• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 11 آبان 1401
کد مطلب : 175856
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGGJ3
+
-

تزریق پول روسی به چاه‌های نفت و گاز پارسی

7قرارداد نفتی و گازی ایران و روسیه به ارزش 4.5میلیارد دلار نهایی شده است. به‌گفته وزیر نفت، در نتیجه تزریق پول روسی به صنعت نفت و گاز ایران، برخی پروژه‌ها بین 7تا 35درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. جواد اوجی که به روسیه سفر کرده تا مذاکرات برای امضای سند نهایی همکاری تهران- مسکو را نهایی کند، می‌گوید: هیچ زمانی در تاریخ این‌قدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است. او می‌گوید: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و... استفاده کنیم. 
در این میان همکاری 2‌کشور در زمینه بانکی از همه مهم‌تر به‌نظر می‌رسد. وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های احتمالی روسیه در ماه ژانویه افزود: سال‌هاست که ایران با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو است؛ بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریم‌ها را با کمک هر 2کشور بی‌اثر کنیم.

کمیسیون مشترک
این عضو کابینه دولت سیزدهم اعلام کرد: به‌زودی با جمع‌بندی‌های انجام‌شده، اسناد کلی توافق‌ها بین 2کشور امضا خواهد شد. البته بعضی از مسائل مطرح‌ شده در مذاکرات اقتصادی میان ایران و روسیه برای اجرایی شدن به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد که امیدواریم این مهم نیز انجام شود. اوجی با تأکید بر اینکه برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی 2کشور، دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: در آینده سطح روابط 2کشور روزبه‌روز، به‌ویژه در حوزه اقتصادی افزایش می‌یابد.
به گزارش همشهری، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از هشتم تا دهم آبان‌ماه به میزبانی روسیه برگزار شد. جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیأت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی این کشور را به ‌عهده داشت.

چراغ سبز سرمایه‌گذاران روسی
سرپرست دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی هم با بیان اینکه در نشست هیأت‌های تجاری ایران و روسیه، ظرفیت‌ها و مشوق‌های قانونی و بالقوه مناطق آزاد تجاری کشور برای طرف‌های روسی به‌خوبی بازگو شد، گفت: در این نشست سرمایه‌گذاران روس برای حضور در قطب‌های پتروشیمی، نفت و گاز، فرودگاهی و... ایران استقبال کردند و شاهد حضور شرکت‌های بزرگ روس در حوزه‌های مختلف بودیم که خوشبختانه این شرکت‌های روس مذاکرات اقتصادی جدی با همتایان ایرانی خود در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های بین 2کشور انجام دادند.
نصرالله ابراهیمی افزود: مقرر شده تا هیأت‌های تجاری دو طرف با استفاده از سازوکارهای قانونی و دیپلماتیک، پس از این نشست در 2کشور حضور یابند و از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی مناطق آزاد 2کشور آشنا شوند. او ایجاد اتحادیه اقتصادی مشترک برای مناطق آزاد بین 2کشور را یکی از اصلی‌ترین اهداف نشست هیأت‌های تجاری 2کشور دانست و گفت: در گام نخست برنامه‌ریزی ‌شده تا میان مناطق آزاد لوتوس آستاراخان، انزلی و چابهار رابطه ایجاد کنیم و برای آینده در نظر داریم این ارتباط را تا منطقه آزاد موندرا بمبئی هند توسعه دهیم. وی افزود: در این نشست از بانک‌های خصوصی و دولتی روسی دعوت شده تا در بستر مقرراتی مشخص و واحد در مناطق آزاد مشترک میان 2کشور به فعالیت بپردازند، همچنین از این بانک‌ها درخواست شده تا در صورت تمایل به تشکیل بانک‌های آفشور و همینطور بورس بین‌الملل، اقدام کنند تا به بازار سرمایه 2 کشور به لحاظ تبادلات بانکی کمک شود.

روس‌ها امیدوار شدند
براساس گزارش شانا، ارگان رسانه‌ای وزارت نفت ایران_ روسیه در شانزدهمین نشست کارگروه‌های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌ها و توافقنامه‌هایی را که در حوزه نفت با ایران داشته است، سریع‌تر به مرحله اجرا برساند. این گزارش می‌افزاید: ساخت تجهیزات صنعت نفت همراه با انتقال فناوری و استفاده از توان شرکت‌های ایرانی از دیگر محورهای مهمی بود که در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در بخش نفت و گاز پیگیری شد تا تجهیزات موردنیاز روس‌ها در این حوزه از سوی شرکت‌های ایرانی تأمین شود؛ این مورد در یادداشت تفاهمی لحاظ شده است. همچنین تفاهمنامه توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران که میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم امضا شده بود نیز در حاشیه این کمیسیون مشترک از سوی معاونان وزیران 2کشور پیگیری و قرار شد برنامه زمانبندی برای اجرایی شدن آن از سوی دو طرف نهایی شود. شانا گزارش داد: توسعه روابط اقتصادی تهران و مسکو که در دولت سیزدهم افزایش یافته باعث شده تا با بحران جنگ روسیه و اوکراین نیز طرف روس بیشتر بر تقویت این رابطه تمرکز بیشتری داشته باشد.

رویای سرمایه‌گذاری 40میلیاردی
از زمان روی کارآمدن دولت سیدابراهیم رئیسی سطح روابط 2کشور ایران و روسیه به‌ویژه در حوزه انرژی جهش داشته تا جایی که جواد اوجی، وزیر نفت ایران و هیأت همراه در نیمه نخست امسال (۱۴۰۱) در 2 نوبت به مسکو سفر کردند و مذاکراتی با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر؛ شولگینوف، وزیر انرژی؛ علی اکبروف، رئیس شرکت لوک اویل و کوریاشف، رئیس شرکت زاروبژ نفت و دیگر شرکت‌های نفتی و پتروشیمی داشتند.
در نتیجه این مذاکرات شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه‌هایی را با شرکت‌های روس ازجمله گازپروم نفت برای توسعه میدان‌های نفتی امضا کرد؛ مذاکراتی که در نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دنبال می‌شود. مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه عنوان کرد: حدود 5/6میلیارد دلار از تفاهمنامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است. ا‌ن‌شاءالله که مابقی تفاهمنامه‌ها که به ارزش 40میلیارد دلار است، در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شود که مذاکرات آن در حال انجام است. او همچنین گفت: سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز به کشورهای همسایه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید