• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 آبان 1401
کد مطلب : 176043
+
-

جام پر جلوه

فواید بازی با نساجی برای استقلال بیشتر از بردن یک سوپرکاپ بود

جام پر جلوه

در شرایطی که به‌نظر می‌رسد تأخیر و بی‌نظمی در برگزاری مسابقه سوپرجام در فوتبال ایران در حال تبدیل شدن به یک سنت است، سرانجام سوپرکاپ این فصل در شهر کرمان برگزار شد و استقلال با تنها گل امیرارسلان مطهری موفق شد از سد نساجی بگذرد. دستیابی به این جام که جای خالی‌اش در فهرست افتخارات استقلال حس می‌شد، ویترین این باشگاه را تکمیل کرد، اما برتری بر نساجی برای آبی‌ها فواید بیشتری هم داشت.

  کشف امیر ارسلان
طبیعتا بزرگ‌ترین مزیت این پیروزی برای استقلال، بازگشت امیر ارسلان مطهری به چرخه بازیکنان مهم تیم بود. او روزهای فوق‌العاده عجیبی را پشت سر گذاشت. ابتدای فصل در فهرست مازاد استقلال قرار گرفت و فاصله‌ای تا جدایی از این تیم نداشت. بعدها هم ریکاردو ساپینتو باتوجه به ترافیک وحشتناک خط حمله استقلال به ارسلان بازی نداد و این بازیکن بارها تا مرز جدایی پیش رفت. در این بازه زمانی حتی خودداری مطهری از ترک استقلال، از سوی گروهی از هواداران به پیگیری اهداف مادی از سوی او تعبیر شد تا روزگار برایش دشوارتر هم شود. با این حال مطهری این اواخر از سوی ساپینتو جدی‌تر گرفته شد و در سوپرجام به شکل غیرمنتظره‌ای «قهرمان» آبی‌ها لقب گرفت. به نوعی می‌توان گفت او در استقلال دوباره متولد شد و قطعا بعد از جام‌جهانی نقش بیشتری در معادلات فنی این تیم ایفا خواهد کرد.

  چهارمین کلین‌شیت پیاپی
به‌طور کلی از ابتدای فصل جاری سبک بازی استقلال تا حدودی تغییر یافت و این تیم که فصل گذشته دفاعی‌تر ظاهر می‌شد، تمرکز بیشتری روی تاکتیک‌های هجومی پیدا کرد. حتی خود ریکاردو ساپینتو هم یکی، دو بار به این موضوع اشاره کرد. چنین تغییری ناخودآگاه منجر به افزایش آسیب‌پذیری آبی‌ها در فاز دفاعی می‌شد. استقلال که پارسال در کل فصل فقط 10گل خورده بود، در 11هفته 6گل دریافت کرده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌رویم سر و شکل خط دفاعی آبی‌ها هم بهتر می‌شود، به‌طوری‌که این تیم در دیدار سوپرکاپ برابر نساجی برای چهارمین مسابقه پیاپی موفق شد دروازه خودش را بسته نگه دارد. آخرین گلی که استقلال خورده، مربوط به دقایق ابتدایی بازی با فولاد می‌شود.

  افزایش روحیه
با وجود تغییر کادرفنی و بعد هم تغییر کادر مدیریتی، استقلال در کورس فتح جام قرار دارد و از شانس قابل‌توجهی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود بهره می‌برد. آنها در حالی راهی تعطیلات لیگ شدند که با 2امتیاز فاصله نسبت به پرسپولیس، در رده دوم جدول رده‌بندی قرار دارند. حالا کسب سوپرجام و تکمیل ویترین افتخارات باعث خواهد شد این تیم بعد از جام‌جهانی با روحیه بهتری وارد ادامه رقابت‌ها شود.

  بدون محروم در دربی
قبل از سوپرجام، یک بحث کشدار و عجیب هم راه افتاد بر سر اینکه آیا دریافت کارت در این مسابقه می‌تواند منجر به محرومیت احتمالی بازیکنان استقلال در لیگ شود یا نه. این بحث از آن جهت اهمیت داشت که استقلال در مسابقه بعدی باید به مصاف پرسپولیس برود. شاید اگر هر تیم دیگری رقیب آتی آبی‌ها بود، آنها این داستان را دنبال نمی‌کردند. کشمکش درگرفته بین استقلال و سازمان لیگ نهایتا به این نقطه رسید که صرفا اگر بازیکنی کارت قرمز بگیرد، حضور در دربی را از دست خواهد داد. درنهایت اما هیچ بازیکنی از استقلال برابر نساجی اخراج نشد تا کل این داستان موضوعیت خودش را از دست بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید