• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176841
+
-

خودباوری پلی برای گذر از محدودیت‌ها

طرح ریحان شهر با رویکرد سلامت‌محور ویژه مبتلایان به ‌ام‌اس برای نخستین‌بار در منطقه7 اجرایی شد

مشارکت شهروندان در امور شهر، مورد تأکید شهردار پایتخت است و مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران هم‌ بارها از این کلیدواژه استفاده و عنوان کرده است که زنان محله‌ها باید مطالبه‌گر باشند و مسائل و مشکلات را بیان کنند و راهکار ارائه دهند. ما هم امور را تسهیل می‌کنیم؛ رویکردی که در نهایت منجر به شکل‌گیری رویداد «ریحان‌شهر» شد؛ طرحی که ابعاد مختلفی اعم از ورزشی، اجتماعی، فرهنگی ، آموزشی و... زنان را در برمی‌گیرد و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران هم با استفاده از ظرفیت‌ها و فراهم‌کردن زمینه‌ها، برای پاسخگویی به آنها گام برمی‌دارد. برگزاری جلسه کارگاه آموزشی روانشناسی برای مبتلایان به بیماری‌ ام اس و خانواده‌های این بیماران، نمونه همین اقدام است که در راستای تحقق شعار «شهر سالم با شهروندان سالم» در سرای محله خواجه نظام‌الملک (منطقه 7) اجرایی شده است؛ اقدامی که با افزایش اعتمادبه‌نفس و خودباوری در مبتلایان به ‌ام اس سبب شده تا آنها از انزوا خارج و به زندگی اجتماعی بازگردند.
به گزارش همشهری،حمایت خانوادگی و اجتماعی از بیماران خاص، جسمی و ذهنی، ازجمله مواردی است که در ریحان‌شهر به آن توجه شده و مؤسسه توانمندسازی بیماران‌ ام‌اس هم با استفاده از این رویکرد، طرح برگزاری کارگاه‌های آموزشی را ارائه کرده است. به‌گفته فروغ الیاسی، مدیر واحد مددکاری اجتماعی مؤسسه توانمندسازی بیماران‌ ام‌اس،  با هم‌افزایی 2مجموعه (اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و مؤسسه توانمندسازی بیماران‌ام‌اس) شاهد رضایتمندی بانوان محله خواجه نظام‌الملک هستیم و امیدواریم با تداوم این همکاری بتوانیم طرح را در سایر محله‌ها و مناطق هم اجرایی کنیم.»

مکث
نتایج مطلوب با استمرار طرح


علی پاشا میثمی، متخصص پزشکی اجتماعی و پیشگیری، از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران: برگزاری این کارگاه آموزشی روانشناسی نشان می‌دهد زمینه به‌گونه‌ای فراهم شده که می‌توان مداخلاتی در جامعه و جمعیت برای توانمندسازی گروه‌ها و افرادی که دارای مشکلات جسمی و حرکتی خاصی هستند و خانواده‌هایشان ایجاد کنیم. درواقع این اقدام گام بزرگ و مثبت و البته خوبی است که درصورت تداوم می‌تواند منجر به نتایج مطلوبی شود.  همچنین معتقدم برگزاری کارگاه آموزشی روانشناسی، مدلی است که می‌توان از آن به‌عنوان یک الگو در سایر موارد و موضوعات بهره گرفت؛ چراکه در این طرح علاوه بر فرد، خانواده هم موردتوجه قرار گرفته و آموزش هر دو گروه هدف، نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید