• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177262
+
-

برج آزادی پا به توپ شد

المان‌های جدید جام‌جهانی در تهران نصب شدند و برنامه‌های فوتبالی هم از هفته آینده در شهر به اجرا درمی‌آیند

گزارش2
برج آزادی پا به توپ شد

در روزهای منتهی به جام‌جهانی 2022قطر، شهر تهران با شعار «همه هوادار ایران» در فضای رقابت‌های فوتبال قرار گرفته است. به گزارش همشهری، سازمان زیباسازی شهر تهران نزدیک به 3ماه است که برای ایجاد المان و نمادهای جام‌جهانی در سطح شهر فعالیت‌هایی را انجام داده که نصب آنها از 21آبان‌ماه شروع شده و همچنان ادامه دارد. همین حالا چند روزی می‌شود که در برخی از نقاط پرتردد شهر تهران، المان‌هایی مرتبط با جام‌جهانی نصب شده و در روزهای آینده نیز المان‌ها و آثار حجمی دیگر قرار خواهند گرفت. برنامه‌های جذاب فوتبالی هم که پخش زنده مسابقات جام‌جهانی یکی از آنهاست، از هفته آینده در چند مجموعه تفریحی –گردشگری مثل برج میلاد، اراضی عباس‌آباد، باغ‌کتاب، فرهنگسراها و دریاچه شهدای خیلج‌فارس آغاز می‌شوند.  به گزارش همشهری، در میان میدان‌ها و بوستان‌های بزرگ پایتخت، برج آزادی که نماد هویت شهر تهران محسوب می‌شود، شکل و شمایل تازه‌ای به‌خاطر جام‌جهانی پیدا کرده است. برجی که بارها شاهد برنامه‌های ملی بوده برای جام‌جهانی نیز میزبان برنامه‌های مختلفی خواهد بود. همچنین سردر پارک ملت سازه بزرگ فوتبالی نصب شده و البته در تمام 22منطقه شهر تهران المان و نمادهای جام‌جهانی نصب شده یا به‌زودی نصب می‌شوند تا پایتخت با هدف تقویت شور و نشاط اجتماعی، همدلی و همبستگی ملی و حمایت از تیم ملی فوتبال حال و هوای جام‌جهانی به‌خود بگیرد. معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت: «اجرای برنامه‌های سازمان زیباسازی در سطح تهران در چند بخش صورت می‌گیرد؛ نخستین و مهم‌ترین آن، اکران‌های مربوط به جام‌جهانی است که با شعار «همه هوادار ایران» از 21آبان‌ماه شروع شده و همچنان ادامه دارد.» مجید قادری ادامه داد: «بحث المان‌ها و نمادهای جام‌جهانی برای فضاهای شهری درنظر گرفته شده است. این المان‌ها و نمادها شامل کاپ‌های جام‌جهانی می‌شود که دور تا دور میدان آزادی نصب شده‌اند. همچنین توپ‌های نوری و توپ‌های حجمی هم داریم که در سطح شهر مثل میدان هفت‌تیر نصب کرده‌ایم.»

14 المان طلایی
با توجه به موقعیت برج و میدان آزادی در ورودی غربی تهران و اهمیت آن به‌عنوان المان شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی، سازمان زیباسازی نسبت به نصب 14المان طلایی جام‌جهانی در این میدان اقدام کرده است. شهردار منطقه 9تهران در این رابطه به همشهری گفت: «این المان‌های طلایی‌رنگ (کاپ‌های جام‌جهانی) هریک 3.5متر ارتفاع و 1.5متر عرض دارند که در فواصل منظم دور میدان آزادی نصب شده‌اند.» سیدمحمدرحیم مرتضوی عنوان کرد: «همچنین یک المان نوری توپ فوتبال جام‌جهانی نیز در ضلع غربی قسمت زیرین برج آزادی تعبیه شده که با نورافشانی و چرخش نور، زیبایی و جلوه خاصی را ایجاد می‎کند.»  اجرای ویدئومپینگ در میدان آزادی برای حمایت از اعضای تیم ملی فوتبال ایران ازجمله برنامه‌های این میدان خواهد بود. البته به‌گفته معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، رویکرد اصلی این سازمان اجرای برنامه نیست و بیشتر منظور، ایجاد فضای مناسب شهری برای جام‌جهانی است. مجید قادری گفت: «قصد داریم با المان‌ها و نمادهای جام‌جهانی، شهروندان بیشتر در فضای این رقابت‌ها قرار بگیرند.» او عنوان کرد: «در جاهای مختلفی که گفته شد، یکسری مبلمان شهری یا المان‌های شهری این قابلیت را دارند که بازی‌های تعاملی در آنجا انجام شود. در این فضاها شهروندان علاوه بر اینکه می‌توانند با المان‌ها و نمادها عکس بگیرند، امکان انجام بازی‌های تعاملی را نیز دارند.»
او درباره ماکت‌سازی جام‌جهانی گفت: «در اکران‌های شهری ماکت‌سازی‌های مختلفی در حال انجام است که در جریان رقابت‌های جام‌جهانی در سطح شهر اجرا خواهند شد؛ ماکت‌هایی حجمی که به عرشه پل‌ها اضافه می‌شوند. حالا با توجه به نوع بازی‌ها ممکن است خلاقیت‌های بیشتری هم در اکران شهری داشته باشیم، اما المان و نمادهای حجمی ثابت است.»

برخی از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران برای  جام‌جهانی:
آدمک‌های فیگوراتیو و فوتبالی در 4نقطه شهر نصب شده‌اند.
یکسری مبلمان شهری با رویکرد بازی‌های تعاملی برای جام‌جهانی درنظر گرفته شده که در حال نصب هستند.
یک مجموعه 10تایی تحت عنوان قاب تهران شامل دیوارنگاره‌ها که کنار ورزشگاه شیرودی نصب می‌شوند.
نقاشی‌هایی با مضمون جام‌جهانی که توسط هنرمندان خلق شده‌اند.
قاب‌های بزرگ جام‌جهانی اواخر هفته در سطح شهر نصب می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید