• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 177043
+
-

نخست‌وزیرعراق: با نفت 100دلاری موافقیم

رویداد
نخست‌وزیرعراق: با نفت 100دلاری موافقیم

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، با تأکید بر جایگاه مهم کشورش در سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک، اعلام کرده که با سایر اعضای این سازمان نفتی برای بازنگری و افزایش سهمیه تولید عراق وارد گفت‌وگو خواهد شد. به گزارش العربی‌الجدید، نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اینکه کشورش مشتاق ثبات قیمت‌ها در بازار انرژی است، به خبرنگاران گفت: «عراق نه به‌دنبال افزایش قیمت نفت بیش از 100دلار در هر بشکه است و نه کمتر از آن، بلکه تلاش دارد تا قیمت نفت را در سطح همان 100دلار حفظ کند.» به‌گفته نخست‌وزیر عراق، کاهش قیمت نفت به زیر 100دلار بر بازار عرضه و تقاضا تأثیر خواهد داشت و این وضعیت مطلوب بغداد نیست.
کابینه سودانی 2هفته پیش در بغداد آغاز به‌کار کرد و به بیش از یک‌سال بن‌بست سیاسی پس از انتخابات پارلمانی عراق پایان داد. براساس بیانیه وزارت نفت عراق و بر مبنای آمار شرکت دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) این کشور در سپتامبر ۹۸میلیون و ۷۶۰هزار و ۱۵۳بشکه نفت فروخته و از محل آن ۸میلیارد و ۷۷۳میلیون دلار درآمد کسب کرده است. سومو، کل مقادیر نفت خام صادرشده در ماه سپتامبر از میدان‌های نفتی جنوبی و مرکزی این کشور و از بندر بصره را ۹۶میلیون و ۴۴۵هزار و ۴۲۱بشکه و نفت صادرشده از شمال عراق و از طریق کرکوک و بندر جیهان ترکیه را ۲میلیون و ۱۶۹هزار و ۱۸۰بشکه اعلام کرده است.
نخست‌وزیر عراق در سخنان خود همچنین به میانجیگری کشورش در روابط ایران و عربستان نیز اشاره کرد و در این ارتباط گفت: «عراق مصمم است به میانجیگری بین عربستان سعودی و ایران ادامه دهد.» سودانی گفت: «طرف‌های ذیربط در این ارتباط به‌صورت رسمی از ما خواسته‌اند که نقش میانجیگری خود را ادامه دهیم.» سودانی اشاره‌ای به کشوری خاص که خواستار میانجیگری بغداد شده، نکرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید