• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 18 آبان 1401
کد مطلب : 176489
+
-

آغاز نزول قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

سکه طرح جدید 1.8درصد و طرح قدیم 3.2درصد افت کرد

گزارش
آغاز نزول قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

پس از چندین روز رشد متوالی، دیروز قیمت طلا و سکه شروع به نزول کرد به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید دست‌کم 1.8درصد و طرح قدیم 3.2درصد افت کرد.
به گزارش همشهری، روند صعودی قیمت طلا و سکه از دهم شهریور ماه آغاز شده است اما در چند روز گذشته سرعت رشد قیمت‌ها افزایش یافته بود. آمار‌ها نشان می‌دهد از دهم شهریور ماه تا روز دوشنبه قیمت هر سکه طرح جدید 2میلیون و 550هزار تومان معادل 19درصد و قیمت هر سکه طرح قدیم 2میلیون و 600هزار تومان معادل 20درصد رشد کرده بود. این رشد با افزایش قیمت دلار همزمان بود زیرا روند صعودی قیمت ارز هم درست در همین دوره آغاز شده بود. به‌طور طبیعی قیمت طلا تابعی از قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی و قیمت ارز است و زمانی که قیمت اونس جهانی طلا و دلار رشد می‌کند قیمت سکه هم با افزایش مواجه می‌شود با این حال اثر و وزن نوسان‌های نرخ ارز بر بازار ارز بیش از اونس جهانی است. دیروز اما همزمان با آغاز عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالا و کاهش نسبی قیمت ارز قیمت سکه شروع به کاهش کرد.

نزول قیمت طلا
آمار‌ها نشان می‌دهد بعد از چندین روز صعود افراطی روز گذشته قیمت هر سکه طرح جدید دست‌کم 300هزار تومان معادل 1.8درصد و قیمت هر سکه طرح قدیم 500هزار تومان معادل 3.2درصد کاهش یافت. به این ترتیب در مبادلات روز گذشته قیمت هر سکه طرح جدید به 16میلیون و 50هزار تومان و قیمت هر سکه طرح قدیم به 15میلیون و 200هزار تومان رسید. دیروز همچنین قیمت طلای آب شده نیز با افت 1.8درصدی مواجه شد. این نزول به‌دنبال آن اتفاق افتاد که در دادوستد‌های روز گذشته قیمت هر دلار در بازار آزاد با 450تومان کاهش به 36هزارو 300تومان رسید. این در حالی است که نرخ هر دلار آمریکا در روز دوشنبه حتی تا مرز 36هزارو 800تومان هم پیشروی کرد. به زعم کارشناسان یکی از دلایل افت قیمت طلا در مبادلات دیروز کاهش قیمت ارز و همینطور آغاز عرضه اوراق سکه بود. از دیروز بانک مرکزی برای نخستین بار 10میلیون اوراق سکه را که معادل 100هزار قطعه سکه است در بورس کالا عرضه کرد که به زعم تحلیلگر‌ان این موضوع می‌تواند اثر تعدیل‌کننده در بازار فیزیکی سکه داشته باشد.

اثر انتشار اوراق سکه بر بازار
آمار‌ها نشان می‌دهد انتشار اوراق سلف سکه می‌تواند نقش تعدیل کننده‌ای در بازار آزاد سکه داشته باشد و از حجم سفته بازی در این بازار کم کند. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران از سکه به‌عنوان یک پوشش تورمی استفاده می‌کنند و در واقع سکه در اقتصاد ایران یکی از کارآمد‌ترین ابزار برای مقابله با کاهش ارزش پولی در برابر تورم است به همین دلیل سرمایه‌گذارانی که نگران کاهش ارزش دارایی‌های خوددر برابر تورم هستند به‌طور سنتی بازار سکه را در کنار بازار مسکن و ارز انتخاب می‌کنند. برهمین اساس سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای خرید فیزیکی سکه از این اوراق استفاده کنند و این موضوع می‌تواند فشار تقاضا در بازار فیزیکی را کم کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که متوجه شویم حجم نقدینگی در حال رشد است و طبق آمار رسمی بانک مرکزی سهم سپرده‌های دیداری از جمع کل نقدینگی 59درصد رشد نشان می‌دهد که نشان می‌دهد سهم بخش پولی نقدینگی به کل حجم نقدینگی از مرز 22درصد فراتر رفته و به 1300میلیارد تومان رسیده است. این ارقام در عین حال نشان می‌دهد به‌دلیل نرخ بهره منفی تمایل سپرده‌گذاری مدت‌دار در بانک‌ها کاهش یافته و نقدینگی به‌دنبال بازارهای جدیدی برای سرمایه‌گذاری است.
از سوی دیگر برخی آمارها نشان می‌دهد حجم خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس نیز از شهریور ماه به‌شدت افزایش یافته و منابع خارج شده از  این صندوق در حال ورود به سایر بازار‌ها ازجمله طلا و ارز هستند. شاید دلیل اصلی انتشار این اوراق از سوی بانک مرکزی نیز توجه به همین آمار ازجمله رشد سپرده‌های دیداری و خروج پول از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده و بانک مرکزی در تلاش است از این طریق بخشی از نقدینگی را که می‌تواند منجر به رشد قیمت در بازار طلا و ارز شود را جذب کند.

تأیید اثر انتشار اوراق سکه
محمد کشتی‌آرای یک کارشناس بازار طلا با بیان اینکه قیمت طلا و سکه در مبادلات دیروز کاهش یافت، توضیح داد: کاهش قیمت ارز در بازار داخلی و طلای جهانی در کنار آغاز عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بازار سرمایه موجب کاهش قیمت‌ها شده است. او افزود: براساس طرح جدید بانک مرکزی و با عرضه اوراق سکه مرکزی، نقدینگی می‌تواند راهی این بازار شود.پیش‌بینی می‌شود با ادامه عرضه‌های اوراق سکه در بازار سرمایه طی روزهای آینده بازهم قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.
کشتی آرای از کاهش حباب سکه خبر داد و گفت: حباب سکه از 2میلیون و 700هزار تومان به یک میلیون و 700هزار تومان کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه عرضه اوراق سکه در بازار سرمایه طی روزهای آینده بازهم کاهش یابد. او تأکید کرد: در روزهای گذشته التهابات بازار طلا و ارز با هم مرتبط بودند ولی از دیروز فضای هر دو بازار آرام شده و خریدهای هیجانی نیز نسبت به روزهای گذشته کاهش محسوس داشته است.
او با بیان اینکه طلای آب‌شده نیز هفته قبل حباب داشت ولی الان حباب طلا هم تخلیه شده است، افزود: عرضه اوراق سکه باعث کاهش حباب سکه می‌شود؛ کما اینکه قیمت سکه نسبت به دیروز 300هزار تومان کاهش یافته است و این کاهش ادامه‌دار خواهد بود.
به‌گفته کشتی آرای، اوراق سکه بانک مرکزی محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری مردم خواهد بود زیرا نه فقط ریسک نگهداری سکه را ندارد و فقط اوراق به‌صورت کاغذی در اختیار مردم است بلکه همان سودآوری سکه را نیز خواهد‌داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید