• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 176993
+
-

خطر سرطان پیش‌رونده با مصرف خودسرانه مکمل

دانش
خطر سرطان پیش‌رونده با مصرف خودسرانه مکمل

محققان دانشگاه میسوری طی تحقیقاتی با استفاده از فناوری تصویربرداری بیولومنسسنت برای مطالعه نحوه عملکرد مکمل‌های ریبوزید نیکوتین آمید در داخل بدن، دریافتند که مصرف این مکمل با ابتلا به سرطان مرتبط است. به گزارش سایتک دیلی، مکمل‌های غذایی تجاری مانند نیکوتین آمید ریبوزید (NR) که فرمی از ویتامینB3 است، در مطالعات قبلی با مزایای مربوط به سلامت قلبی- عروقی، متابولیک و عصبی مرتبط بود. با این حال، تحقیقات جدید از دانشگاه میسوری نشان می‌دهد که NR در واقع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی، ازجمله ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
طبق یافته دانشمندان سطوح بالای NR نه‌تنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، بلکه می‌تواند باعث متاستاز یا گسترش سرطان به مغز شود. تیم بین‌المللی محققان این مطالعه توسط النا گان، دانشیار شیمی در دانشگاه MU و نویسنده این مطالعه رهبری می‌شد. او گفت زمانی که سرطان به مغز می‌رسد، نتایج مرگبار است زیرا هم‌اکنون هیچ گزینه درمانی قابل‌قبولی وجود ندارد. گان گفت: بعضی از افراد خودسرانه مکمل مصرف می‌کنند چون تصور می‌کنند که ویتامین‌ها و مکمل‌‌ها فقط فواید سلامتی مثبت دارند، اما اطلاعات کمی درباره نحوه عملکرد آنها وجود دارد. 
به‌دلیل این کمبود دانش، ما تلاش کردیم تا سؤالات اساسی در مورد چگونگی عملکرد ویتامین‌ها و مکمل‌ها در بدن را مطالعه کنیم. گان پس از مرگ پدر 59ساله‌اش فقط سه ماه پس از تشخیص سرطان روده بزرگ، به‌دنبال درک علمی بهتر از متابولیسم سرطان یا انرژی گسترش سرطان در بدن رفت. از آنجایی که NR یک مکمل شناخته شده برای کمک به افزایش سطح انرژی سلولی است و سلول‌های سرطانی با افزایش متابولیسم خود از آن انرژی تغذیه می‌کنند، گان قصد داشت نقش NR را در توسعه و گسترش سرطان بررسی کند.
محققان از فناوری تصویربرداری بیولومنسسنت برای مقایسه و بررسی میزان NR در سلول‌های سرطانی، سلول‌های T و بافت‌‌های سالم استفاده کردند. گان گفت: درحالی‌که NR هم‌اکنون به‌طور گسترده در بسیاری از جوامع استفاده می‌شود و در بسیاری از آزمایشات بالینی در حال انجام برای کاربردهای اضافی مورد بررسی قرار می‌گیرد، نحوه عملکرد NR به یک جعبه سیاه تبدیل شده است و این قابل درک نیست. بنابراین این الهام بخش ما شد تا به این تکنیک تصویربرداری جدید براساس تصویربرداری بیولومنسسنت فوق حساس برسیم که امکان کمی‌سازی‌ سطوح NR را در زمان واقعی به روشی غیرتهاجمی فراهم می‌کند. حضور NR با نور نشان داده می‌شود و هر چه نور روشن‌تر باشد، یعنی NR بیشتری وجود دارد. گان گفت: یافته‌های این مطالعه بر اهمیت بررسی دقیق عوارض جانبی احتمالی مکمل‌‌هایی مانند NR قبل از استفاده از آنها توسط افرادی که ممکن است انواع مختلفی از بیماری‌‌ها را داشته باشند، تأکید می‌کند. گان مایل است در آینده اطلاعاتی را ارائه دهد که به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به توسعه مهارکننده‌های خاصی شود تا به مؤثرتر کردن درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی کمک کند. گان گفت: همه سرطان‌ها در هر فردی یکسان نیستند، به‌خصوص از نقطه نظر علائم متابولیک. اغلب اوقات سرطان‌ها حتی می‌توانند متابولیسم خود را قبل یا بعد از شیمی‌درمانی تغییر دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید