• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176853
+
-

12رفتار صحیح در ارتباط با همسران

میلاد حیدری- روانشناس

زمانی که یک رابطه زناشویی شکل می‌گیرد، زن و مرد موظفند اصول و قواعد رفتار با همسرشان را به‌خوبی فرا بگیرند. در واقع یکی از اصول مهم ازدواج، ارتباط صحیح با همسر است و بسیاری از مشکلات زناشویی از ناتوانی در برقراری یک رابطه سالم ناشی می‌شود. رفتارهای زیر به برقراری رابطه صحیح میان زوجین کمک می‌کند:

1- روزتان را عاشقانه شروع کنید
بهتر است قبل از شروع روزتان زمان کوتاهی را با همسرتان بگذرانید، درباره برنامه‌هایتان صحبت کنید و باهم صبحانه بخورید. این ترفند به شما کمک می‌کند تا انرژی روزتان را دریافت کنید و همسرتان احساس بهتری داشته باشد.

2- زمان‌های 2نفره بیشتری برای خودتان درنظر بگیرید
باتوجه به علایق مشترک‌تان، برای بیشتر با هم بودن برنامه‌ریزی کنید و خوشگذرانی با همسر را یکی از اولویت‌های خود قرار دهید. برنامه‌های دو نفره موجب ایجاد پیوند قوی‌تر بین زوجین می‌شود و شناخت شما از همسرتان را افزایش می‌دهد.

3- ابراز علاقه را فراموش نکنید
روشی غیرکلامی و غیرمستقیم برای «ابراز علاقه» به همسرتان پیدا کنید. ابراز محبت‌های ناگهانی تأثیر چشمگیری در نشان دادن عشق شما به همسرتان دارد. مثلا زمانی که مشغول کارتان هستید، یک پیغام عاشقانه به همسرتان می‌تواند موجب ایجاد احساسات قوی میان شما و همسرتان شود و همسرتان از زندگی با شما احساس رضایت بیشتری داشته باشد.

4- احساس اطمینان و اعتماد ایجاد کنید
با اعتماد به طرف مقابل، این احساس مثبت را به او منتقل کنید. زمانی که احساس کنیم اعتماد کسی را از دست داده‌ایم، رابطه‌ خیلی سریع دچار لغزش می‌شود. پس به همسرتان نشان دهید که به او، وفاداریش و توانایی‌هایش اعتماد کامل دارید.

5- در مشکلات کنار هم باشید
یاد بگیرید در کنار همسرتان باشید و هنگام بروز مشکلات از او حمایت کنید بدون اینکه احساس کنید وظیفه شماست که وارد قضیه شده و مشکل را حل کنید یا به همسرتان بگویید چه کند.

6- انتظارات خود را با شیوه صحیح بیان کنید
احساسات خود را با محبت و به‌طور سازنده بیان کنید. اگر نمی‌خواهید به احساسات همسرتان آسیب برسانید، با عصبانیت و آزردگی خاطر در مورد احساسات‌تان صحبت نکنید. احساسات ناسالم مانند حسادت و رنجش به مرور زمان رابطه شما را سمی می‌کنند.

7-رفتارهای حق به‌جانب را کنار بگذارید
فکر نکنید همیشه راه شما صحیح‌ترین راه است. به کسب تجربیات جدید و انجام فعالیت‌های جدیدی که همسرتان پیشنهاد می‌‌دهد اشتیاق نشان دهید.

8- صحبت کردن در اختلافات را یاد بگیرید
اختلاف نظر در ارتباط زناشویی یک امر طبیعی است. در یک بازی بگومگو و مجادله گیر نیفتید و بدون هیچ راه‌حل عملی، بحث را تمام کنید. راه‌حل این مشکل، بررسی اختلاف نظرها به شکل مثبت و سازنده است. هرگز رابطه را تهدید نکنید. هرگز نسبت‌های ناشایست به یکدیگر نداده و یکدیگر را تحقیر نکنید. همچنین زمان مناسب صحبت کردن را پیدا کنید. اگر همسرتان روز خوبی نداشته با او بحث و جدل نکنید و صحبت‌تان را به زمان دیگر موکول کنید.

9- رفتارهای کینه‌توزانه را کنار بگذارید
اگر در یک رابطه بلندمدت از هر رفتاری سریع کینه به دل بگیرید و اختلافات گذشته را مدام مرور کنید، هرگز نمی‌توانید رابطه سالم و عاشقانه‌ای را تجربه نمایید.

10- صداقت و تدبیر را فراموش نکنید
با همسرتان صداقت داشته باشید و در زندگی مشترک پنهان‌کاری در پیش نگیرید. دیدگاه و احساس واقعی خود را بیان کنید اما این کار را با مهربانی و درنظر گرفتن احساسات شخصی که دوستش دارید انجام دهید. همچنین به وعده‌ها و قول‌های خود پایبند باشید تا اعتماد همسرتان را از دست ندهید.

11- همسرتان اولویت اول زندگی‌تان باشد
گاهی روابط شما با خانواده یا دوستان‌تان می‌تواند به همسرتان این پیغام را برساند که اولویت زندگی شما نیست. بنابراین به او اطمینان دهید اولویت اول زندگی شماست.

12- استرس و تنش‌های روانی خود را کنترل کنید
زوج‌های سالم باید از استرس‌شان برای نزدیک‌تر شدن به هم و تکیه کردن به همدیگر استفاده کنند، سعی کنید درباره این احساسات با همسرتان صحبت کنید تا همدلی و همفکری بین شما بیشترشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید