعلام کرد که برای تحقق چنین هدفی حاضرند قدرالسهم خود را برای تولیدات 3سال آینده شرکت‌های تولیدی بپردازند و اگر نیاز شد از خارج نیز خرید کنند.

مکث
تخصیص بودجه ۲هزار میلیاردی برای تولید خودروهای گازسوز

مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس
شدت مصرف انرژی در کشور وضعیت خوبی ندارد. قرار بود طی ۱۰سال و تا پایان برنامه ششم، شدت مصرف انرژی را به نصف کاهش دهیم، اما متأسفانه امروز نه‌تنها به نصف نرسیدیم، بلکه افزایش شدت مصرف را نیز شاهد بودیم. برنامه‌های این بخش در قوانین بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است. تنوع سبد سوخت کشور توسعه پیدا کرد و خودروهای LPG سوز که در دولت قبلی حذف شده بود، اضافه شد؛ به‌طوری که در بودجه سال۱۴۰۱ بالغ بر 2هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است. اگر خودروساز آمادگی تولید LPG  سوز را داشته باشد، ما نیز آمادگی این همکاری را داریم. قیمت این سوخت بالاتر از CNG و پایین‌تر از بنزین خواهد بود که در جنبه اقتصادی اثرگذار است؛ ضمن اینکه پدافند غیرعامل را نیز تقویت خواهد کرد.

مکث
امکان نوسازی تاکسی‌های تهران در 5سال

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو
شاهد رشد کیفیت در تولیدات هستیم و حداقل ۵۰درصد رشد کیفی را خواهیم داشت. بدون شک یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور، حوزه حمل‌ونقل عمومی است. باید تمام تاکسی‌هایی که در شهر تهران استفاده می‌شوند، به سمت استفاده از دنده اتوماتیک بروند. می‌توانیم در برنامه 5ساله کل تاکسی‌های تهران را نوسازی کنیم. ما به شرکت‌های واقعی تاکسیرانی نیاز داریم؛ به‌طوری‌که رانندگان براساس قراردادهایی با این شرکت‌ها فعالیت کنند. ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که به تعهدات و قراردادها پایبند باشیم و در حد اعلای کیفیت، تولیدات را تحویل دهیم. در ذیل تعاونی‌های ایران‌خودرو، قرار بر این است که شرکت خصوصی تاکسیرانی راه‌اندازی شود که شرکت‌مالکی بوده و تمام خودروهای آن دنده اتوماتیک خواهد بود. شروع به‌کار شرکت هم با خودروی تاراست. همچنین نخستین تاکسی لند با همکاری شرکت سایپا راه‌اندازی خواهد شد و تمام خدمات مرتبط با تاکسی‌ها در این فضا ارائه می‌شود.

مکث
ظرفیت تولید 7500دستگاه ون
جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل

ظرفیت تولید ایران‌خودرو دیزل در سال در بخش اتوبوس، 5هزارو۸۵۰دستگاه است. یکی از شرکت‌های ما آمادگی دارد ۵۰۰دستگاه اتوبوس را تا پایان سال بازسازی کرده و تحویل دهد. ما در تولید ون نیز 7500دستگاه ظرفیت داریم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید