• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176616
+
-

بدرود جاکارتا، تو دیگر پایتخت نیستی!

بدرود جاکارتا، تو دیگر پایتخت نیستی!

هیچ پایتختی در دنیا، به اندازه جاکارتا در اندونزی گرفتار بحران‌های محیط‌زیستی و اقلیمی و دست‌ساخته بشر نیست؛ درواقع بحران‌ها در این شهر چنان جدی و غیرقابل حل هستند که مقامات، قید این شهر را زده‌اند و می‌خواهند تا جای ممکن از آن فرار کنند و پایتخت جدیدی در دورترین نقطه ممکن بسازند.
بزرگ‌ترین مشکل این شهر‌ و جدی‌ترین آنها‌ ‌این است که جاکارتا در حال غرق شدن است. ‌ البته این دلیل نمی‌شود که آلودگی مرگبار هوا‌ و ترافیک‌های وحشتناک و بی‌نظیر این شهر فراموش شوند و تازه باید به اینها باران‌های سیل‌آسا، سیل و فرونشست زمین را هم اضافه کنیم تا تصویر کاملی از این شهر به‌دست ‌آوریم. همه اینها باعث شده که زندگی حدود 11میلیون سکنه این ابرشهر در آسیای جنوب شرقی به خطر بیفتد. وضع چنان خراب است که تا سال2050، یک چهارم از این شهر، به‌خاطر بالا آمدن سطح دریا، زیر آب خواهد رفت.
تصویر آینده چنان تیره، سیاه و تباه است که دولت اندونزی، قید حل مشکلات را زده و تصمیم گرفته، تا جایی که می‌تواند از این شهر و بحران‌هایش دور شود و هزارکیلومتر دورتر، در شرق این کشور، یک پایتخت جدید بسازد: نوسانتارا.
مقامات در اندونزی در این موضوع کاملا جدی هستند و با وجود مشکلات، پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند و قرار است رئیس‌جمهور این کشور، جشن هفتاد و نهمین سالگرد استقلال اندونزی را که انتهای تابستان2024 برگزار می‌شود ‌، در نوسانتارا برگزار کند. قرار است تا آن موقع، زیرساخت‌ها برای زندگی نیم میلیون نفر به بهره‌برداری رسیده باشند.
یکی از وزرای سابق حمل‌ونقل اندونزی مسئول ساخت این شهر جدید شده است.
او گفته که ساختن یک پایتخت جدید از خاک، یک فرصت ویژه است چون این امکان را به شهرسازان می‌دهد که بر کیفیت کار مهندسان و به کارگیری آخرین فناوری‌ها نظارت کنند.
برای اینکه مشکلات جاکارتا در پایتخت جدید تکرار نشود، ملاحظات اقلیمی از همان ابتدای کار درنظر گرفته می‌شود و قرار است 65درصد شهر جنگل‌های استوایی خود منطقه باشند. دولت امیدوار است ساخت این شهر جدید، الگویی برای دیگر شهرها و کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشد.
اما منتقدان اینطور فکر نمی‌کنند؛ از نظر برخی از آنها، ساخت پایتخت جدید در واقع نقل مکان مشکل است و نه حل آن؛ برای نمونه، با انتقال پایتخت، قرار نیست باران‌های سیل‌آسا قطع شوند. فرونشست زمین در این کشور هم بیشتر به‌خاطر برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است و ربطی به تغییرات اقلیمی ندارد. چیزی که قطعی است این است که جاکارتا، دیگر نه قلب سیاسی اندونزی، که نمادی از ویرانی ابرشهرها به‌خاطر تغییرات اقلیمی خواهد بود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید