• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176129
+
-

آقای بسکتبال

نیکلا جوکیچ، ستاره دنور ناگتز یک رکورد جاودانه دیگر به نام خود در ان‌بی‌ای ثبت کرد

آقای بسکتبال

تا دهه‌ها، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد یک روزی، یک بازیکن در بسکتبال به کارهای عظیمی که اسطوره‌هایی مثل ویلت چمبرلین در ان‌بی‌ای کرده بودند، حتی نزدیک شود. اما ظهور یک بازیکن، که از یکی از خانه‌های بسکتبال در اروپا به آمریکا آمده بود، نه‌تنها رکوردهای به‌نظر شکست‌ناپذیر را به چالش کشیده، که روح تازه‌ای به بسکتبال داده است. نیکلاجوکیچ، اسطوره بسکتبال صربستان، که حتی هنوز 30ساله هم نشده، یک تنه بعد جدیدی به بسکتبال داده و تعاریف جدیدی برای یکی از 5پست کلیدی بسکتبال ارائه کرده است.
در بزرگی و عظمت کارهایی که او کرده می‌توانیم همین را بگوییم همین هفته، از ویلت چمبرلین اسطوره‌ای، در ثبت آمار تریپل‌دابل (3آمار دوگانه در هر بازی)، که یک آمار ویژه در بسکتبال است، عبور کرد و حالا در این زمینه، از تمام سنتر‌های تاریخ ان‌بی‌ای عملکرد بهتری دارد. تریپل دابل یعنی وقتی که یک بازیکن، آمار تعداد گل، ریباند و اسیست (پاس گل) خود در یک بازی را 2رقمی می‌کند. بازیکنان زیادی، سال‌ها در ان‌بی‌ای یا دیگر لیگ‌های دنیا بازی می‌کنند اما حتی یک تریپل دابل هم نمی‌کنند اما جوکیج، همین جمعه هفتاد و نهمین تریپل‌دابل خود را در لیگ ان‌بی‌ای، ‌که با فاصله‌ای نجومی سخت‌ترین و مهلک‌ترین لیگ بسکتبال دنیاست، ثبت کرد. ولی در جدول کلی آمار تریپل دابل‌های تاریخ ان‌بی‌ای، در رده ششم قرار دارد و لبران جیمز اسطوره فعلی بسکتبال آمریکا را تعقیب می‌کند. راسل وستبروک (194بار)، اسکار رابرتسون (181)، مجیک جانسون (138) و جیسون کید (107)، عملکرد بهتری از این دو دارند.
هیچ‌کدام از این بازیکنان، ‌سنتر نیستند و همین جوکیچ را به بازیکنی ویژه تبدیل می‌کند. هر بازیکن برای ثبت تریپل دابل، به میزان زیادی مهارت در تمامی جنبه‌های بازی بسکتبال نیاز دارد. یک بازیکن باید چابک باشد، باهوش باشد، بازی‌خوانی زیادی داشته باشد، مهارت زیادی در پاس دادن داشته باشد، آمادگی فیزیکی بسیار بالایی داشته باشد، و مثل یک قاتل حرفه‌ای در گل زدن بی‌رحم باشد. در یک کلام، باید جوکیچ باشد. اما جوکیچ فقط اینها نیست؛ او یک بسکتبالیست 2متر و 11سانتی‌متری است که مثل یک پوینت‌گاردن کوتاه قد و فرز، در زمین جابه‌جا می‌شود و با دید وسیعش، بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کند و به آنها پاس گل می‌دهد. جوکیچ که در 27سالگی به اوج پختگی رسیده، آمار خیره‌کننده‌ای در شوت‌های مید‌رنج (شوت‌های 2امتیازی) دارد و با استیل شوت منحصر به فرد خود، شوت‌های سختی را گل کرده که حتی تصورش هم برای بازیکنان معمولی غیرممکن است. زیر حلقه، او بی‌رحمی، جنگندگی و خشونت خاص بازیکنان صربستانی را از خود نشان می‌دهد و برای تک‌تک توپ‌ها می‌جنگد.
جوکیچ، نماد آموزش‌های درست پایه در بسکتبال است و بازیکن همه فن حریفی است که بدون توجه به فیزیکش، مهارت‌های بازیکنان در تمام پست‌ها را دارد. بی‌دلیل نیست که او 2سال متوالی باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای شده و امسال هم یکی از درخشان‌ترین عملکردها را در میان تمام بازیکنان داشته است. سال گذشته جوکیچ به نخستین بازیکن تاریخ ان‌بی‌ای تبدیل شد که 2هزار امتیاز، هزارریباند و 500اسیست ثبت کرده و بزرگان بسکتبال زبان به تمجید او گشودند. در میان همه آنها، تعریفی که دواین وید اسطوره ان‌بی‌ای درباره او به زبان آورد، کامل‌ترین تحسینی است که درباره او گفته شده است: «او همچنان در مقابل خودش بازی می‌کند. او هر بار از خودش عبور می‌کند و عملکرد بهتری ثبت می‌کند. او یک برند زیبای بسکتبال است که دیدن بازی‌اش لذتبخش است. دیدن یک بازیکن بلندقامت که اینطور توپ را کنترل می‌کند و اینطور بازی می‌کند شگفت‌انگیز است. کاری که او می‌کند، زیبایی محض است».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید