• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177126
+
-

شوق پرواز

تیم ملی برای حضور در مسابقات جام‌جهانی راهی دوحه شد؛ امیدواری‌های زیادی وجود دارد که این تیم بتواند اولین صعود تاریخ ایران از مرحله گروهی را رقم بزند

تیتر یک
شوق پرواز

کارلوس کی‌روش بالاخره راضی شد و فهرست نهایی تیم ملی را منتشر کرد. ایران حالا یکی از آخرین کشورهای دنیا به شمار می‌رود که فهرستش را برای حضور در جام‌جهانی قطر رسانه‌ای کرده است. این فهرست یک ویژگی منحصربه‌فرد هم دارد؛ اینکه سرمربی تیم ملی تصمیم گرفته به جای 26بازیکن، 25نفر را به جام‌جهانی ببرد و یک جایگاه را در این تیم خالی بگذارد. کی‌روش از تعادل به‌عنوان دلیلی برای این تصمیم نام برده است. ظاهرا از نگاه سرمربی تیم ملی دعوت یک بازیکن دیگر به تیم، تعادل این مجموعه را به هم می‌زد. به هر حال، ایران با ستاره‌های پرشمار راهی جام‌جهانی می‌شود؛ ترکیبی که از همیشه بین‌المللی‌تر به‌نظر می‌رسد. تیم ملی ظهر دیروز به طرف قطر پرواز کرده تا شاید با بلندپروازی همیشگی‌اش به طرف یک رؤیای بزرگ برود.
 
  کی‌روش سورپرایز نداشت
اولین نکته مهم در مورد فهرست نهایی تیم ملی، شاید این حقیقت باشد که کی‌روش سورپرایز خاصی برای این جام نداشته است. او 8سال قبل با خط‌زدن محمدرضا خلعتبری قبل از جام‌جهانی همه را شوکه کرد و 4سال قبل هم در یک تصمیم غیرمنتظره، سیدجلال حسینی را با خودش به جام‌جهانی نبرد. این‌بار اما سورپرایز ویژه‌ای در کار نبود و کی‌روش ترکیبی منطقی را با خودش راهی قطر کرد. شاید تنها غافلگیری مهم او همین 25نفره‌بودن این فهرست باشد. تقریبا در هیچ نقطه‌ای از زمین، بازیکنی وجود ندارد که دعوت نشدنش به تیم ملی فاجعه باشد. همه افراد غایب در جام‌جهانی، نمونه‌های مشابه بهتری در تیم ملی دارند. حتی بازیکنی مثل محمد محبی نیز به‌خوبی می‌داند که سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد مهره‌های مهم‌تری برای این تیم هستند. رویکرد کی‌روش نیز نسبت به دوره‌های قبلی کاملا متفاوت به‌نظر می‌رسد. او قبل از رفتن به جام‌‌‌جهانی، معمولا تلاش می‌کرد برای خودش و تیمش دشمن فرضی بتراشد و از این کار برای برانگیختن بازیکنان استفاده کند. این بار اما خبری از این مصاحبه‌ها نبود. کی‌روش این بار تأکید کرد که تیم ملی با همان جاه‌طلبی همیشگی راهی مسابقه‌ها می‌شود. او حتی از باشگاه‌ها به‌خاطر روند آماده‌سازی بازیکنان قدردانی کرد؛ اتفاقی که قبلا خیلی کم در رفتار سرمربی تیم ملی ایران دیده شده بود. او نشان داد که حالا یک مربی متفاوت است و قصد ندارد ایران را با همان رویکرد قبلی هدایت کند.

  تیم ملی با گلر اضافه!
نکته جالب دیگر در مورد تیم ملی، حضور 4دروازه‌بان در فهرست نهایی است؛ اتفاقی که به جز ایران فقط در چند کشور دیگر دیده می‌شود اما این کشورها 26بازیکن در جام دارند. تیم ملی با بردن 4گلر، یکی از سهمیه‌های بازیکنانش را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. ظاهرا کی‌روش به جمع‌بندی نهایی روی خط دروازه نرسید و نتوانست به جز اخباری، بازیکن دیگری را از خط دروازه کنار بگذارد. علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده برای دومین‌بار راهی جام‌جهانی شده‌اند اما سیدحسین حسینی و پیام نیازمند برای نخستین‌بار شانس حضور در این رقابت را به‌دست آورده‌اند.
 
  این سهمیه چه می‌شود؟
سؤال بزرگ در مورد فهرست تیم ملی اینجاست که چرا ایران باید با یک بازیکن کمتر راهی جام‌جهانی شود؟ به هر حال، کی‌روش تصمیم گرفت تیم ملی را با 25بازیکن به جام ببرد. شاید او می‌توانست تصمیم بهتری بگیرد اما نباید فراموش کرد که انتخاب بازیکن همیشه بخش مهمی از وظایف یک مربی و یکی از خط قرمزهای او به‌حساب می‌آید. در نتیجه باید به تصمیم مرد اول نیمکت تیم ملی ایران احترام گذاشت.
 
  رکوردی برای ایران
حضور 16‌لژیونر در فهرست نهایی تیم ملی که در لیگ‌های خارجی شاغل هستند، یک رکورد بسیار مهم برای ایران به‌حساب می‌آید.
تیم ملی در هیچ دوره‌ای این تعداد لژیونر نداشته و این عدد با اختلاف بسیار زیادی نسبت به گذشته بهتر شده است. در فهرست نهایی تیم ملی، 9بازیکن شاغل در فوتبال ایران دیده می‌شود. باشگاه پرسپولیس نیز با 4نماینده، صاحب بیشترین بازیکن در بین باشگاه‌های لیگ برتری است؛ موضوعی که از لحاظ درآمد نیز به سود این باشگاه خواهد بود.
 
  جام سومی‌ها
3بازیکن در فهرست نهایی تیم ملی صاحب رکورد 3دوره حضور در جام‌جهانی خواهند شد؛ احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد. قبل از آنها مسعود شجاعی به این رکورد رسید اما او در یک دوره از جام فقط روی نیمکت بود و حتی یک دقیقه هم برای تیم ملی ایران بازی نکرد.

  بدرقه
تیم ملی بالاخره دیروز پس از حضور در نهاد ریاست جمهوری و دیدار با شخص رئیس جمهور به قطر رفت. مراسم بدرقه تیم هم خیلی کوتاه در هتل المپیک برگزار شد.  مادر شهیدان داوود، علیرضا و رسول خالقی‌پورهم در این مراسم حضور داشت. او دقایقی برای بازیکنان صحبت کرد و پیراهن تیم ملی هم نمادین به این مادر شهید تقدیم شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید