• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 آبان 1401
کد مطلب : 177566
+
-

هشدار ایران به آژانس

امیرعبداللهیان: در برابر رویکرد غیرسازنده آژانس اقدام متقابل می‌کنیم

سیاست خارجی
هشدار ایران به آژانس

وزیر خارجه عمان روز گذشته در تهران با رئیس‌جمهور و همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.  رئیس‌جمهور در این دیدار گفت: بعضی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتب با واسطه پیام همکاری و تعامل می‌دهند، اما در میدان عمل رفتار آنها با گفتارشان متفاوت است؛ این ریاکاری قطعاً موجب پشیمانی آنها خواهد شد. سیدابراهیم رئیسی، روابط تهران- مسقط را ریشه‌دار و قوی خواند و افزود: این روابط روزبه‌روز درحال گسترش بوده و در ماه‌های اخیر گام‌های مثبتی در مسیر اجرای توافق‌های میان 2 کشور برداشته شده ‌است. وی با بیان اینکه امروز دشمنی‌های نظام سلطه و در رأس آنها آمریکا علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: خشم و عناد آمریکایی‌ها از پیشرفت‌های ملت ایران همواره در 4دهه گذشته استمرار داشته و ناکام شده، اما آمریکایی‌ها از شکست‌های خود درس نمی‌گیرند.
رئیس‌جمهور همچنین از مواضع اصولی عمان برای همکاری با ایران در پیشبرد موضوع‌های بین‌المللی و تأکید بر موضع جمهوری‌اسلامی مبنی بر آمادگی برای حصول توافق عادلانه قدردانی کرد.
در جریان سفر خردادماه گذشته رئیس‌جمهور ایران به عمان که در راس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی انجام شد، ۱۲سند همکاری با حضور مقام‌های ارشد 2کشور امضا شد؛ توافقنامه‌هایی که نوید‌دهنده آغاز دوران جدیدی در مناسبات دوجانبه بود. وزیر امور خارجه عمان در نخستین‌ روزهای اسفندماه1400 نیز به ‌تهران آمده بود. آن سفر در شرایطی انجام شد که دور هشتم مذاکرات وین، با محوریت لغو تحریم‌ها در پایتخت اتریش درحال برگزاری بود و مقام‌های عمانی نقش ویژه‌ای در مبادله پیام‌ها میان دوطرف ایفا می‌کردند.

واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی آژانس
وزرای امور خارجه ایران و عمان دیروز پس‌از انجام گفت‌وگوهای دوجانبه، در یک نشست ‌خبری حضور یافتند. واکنش وزیر امور خارجه ایران به صدور قطعنامه ضدایرانی از سوی شورای‌حکام آژانس، از مهم‌ترین محورهای این نشست ‌خبری بود. حسین امیرعبداللهیان در این نشست اقدام شورای‌ حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی در صدور قطعنامه ضدایرانی را «غیرسازنده» ارزیابی و بر این نکته تأکید کرد که بار دیگر جایگاه بین‌المللی آژانس مورد سوءاستفاده برخی دولت‌های غربی قرار گرفته ‌است؛ رویکردی که با «اقدام متقابل» جمهوری ‌اسلامی همراه خواهد بود. به‌گفته وی، صدور قطعنامه «غیرسازنده» اخیر از سوی آژانس در شرایطی است که 2 هفته پیش هیأتی متشکل از مقام‌های وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی با سفر به وین، درباره همکاری نیرومندتر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای را با رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد بین‌المللی انجام دادند.
امیرعبداللهیان همچنان ادامه داد که با وجود این، یکباره آمریکا و تروئیکای اروپایی در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست این روزهای واشنگتن، قطعنامه‌ای را علیه جمهوری‌اسلامی روی میز گذاشتند و بار دیگر از آژانس سوء‌استفاده سیاسی کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین به این موضوع هم اشاره کرد که جمهوری ‌اسلامی با وجود پایبند ماندن به حقوق بین‌الملل و تعهدهای بین‌المللی‌ خود در برابر این اقدام ضدایرانی، اقدام متقابل و مؤثر انجام خواهد داد.
امیرعبداللهیان همچنین در ادامه این نشست‌ خبری بروز حوادث تررویستی اخیر در ایران را در راستای سیاست «فشار حداکثری» آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ملت ایران دانست و تأکید کرد که در روزها و هفته‌های گذشته، دشمنان ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم کشور، با دخالت‌های مکرر تلاش کرده‌اند وضعیت داخلی و محیط داخلی ایران را تحت تأثیر قرار دهند. وی تصریح‌کرد: این اقدام‌ها تا جایی پیش رفت که منجر به حملات تروریستی در شیراز و ایذه و به شهادت رسیدن و مجروحیت جمعی از هموطنان عزیز شد که ما ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های این عزیزان این حوادث را قویا محکوم می‌کنیم.

حضور نیروهای خارجی؛ تهدیدی برای منطقه
وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه معتقدیم کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند، گفت که جمهوری ‌اسلامی حضور نیروهای خارجی را در منطقه تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه می‌داند و باور دارد که درحال‌حاضر نیروهای نظامی خارجی به خطری در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان تبدیل شده‌اند که امنیت انرژی را در منطقه را مورد تهدید قرار داده‌اند. امیرعبداللهیان به این نکته هم اشاره کرد که هم‌اکنون تعداد زیادی از شناورهای بدون‌سرنشین متعلق به کشورهای خارج در آب‌های خلیج‌فارس و درمان عمان درحال تردد هستند و مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف کرده‌اند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین با قدردانی از تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران، روابط تهران - مسقط را «ممتاز» و «مبتنی بر دوستی و صداقت» توصیف کرد و افزود: امروز موضوع‌های مختلف و مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دادیم. آخرین توافق‌های سران  2کشور نیز مورد پیگیری قرار گرفت. امیرعبداللهیان افزود: بسیار خرسندیم که توافق‌ها و نیت و اراده رهبران 2کشور به سرعت در ابعاد مختلف، ازجمله در نمودار همکاری‌های اقتصادی و تجاری، رشدی فزاینده را نشان می‌دهد.

پیگیری اجرای توافق‌های گذشته
وزیر امور خارجه سلطنت عمان در نشست ‌خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران، با بیان اینکه در گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش، بسیاری از مسائل دوجانبه، مورد بررسی قرار گرفته و اجرای توافق‌های گذشته پیگیری شده ‌است، تأکید کرد که سلطنت عمان سیاست حسن ‌همجواری را در قبال ایران در پیش گرفته و بر اهمیت آن تأکید دارد. السید بدر البوسعیدی با تأکید بر اینکه همواره سعی کرده‌ایم امنیت کشتیرانی و تردد تجاری را فراهم کنیم، تصریح‌ کرد که با وجود چالش‌ها و اختلاف‌های زیادی که وجود دارد، اما تنها راه‌حل آن گفت‌وگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک است. وی همچنین هرگونه اعمال تروریستی و خشونت‌بار را محکوم و بر تلاش این کشور برای تعامل مثبت با ایران تأکید کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید