• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176405
+
-

واریز 240میلیارد تومان اعتبارفاضلاب خوزستان

240میلیارد تومان از 2هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده برای پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز، امروز واریز می‌شود

آبفا
واریز 240میلیارد تومان اعتبارفاضلاب خوزستان

چند روزی است اخباری از کاهش کیفیت آب آشامیدنی در اهواز در نتیجه بارندگی‌های شدید روزهای گذشته رسانه‌ای شده است. هرچند بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب خوزستان با وارد مدار شدن مجدد تصفیه‌خانه‌های آب اهواز کیفیت آب این شهر به مرور بهبود یافته و این موضوع ارتباطی به مشکلات شبکه فاضلاب در اهواز ندارد، اما نگرانی‌ها از بروز بحران‌های همیشگی استان با شروع بارندگی‌ها برقرار است. آب گرفتگی معابر و منازل به‌دنبال بارندگی در یک دهه گذشته خسارت‌های زیادی در شهرهای خوزستان به‌دنبال داشته و علاوه بر این خسارت، تأثیر زیادی بر کیفیت آب آشامیدنی نیز گذاشته است. سال گذشته در سفر رئیس‌جمهوری اعتبار ویژه به اهواز اختصاص یافت و بعد از سال‌ها پیگیری، وزارت نفت به پرداخت حق مسئولیت‌های اجتماعی موظف شد تا پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان طی 2سال به سرانجام برسند. قرار بود از این اعتبار 2هزار میلیارد تومان طی سال‌جاری به این پروژه‌ها اختصاص یابد، اما بعد از گذشت 7ماه و یک چهارم از وعده 2ساله، امروز، سه‌شنبه (17آبان) فقط 240میلیارد تومان از 2هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده واریز خواهد شد.

مشکلات تاریخی خوزستان
خوزستان ۸۵شهر دارد که بنابر اعلام مدیرکل دفتر فنی استانداری، ۱۴شهر آن دارای بیشترین مشکل آب‌گرفتگی در زمان بارندگی هستند. بعد از
آب گرفتگی‌های سال ۹۸ و ۹۹ سازمان بازرسی کل کشور به مسئله ورود و شهرداری‌ها را ملزم کرد در مدت ۶ماه مطالعات دفع آب‌های سطحی را انجام دهند. اهواز، بیشترین مشکل را در این زمینه دارد. قانون، دفع آب‌های سطحی را به شهرداری‌ها تکلیف کرده است، اما در اهواز و اغلب شهرهای خوزستان به‌دلیل نداشتن شبکه مجزا از شبکه فاضلاب برای عبور آب باران استفاده می‌شود. برای اجرای طرح دفع آب‌های سطحی شهرهای استان ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و طبق همین برآوردها طرح اهواز نیز ۶۲۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اعداد اعتباری طرح آب‌های سطحی بالا هستند و مسئولان و کارشناسان معتقدند اگر اجرای هریک از آنها چند سال طول بکشد، با احتساب تورم، بسیار بیشتر خواهد شد.

پرداخت اعتبار شروع شد
مدیرعامل آبفای خوزستان با بیان اینکه از اعتبار درنظر گرفته شده برای آب و فاضلاب اهواز امسال باید 2هزار میلیارد تومان پرداخت شود، به همشهری می‌گوید: از 2هزار میلیارد تومان اعتبار امسال، 800میلیارد تومان قرار است از سوی دولت و 1200 از سهم مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت پرداخت شود. محمدرضا کرمی‌نژاد با بیان اینکه تقسیم‌بندی مورد نیاز برای اختصاص این اعتبار به بخش‌های مختلف هم انجام شده است، می‌افزاید: پرداخت این اعتبار به تازگی شروع شده و در نخستین مرحله، امروز قرار است 240میلیارد تومان به حساب ما واریز شود.
وی درباره شروع فصل بارندگی و کندی پروژه‌های عمرانی با توجه به بارندگی و سرما توضیح می‌دهد: ما در اهواز جبهه‌های کاری متعددی در زمینه آب و فاضلاب داریم و قطعا نمی‌گذاریم کوچک‌ترین کندی در عملیات ایجاد شود. کرمی‌نژاد از اقداماتی چون لایروبی، ایجاد خطوط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ، بازسازی تابلوهای برق و ... با هدف جلوگیری از بحران آب گرفتگی در اهواز خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به اقدامات انجام شده امیدواریم امسال در زمان بارندگی به مشکل برنخوریم. او همچنین مشکل پیش آمده طی روزهای گذشته را مربوط به بارندگی در بالادست می‌داند که موجب همراه آوردن مواد آلی و گل‌آلود شدن آب شده است؛ به‌گفته کرمی‌نژاد، این مشکل که به شبکه فاضلاب ارتباطی ندارد با کاهش ظرفیت تصفیه‌خانه از روز جمعه رفع شده است.
مدیرعامل آبفای خوزستان در شرایطی از واریز 240میلیارد تومان اعتبار شبکه فاضلاب خبر می‌دهد که مجید یوسفی، نماینده اهواز پیش از این در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده بود با توجه به فعالیت جبهه‌های کاری مختلف باید ماهانه 170 تا 200میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت به پیمانکاران داده شود؛ یعنی از ابتدای سال تا‌کنون با احتساب گذشت 7ماه باید حداقل یک‌هزارمیلیارد تومان به‌حساب استان واریز می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید