• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175923
+
-

خلاقیت نوآورانه در شهر دخترانه

نخستین شهردخت نوآور تهران، آذرماه افتتاح می‌شود

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بازدید میدانی سخنگوی شورای شهر تهران از مناطق با عنوان چهارشنبه‌های فرهنگی دیروز در منطقه 2رقم خورد و افتتاح و باز شدن درهای نخستین شهردخت نوآور پایتخت مهم‌ترین موضوع مطرح شده در این بازدید بود؛ فضایی که ماه آینده با حضور شهردار تهران روبان آن -که متعلق به دختران 13تا ۲۰ساله است- در محله ستارخان قیچی خواهد شد. دیروز بازدید از این شهردخت به همراه کارشناس فرهنگی و مشاور سخنگوی شورای شهر تهران فراهم شد. این فضای جالب 700متری در ادوار گذشته قرار بود مزون برند عفاف و حجاب شهرداری تهران باشد؛ اما بنا به دلایلی این امر محقق نشد و سال‌ها بلااستفاده رها شده بود که در این دوره، مدیریت شهری اقدام به راه‌اندازی شهردخت نوآور در آن کرده است.
احسان رضایی‌خواه، مدیرعامل شتاب‌دهنده و دانش‌بنیان روشا (رویش و شکوفایی استعداد) که مسئولیت تجهیز و بهره‌برداری از این شهردخت را به‌عهده دارد، طراحی پیش‌بینی‌شده را اینگونه تشریح کرد: «کافه، فضای تولید محتوا (نوجوانان کار بسازند)، فضای گفت‌وگو، فضای کار اشتراکی، فضای انتظار و اتاق‌های جلسات و کارهای تخصصی و ... بخش‌های پیش‌بینی‌شده در این شهر هستند. چیدمان و طراحی فضا و متریال و ... به‌گونه‌ای انجام می‌شود تا مطلوب بانوان باشد و علاوه بر فعالیت در حوزه استارت‌آپی، حتماً برگزاری رویدادهایی با حضور اعضای هیأت ‌علمی و کارآفرینان موفق و ... را هم در دستور کار داریم.»
به گزارش همشهری، بازدید چهارشنبه‌های فرهنگی دیروز، ساعت 7 و 30دقیقه صبح با حضور در مقبره شهدای گمنام بوستان پرواز و قرائت فاتحه شروع شد و سپس با مراسم کلنگ‌زنی احداث حسینیه در چندمتری مقبره شهدا ادامه یافت. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در زیارت مزار شهدا تأکید کرد که باید سادگی مزار شهدای گمنام حفظ شود تا وقتی مردم به این فضاها مراجعه می‌کنند حس و حال خوب به آنها منتقل شود.

اوپال پارک با چشم‌انداز جاده چالوس
دره فرحزاد سال‌ها در تصرف افراد آسیب‌دیده (معتادان متجاهر) بود و با عزم شهرداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضا، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و پاکسازی این دره انجام شد. در بازدید دیروز از این دره هرچند هنوز آثاری از ساکنان قبلی و تخریب‌های فضای سبز و ... دیده می‌شد، اما صدای جریان آب رودخانه، آواز پرندگان و وزش باد در لابه‌لای شاخ‌وبرگ درختان، حکایت از زنده بودن این محدوده وسیع داشت. در طول مسیر، نیروهای شهرداری مشغول جمع‌آوری زباله‌ها و مناسب‌سازی بستر رودخانه برای تسهیل عبور و مرور بودند. مهدی صالحی، شهردار منطقه 2هم با اشاره به اقدامات انجام شده گفت که پس از آزادسازی مسیر رودخانه با نصب 30برج نوری و حضور گشت‌های مستمر نیروهای انتظامی، امنیت به دره برگشته و قرار است مسیر پیاده‌راه با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایجاد شود.
نادعلی هم بر حفظ و صیانت از فضای طبیعی دره فرحزاد تأکید کرد و گفت: «امروز وضعیت دره فرحزاد به همت مدیریت شهری و همراهی سایر دستگاه‌ها ازجمله نیروی انتظامی، بسیار متفاوت شده است و با اقدامات پیش‌بینی‌شده توسط شهرداری منطقه تبدیل آن به اوپال‌پارک سبب افزایش فضاهای تفرجگاهی تهران می‌شود که شهروندان می‌توانند در آن شاهد منظره‌ای زیبا همچون جاده چالوس باشند.»

احداث سوله ورزشی برای اهالی پونک
در منطقه 2تهران پارک‌های بزرگی چون نهج‌البلاغه وجود دارد که جزو بوستان‌های فرامنطقه‌ای محسوب می‌شوند. به همین دلیل ساکنان خواستار ایجاد فضاهای محلی مانند توسعه‌سرای محله و احداث سوله ورزشی و بوستان بانوان و... هستند. این موارد در بازدید از پروژه سوله ورزشی سرای محله پونک، مطرح شد؛ سوله‌ای که به‌گفته شهردار منطقه، 4متر ارتفاع دارد و تا‌کنون که در مرحله فونداسیون و شمع‌گذاری قرار دارد حدود یک میلیارد هزینه شده و برای اتمام آن تا پایان سال به 3 و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 نادعلی هم ضمن تشکر از رویکرد محله‌محوری شهردار منطقه گفت: « نباید انتفاع مردم از ظرفیت‌های محلات نادیده گرفته شود؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد شهروندان با کمبود سرای فرهنگی و ورزشی مواجه هستند و ازاین‌رو تلاش می‌کنیم برای اتمام سوله ورزشی و توسعه سرای محله پونک، اعتبارات خوبی پیش‌بینی کنیم. همچنین موضوع ایجاد بوستان بانوان را با هماهنگی مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران پیگیری خواهیم کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید