• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176887
+
-

سیلاب پاییزی در 3 استان

بارش‌های پاییزی روزهای گذشته موجب بروز سیلاب و آب‌گرفتگی در 3استان ایلام، خوزستان و لرستان شد.
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر پنجشنبه هفته گذشته (19آبان) نسبت به بارش باران، برف و وزش باد شدید در برخی استان‌های کشور هشدار داد؛‌ در این هشدار اعلام شده بود که مناطق کوهستانی شرق و شمال شرق خوزستان، جنوب شرق لرستان، اکثر نواحی در چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان طبق پیش‌بینی هواشناسی تحت‌تأثیر پدیده‌های جوی بارش شدید باران، برف و رگبار قرار خواهند داشت و به همین دلیل، سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر امدادگران خود در این 5استان را به حالت آماده‌باش درآورد.  به‌گزارش همشهری، گرچه اغلب استان‌های کشور روز جمعه را با آرامش نسبی از نظر شرایط جوی سپری کردند، اما ایلام درگیر سیلاب، آب‌گرفتگی و خسارت‌های ناشی از آن شد.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران ایلام با بیان اینکه بارش شدید باران باعث بروز سیلاب در مناطق مجاور سیلبند جنوبی شهر بدره و بروز خسارت به واحدهای مسکونی و تجاری شده است به همشهری توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه عمده بارش‌های کبیرکوه به سیلبند جنوبی شهر بدره می‌ریزد، این مسیل گنجایش حجم باران را نداشت. طی این بارندگی آب وارد منازل و مغازه‌هایی که ارتفاع پایین‌تری نسبت به قسمت دیگر شهر داشتند، شده بود. به‌گفته وی، خسارت‌هایی ازجمله تلف شدن 215دام و آب‌گرفتگی و خسارت 10واحد مسکونی و مغازه گزارش شده است، اما بررسی خسارت‌ها به‌ویژه در بخش زیرساخت‌ و جمع‌بندی آنها همچنان ادامه دارد.

آب‌گرفتگی شدید در خوزستان
در خوزستان هم بارش‌های پاییزی از روز پنجشنبه علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان، در شهرستان باغملک موجب بروز آب‌گرفتگی شد. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به امدادرسانی به اهالی این مناطق‌ می‌گوید: امدادگران هلال‌احمر به ۹۰نفر در باغملک که بر اثر بارش شدید باران و آب‌گرفتگی دچار آسیب شدند، امدادرسانی کردند.

قطع راه ارتباطی در لرستان
استان لرستان نیز طی روزهای گذشته با شروع بارندگی‌ها دچار آب‌گرفتگی شدید شد به‌طوری‌که روز جمعه، اکثر معابر شهر خرم‌آباد آب‌گرفته بودند. سطح زیاد آب در اکثر خیابان‌های شهر موجب شد تا دستگاه‌های خدمات‌رسان برای کمک به خروج خودروها در شهر مستقر شوند. بارش شدید باران در شهرستان معمولان این استان هم موجب قطع راه ارتباطی برخی روستاها شد. بخشدار معمولان در این‌باره می‌گوید: پل «مونه بن لار» این شهرستان در سیلاب ۹۸ تخریب شد و تاکنون تکمیل نشده است. با ایجاد پل کنار گذر موقت در کنار آن برای رفت وآمد اهالی روستا ایجاد شده بود که این پل موقت بر اثر بارش شدید باران تخریب شد و هم‌اکنون راه ارتباطی 1400نفر قطع است. سیدحبیب‌الله موسوی می‌افزاید: همچنین راه ارتباطی روستاهای «بن تومان»، «چم قلندر»، «چم ماهیلان»، «دروغ زناب» و «مورت مؤمن» با جمعیت ۴۰۰نفر بر اثر ریزش کوه قطع است که حدود ۲۰ خودرو در این راه گرفتار شده‌اند.
طبق اعلام مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، امروز، یکشنبه (۲۲ آبان) در جنوب یزد، کرمان، شمال و شرق فارس و ارتفاعات جنوب و غرب اصفهان شاهد بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد و در گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده باران خواهیم بود.

امدادرسانی به 156نفر
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به 156نفر متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در 48ساعت گذشته خبر می‌دهد.
مهدی ولی‌پور با بیان اینکه در روزهای گذشته 5استان ایلام، اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان درگیر بارش شدید باران و وقوع سیل و آب‌گرفتگی شدند، می‌افزاید: امدادگران هلال‌احمر در ١٣منطقه (٥شهر، ٦روستا و ٢منطقه عشایر نشین) به شهروندان متاثر، امدادرسانی کرده‌اند.
از میان 156نفری که به آنها امدادرسانی شده است، به‌گفته ولی‌پور، 15نفر به مناطق امن منتقل و 15نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند.
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از فعالیت 11تیم عملیاتی شامل 68امدادگر و نجاتگر در عملیات امدادرسانی به متاثران از سیل و آب‌گرفتگی خبر می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید