• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176461
+
-

مشارکت بیش از ۲۱۵ هزار همیار طبیعت در حفظ منابع طبیعی

هم‌اکنون ۲۱۵ هزار همیار طبیعت در حفظ منابع طبیعی مشارکت دارند. به گزارش همشهری، حسین میرزایی، مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکت مردمی سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به طرح «همیاران طبیعت» گفت: برای آموزش، ترویج و جلب مشارکت مردم توانستیم ۲۱۵ هزار و ۲۴۰ نفر را به‌عنوان همیار طبیعت جذب کنیم و کار ساماندهی آنها نیز انجام شده است.
میرزایی درخصوص جلب مشارکت مردم در راستای محافظت از منابع طبیعی افزود: ۸۳ درصد عرصه‌های کشور مربوط به منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع است. گستردگی کار این سطوح بسیار زیاد است و دولت به تنهایی قادر به مدیریت این عرصه‌ها نیست؛ بنابراین نیاز به مشارکت مردم جهت حفظ این عرصه‌ها وجود دارد. به گفته وی یکی از راهبردهای اساسی سازمان منابع طبیعی کشور جلب مشارکت مردم است؛ به‌خصوص جوامع محلی که با منابع طبیعی در ارتباط هستند. میرزایی افزود: در این راستا یک طرح، تحت عنوان همیاران طبیعت داریم که در 3 سطح دانش‌آموزان، مروجان و محافظان بین اقشار مختلف مردم تعریف شده است. در این راستا جهت آموزش، ترویج و جلب مشارکت مردم توانستیم ۲۱۵ هزار و ۲۴۰ نفر را به‌عنوان همیار طبیعت جذب کنیم و کار ساماندهی آنها نیز انجام شده است. میرزایی تصریح کرد: پس از سازماندهی و آموزش‌های لازم در برخی مواقع از ظرفیت‌ این همیاران استفاده می‌شود. در این زمینه شیوه‌نامه‌ استفاده از همیاران طبیعت به استان‌ها ابلاغ شده است تا با این همیاران در ارتباط باشند و از ظرفیت‌های آنها استفاده کنند. وی عنوان کرد: بحث دیگر، تشکیل تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی با محوریت جوامع محلی است؛ یعنی وظیفه داریم افراد ساکن در مناطق روستایی و عشایری را در قالب تعاونی‌های مرتع‌داری، تعاونی‌های جنگلداری، تعاونی‌های بهره‌برداری آموزش و ساماندهی کنیم. امسال نیز قرار است ۴۹۵ تعاونی تعیین صلاحیت شوند و در قالب بند «ب» ماده ۲۹ قانون احکام دائمی توسعه کشور، قراردادهای کار با آنها منعقد شود. میرزایی ادامه داد: در این راستا از زمان ابلاغ این قانون در سال ۹۸ تاکنون، حدود ۹۴۴ قرارداد همکاری با این تعاونی‌ها و تشکل‌های مردم نهاد به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان بسته شده است و در قالب این قراردادها فعالیت‌های اجرایی سازمان در حوزه بیولوژیک، مکانیک و بیومکانیک را به این تعاونی‌ها و تشکل‌ها واگذار کردیم.
مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکت مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه دانش‌آموزان از عوامل مؤثر در فرهنگسازی و آینده‌سازان کشور هستند، تصریح کرد:‌ در ارتباط با آموزش دانش‌آموزان برنامه‌ جدیدی در دست اجرا داریم و قرار است تا پایان سال ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در سراسر استان‌های کشور را با چگونگی نگهداری منابع طبیعی آشنا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید