بهبود کیفیت ناوگان حملونقل ریلی از اولویتهای مدیریت شهری است. در راستای تحقق این هدف اورهال واگنهای مترو، تکمیل خطوط 6 و 7 و پیگیری ورود قطار ملی به مدار خدمترسانی و... در دستور کار قرار گرفته و روز گذشته رسانهایشدن 2 خبر از شرکت مترو نویدبخش قرارگرفتن این ناوگان روی ریل تحول شده است.
صدور مجوز تولید انبوه قطار ملی، زمستان امسال
جلسه اعضای اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور با ریاست مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و رئیس هیأتمدیره اتحادیه و با حضور مدیران عامل شرکتهای قطار شهری کلانشهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، کرمانشاه و اسلامشهر و حامد عباسی نامی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و باهدف بررسی مسائل حوزه حملونقل ریلی برگزار شد.
پس از اتمام جلسه شرکتکنندگان در این نشست همراه با جلال بهرامی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران از بخشهای مهم واگنسازی تهران بازدید کردند و در جریان آخرین وضعیت قطار ملی مترو قرار گرفتند. در این بازدید عنوان شد که فرایند اخذ تأییدیه نهایی توسط شرکت مشاور اروپایی، آخرین مراحل را سپریکردند و انتظار میرود اوایل زمستان امسال، قطار ملی مترو با سطح داخلیسازی 85درصد بتواند مجوز تولید انبوه را دریافت کند. مسئلهای که شرکتهای قطار شهری کشور بهدنبال تحقق آن هستند تا مقوله تأمین زیرساختهای حملونقل ریلی با تکیه بر تولیدات داخلی، با هزینه کمتر و دسترسی آسانتر در دوران تحریمهای بینالمللی میسر شود.
کاهش فاصله حرکت قطارها با توسعه پایانه مهرشهر
سرپرست شرکت بهرهبرداری متروی تهران هم دیروز از خط5 مترو و پایانه مهرشهر بازدید کرد و از نزدیک وضعیت سولههای تعمیر، نگهداری و انبارها را بررسی و برای رفع مشکلات، راهکارهایی ارائه داد. حامد عباسی نامی با بیان اینکه پایانهها بهعنوان قلب تپنده هر خط برای تأمین جریان ایمنی ناوگان در شبکههای ریلی شناخته میشوند، تأکید کرد: «فرایندهای مرتبط با کاهش ریسک در شاخصهای بهرهبرداری، میزان آمادهبهکار قطارها و انجام درست و صحیح و بهموقع تعمیرات در این فضا انجام میشود و ازاینرو حفاظت بیشتر و دقیقتر از پایانههای مترو باید مورد توجه قرار گیرد.» او همچنین از انشعاب این خط به راهآهن حدفاصل اتمسفر تا کرج در منطقه کلاک استان البرز هم بازدید کرد و خواستار تعیین تکلیف موارد حقوقی و حفاظتی این انشعاب شد.
عباسی نامی تأکید کرد: «این خط انشعابی با هدف انتقال قطارها از ابتدای بهرهبرداری مترو راهاندازی شد و اکنون میتواند بهعنوان یک خط استراتژیک در زمانهای بحران برای انتقال تجهیزات یا وسایل امدادی به مترو مورداستفاده قرار گیرد.» سرپرست شرکت بهرهبرداری مترو در پایان از انشعاب راهآهن کرج تا مهرشهر به طول ۱۰کیلومتر، بازدید کرد و رهنمودهایی را در جهت بهرهبرداری و حفاظت از این خط ارائه داد.
متروی تهران روی ریل تحول
در همینه زمینه :