• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176115
+
-

امیرعبداللهیان از موضع فعال ایران در مذاکرات احیای برجام خبر داد

پیام ایران به آمریکا برای لغو تحریم‌ها

وزیر امور خارجه در جریان نخستین نشست «هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد» با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران و با بیان اینکه تهران مسیر گفت‌وگو را باز نگه داشته است، گفت: آمریکا باید ثابت کند که دارای حسن‌نیت و اراده واقعی بوده و درصدد استفاده از مذاکرات برای وقت‌کشی و یافتن بهانه دیگری برای تداوم نقض تعهدات خود و تداوم تحریم‌ها که این‌کشور متأسفانه به‌شدت به آن معتاد شده است، نیست. در این نشست کشورهایی همچون ونزوئلا، روسیه، کوبا، سوریه و زیمبابوه در سطح معاون وزیر امور خارجه شرکت کردند و برخی دیگر از کشورها‌ هم در سطح نماینده ویژه و یا سفیر در تهران در این اجلاس حضور پیدا کردند.
حسین امیرعبداللهیان در عین حال از انتقال پیام ایران به آمریکا توسط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و در حاشیه همایش به خبرنگاران گفت: «آقای بورل در گفت‌وگویی که 4روز پیش با من داشت، گفت پیام شما درخصوص مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی اعلام کرده که پیام ایران را با دقت بررسی می‌کند و پاسخ ایران را طی چند روز آینده می‌دهد. ما منتظر پاسخ آنها هستیم.»
او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات آمریکا طی 2دهه گذشته در کشورهایی چون عراق و افغانستان افزود: آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش گفته بودند که پلن«در مورد ایران دارند و این موضوع را در مورد ایران دنبال می‌کنند. همه آن چیزی که ملت ایران در این ۴۰روز مشاهده کرد، همه پلن» بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و خدا را شکر با حمایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم ایران شکست خوردند.

قبل از جنگ اوکراین به روسیه پهپاد دادیم
بر اساس گزارش ایسنا، رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به برخی از اخبار منتشر‌شده از سوی مقامات و رسانه‌های غربی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه ایران این ابزارها را در اختیار روسیه قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.
او با بیان اینکه چند روز پیش نیز با وزیر خارجه اوکراین به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردیم، افزود: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد، به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست. اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است، ما نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نخواهیم بود.
گروه دوستان منشور ملل متحد در سال۲۰۲۱ با هدف حفظ، ارتقا و دفاع از تفوق و اعتبار منشور سازمان ملل با مشارکت ۱۹کشور ازجمله کشورمان تشکیل شد. حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در این اجلاس با بیان اینکه مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل کماکان از سوی کنشگران بزرگ و با روش‌های نوین ادامه دارد، افزود: در این رابطه، سوءاستفاده از فناوری‌های جدید ارتباطاتی و فضای مجازی با هدف تضعیف حاکمیت ملی و استقلال سیاسی، ابعاد نگران‌کننده‌ای به‌خود گرفته است. تولید‌ و انتشار اخبار و محتواهای جعلی و اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در فضای مجازی علیه ملت‌ها و دولت‌ها، در مغایرت کامل با اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.
او تصریح داشت: بدون تردید، مهم‌ترین ناقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نیز عامل درگیری، ویرانی و بی‌ثبات‌سازی‌ دهه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل است. امیرعبداللهیان درباره سیاست خارجی ایران در منطقه غرب آسیا یادآور شد: ایجاد یک منطقه قوی در غرب آسیا همواره از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. با این حال، طی دهه‌های اخیر، مداخلات گسترده و مستمر کنشگران فرامنطقه‌ای در امور داخلی کشورهای منطقه و اشغالگری و اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی آنان، تحقق این هدف را با چالشی جدی مواجه کرده است. تداوم اقدامات مغایر حقوق بین‌الملل توسط قدرت‌های غربی در منطقه غرب آسیا از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن به تقویت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب انجامیده و صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را به مخاطره انداخته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید