• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176845
+
-

مشارکت نهادهای مختلف در هفته کتاب

از رونمایی قرآن خطی تا سامانه خرید از کتابفروشی‌ها

کتاب
از رونمایی قرآن خطی تا سامانه خرید از کتابفروشی‌ها

هفته کتاب از دیروز آغاز شده و نهادهایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با کتاب سر و کار دارند، برنامه‌های مختلفی را برای این هفته تدارک دیده‌اند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و فرهنگسرای سرو برنامه‌های متنوعی در هفته کتاب دارند.
بیش از ۱۰۰برنامه فرهنگی در هفته کتاب در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود که مهم‌ترین برنامه‌ها شامل رونمایی از یک نسخه خطی قرآن کریم بازمانده از دوره سلجوقی است. از این نسخه نفیس که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با هدف حفاظت از آثار کهن ملی در ماه‌های اخیر خریداری و در فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده است، طی مراسمی سه‌شنبه ۲۴آبان‌ماه، ساعت۹:۳۰ و همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، در کتابخانه ملی ایران (تالار قلم) رونمایی خواهد شد.
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم با اهدای ۱۰هزار جلد کتاب، فراهم کردن عضویت رایگان در تمامی کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها و بخشش ۸۰درصدی جریمه‌های دیرکرد به هفته کتاب رونق داده است. همچنین این سازمان در هفته کتاب علاوه بر بازدید رایگان از موزه‌های رضوی، در ۲۴آبان‌ماه، ساعت کاری ارائه خدمات به اعضا و مراجعان را در کتابخانه مرکزی و مجتمع فرهنگی امام‌خمینی(ره) افزایش خواهد داد. برگزاری مسابقه کتابخوانی آنی که می‌خوانی برای اعضای کتابخانه‌ها با هدف بررسی علاقه‌مندی افراد در حوزه کتابخوانی، از دیگر برنامه‌های این سازمان در این هفته است. نشست‌های تخصصی معرفی و بررسی کتاب‌های دانش و علم‌اندوزی از منظر قرآن، تربیت شکورانه از منظر اهل‌بیت(ع) و تأثیر هجرت امام رضا علیه‌السلام بر ترویج دانش و کتاب در جهان اسلام نیز در هفته کتاب برگزار می‌شوند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز برنامه‌هایی را با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین شهروندان برگزار می‌کند. برپایی ایستگاه‌های فناوری از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است که به‌صورت میدانی و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری VR و AR اجرا می‌شود.
در این ایستگاه‌ها بازدیدکنندگان با کتاب‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و متاورس (فراجهان) آشنا خواهند شد. در طرح کتابخانه‌گردی این سازمان هم مسئولان فرهنگی، مفاخر، مشاهیر، نویسندگان و هنرمندان در کتابخانه‌های سطح شهر تهران حضور خواهند داشت. اهدای کتاب به مناطق محروم اطراف تهران و دیگر نقاط کشور یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است. همچنین طرح کتاب در گردش نیز با هدف دست به‌دست شدن کتاب بین شهروندان پیش‌بینی شده و در آن از شهروندان دعوت می‌شود پس از مطالعه کتاب، آن را به دوستان و نزدیکان خود هدیه دهند. 
مخاطبان برای مشارکت در این طرح می‌توانند به فرهنگسراهای مناطق ۲۲گانه شهر تهران و ایستگاه متروی تئاتر شهر مراجعه کنند. جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب، تجلیل از فعالان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، نمایشگاه‌های کتاب و کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است.
همچنین، خانه کتاب و ادبیات ایران هم در این هفته به‌طور رسمی از «سامانه خرید از کتابفروشی» رونمایی کرده که 100هزار تومان یارانه برای خرید از آن برای هر کد ملی درنظر گرفته شده است. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره راه‌اندازی سامانه خرید از کتابفروشی، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: در بسیاری از شهرهای کشور، کتابفروشی فیزیکی نداریم؛ بنابراین مردم مجبورند برای تهیه کتاب به شهرهای بزرگ‌تر سفر می‌کنند و بعضا نیز ممکن است از سفرکردن و خرید کتاب منصرف شوند. با استفاده از کسب تجربیات قبلی، راه‌اندازی سامانه‌ای برای خرید کتاب از کتابفروشی‌ها همواره مورد درخواست کتابفروشی‌های کشور بود تا بتوانند به‌عنوان حلقه آخر این صنعت، کالای فرهنگی کتاب را به مردم عرضه کنند. این سامانه که قرار است به‌صورت دائمی فعالیت کند، همزمان با هفته کتاب افتتاح خواهد شد. امیدواریم این سامانه بتواند برای خدمت به مردمی که رنج سفر را برای خرید کتاب به شهرهای بزرگ متحمل می‌شوند، مفید واقع شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یارانه‌ای را برای خرید کتاب درنظر گرفته است. بر مبنای دستورالعمل‌ها به ازای هر کد ملی افراد بالای ۱۸سال که شماره تلفن همراه دارند، ۱۰۰هزار تومان یارانه خرید کتاب و یارانه‌ای هم برای ارسال کتاب در‌نظر گرفته شده تا کتاب به‌دست کتابخوان‌ها برسد. در واقع افتتاح این سامانه می‌تواند ویترینی از کتاب‌های موجود در قفسه کتابفروشی‌ها در فضای مجازی باشد. ویترین کتابفروشی‌ها به اندازه مرزهای کشور گسترش پیدا کرده و همه مردم می‌توانند به‌صورت همزمان از این امکان استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید