• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175921
+
-

تیشه قانون بر تصرف‌های غیرقانونی

با آغاز طرح برخورد جدی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و زمین‌خواران تهران تاکنون چندین هکتار از زمین‌های تصرف‌شده در مناطق18و19 آزادسازی شده است

گزارش
تیشه قانون بر تصرف‌های غیرقانونی

گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی و رصدهای صورت گرفته توسط شهرداری به‌صورت گسترده از زمین‌خواری و تصرفات غیرقانونی زمین‌های جنوب‌شهر به‌ویژه در مناطق 18و 19حکایت داشته است؛ موضوعی که باعث شد تا غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور بازدید سرزده‌ای از این محدوده انجام دهد و تأکید کند که شهرداری مکلف است با همکاری مراجع قضایی و انتظامی و دیگر دستگاه‌های مسئول نسبت به رفع تجاوز و تخریب ساخت‌وسازهای غیرقانونی و ناایمن اقدام کند.
به‌گزارش همشهری، این موضوع طی روزهای اخیر به شکل ویژه در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته تا طی 2روز گذشته با همکاری و همراهی مراجع قضایی و انتظامی  هزاران مترمربع و چندین هکتار از این زمین‌های تصرف شده، در مناطق18و19 آزاد‌سازی‌ شود؛ طرحی که تا پاکسازی کامل همچنان هم ادامه خواهد داشت.

اقدام در محله شهید کاظمی
یکی از نقاطی که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد عملیات تخریب و رفع تصرف‌های غیرقانونی بوده، ناحیه3 منطقه۱۹ تهران است.
تورج فرهادی، شهردار منطقه۱۹ در این رابطه گفت: «بامداد روز سه‌شنبه برابر هماهنگی‌های انجام شده حقوقی و اخذ رأی قضایی در راستای اجرای مصوبه شورای تامین استان تهران، با حضور عوامل انتظامی یگان حفاظت شهرداری تهران، عوامل شهرداری منطقه، همکاران شهربان و معبربان در شهرک‌های محله شهیدکاظمی ناحیه3 نسبت به رفع خلاف از املاک غیرمجاز ساخته شده در حریم شهر اقدام شد. مدیریت شهری عزم خود را برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز جزم کرده و رفع خلاف با دستور مقامات قضایی نشان می‌‌دهد که شهرداری در این تصمیم جدی است. تخریب ساختمان‌های غیرمجاز، مطالبه شهروندان است و اگر این خواسته وجود نداشته باشد، شهرداری تهران در این حوزه موفق نخواهد بود.»

رفع خلاف از 750هزار مترمربع دیگر
فرهادی همچنین با اشاره به آغاز مرحله سوم عملیات میدانی مقابله با زمین‌خواری گفت: «در شامگاه روز سه‌شنبه 750هزار مترمربع دیگر از زمین‌های متصرف شده غیرقانونی طی یک عملیات گسترده آزادسازی و رفع تصرف شد.» به‌گفته او، زمین‌های باز و فضاهای بی‌دفاع شهری زیادی در منطقه 19وجود دارد که اغلب اوقافی هستند و عده‌ای سوداگر از فرصت استفاده و اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند که با پیگیری‌های قضایی از ادامه ساخت‌وسازها آنها جلوگیری می‌شود.

شناسایی ۵۰۰ مورد تخلف در منطقه 19
این موارد در حالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از شناسایی ۵۰۰مورد جدید تغییر کاربری، زمین‌خواری و ساخت غیرمجاز در منطقه۱۹ خبر داده است. داوود گودرزی دلیل این جنس از تخلفات را وجود برخی بی‌تدبیری‌ها و عدم‌رفع ریشه‌ای مسائل در سنوات گذشته عنوان کرد و گفت: «برخی از اراضی قولنامه‌ای و فاقد سند و برخی نیز اوقافی هستند. اکنون تخریب از مجموعه‌هایی که بر اراضی مردم دیوارکشی کرده بودند، شروع شده و تلاش بر این است که درخصوص محل‌هایی که مسکونی هستند از طریق تشریفات کمیسیون ماده۱۰۰ موضوع را دنبال کنیم.» اینطور که گودرزی اعلام کرده تاکنون چند نفر از پرسنل شهرداری منطقه۱۹ عزل و با آنها برخورد شده و پرونده آ‌نها را به هیأت تخلفات ارسال کرده‌اند.

آزاد‌سازی‌ اراضی تقی‌آباد
در راستای طرح صیانت از حقوق عامه شهروندان و مقابله با انجام ساخت‌وسازهای بی‌رویه در اراضی کشاورزی، 50هزار مترمربع از این اراضی در جنوب‌غرب پایتخت که طی روز‌های اخیر توسط افراد فرصت‌طلب تبدیل به فضای کارگاهی شده بود، نیز به کاربری اولیه بازگشت. اراضی تقی‌آباد بیش از 4دهه قبل تبدیل به محل فعالیت افراد فرصت‌طلب و سوءاستفاده‌کننده از بیت‌المال در زمینه تفکیک پسماندهای غیرمجاز شده بودکه در چندین مرحله، وضعیت اراضی به کاربری اصلی خویش بازگردانده شد تا قانون و عدالت برای همگان به یک شکل معنا پیدا کند.
محمدجواد خسروی، شهردار منطقه 18در این خصوص بر مماشات نکردن مدیریت شهری با احدی برای اجرای قانون تأکید کرد و گفت: «بخشی از اراضی موسوم به تقی‌آباد که در سنوات گذشته به محل تفکیک غیرمجاز پسماندهای شهری تبدیل شده، در جریان اغتشاشات اخیر توسط برخی افراد سودجو و زمین‌خوار برای فضای کارگاهی و فعالیت‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و اراضی این محدوده از شهر را به تصرف خویش درآورده بودند. در پی گشتزنی‌های مستمر و رصد هوایی اراضی موسوم به تقی‌آباد با کواد کوپتر، وضعیت موجود احصا و اقدامات پیشگیرانه و صدور اخطاریه برای افراد مذکور آغاز شد که این امر بالطبع با راه‌اندازی نزاع و درگیری فیزیکی همراه بود.»

مکث
رفع تخلف‌های گسترده در حریم جنوبی شهر

خلاصه‌ای از آنچه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در راستای صیانت از شهر و حقوق عامه با اخذ مجوزهای قانونی و برابر دستور مقام قضایی در رفع تصرف‌های غیرقانونی در جنوب غرب تهران صورت گرفته، به شرح زیر است:
50هزارمترمربع دیوارکشی در منطقه‌19 رفع تصرف شد.
۹۰باب واحد تجاری و سوله غیرمجاز در شهرک‌های محله شهید کاظمی ناحیه3 منطقه‌3 رفع خلاف شد.
75هزارمترمربع زمین‌های متصرف‌شده مشتمل بر اراضی واقع در طرح فضای سبز رفع تصرف شد.
40قطعه چهاردیواری، 20قطعه سوله، 20باب مغازه و واحد تجاری در محدوده خیابان شقایق تا بزرگراه آزادگان و حدفاصل بزرگراه شهید کاظمی تا خیابان سهیل جنوبی رفع خلاف شد.
70قطعه از اراضی تفکیک‌شده به همراه تعداد 9سوله در محدوده تقی‌آباد منطقه‌18 به حالت اولیه و به کاربری کشاورزی بازگشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید