• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175713
+
-

مدافعان اضطراری

تا همین چند روز قبل، حضور شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان درفهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی قطعی به‌نظر می‌رسید اما حالا همه‌‌چیز در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار گرفته است. کارلوس کی‌روش به‌صورت علنی از احتمال کنارگذاشتن این 2نفر از فهرست نهایی صحبت کرده است؛ چراکه باشگاه الاهلی قطر حاضر نشده ‌آنها را در اختیار تیم ملی قرار بدهد. تصمیم باشگاه قطری و خشم سرمربی تیم ملی ایران، اوضاع را برای این دو مدافع پیچیده می‌کند. کی‌روش بارها از این تصمیم‌های سخت برای تیم ملی گرفته و فهرست نهایی را پر از غافلگیری‌های ریز و درشت کرده است.
شجاع و محمدحسین در پرسپولیس، تیم ملی و الاهلی کنار هم بازی کرده‌اند و حالا شاید در خط‌خوردن از تیم ملی نیز هماهنگ شوند. سؤال بزرگ اما اینجاست که اگر این دو نفر دقیقه90 از تیم ملی کنار گذاشته شوند، خط دفاعی ایران در قطر با حضور کدام چهره‌ها تکمیل خواهد شد؟

   مجید-مرتضی؛ زوج لرزان
به فرض بیرون ماندن شجاع و کنعانی از معادله‌های دفاعی تیم ملی، فرصت حضور فیکس در ترکیب این تیم به مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی سپرده خواهد شد؛ زوجی که در جام‌جهانی‌2018 چهره‌های مطمئنی برای خط دفاعی تیم ملی بودند اما پس از آن، دیگر نتوانسته‌اند درخشش خاصی در این تیم داشته باشند. مجید بعد از جام‌جهانی به لیگ ترکیه رفت و هنوز هم در این لیگ توپ می‌زند. هواداران فوتبال ایران کمتر فرصت تماشای بازی‌های او در کایسری‌اسپور را داشته‌اند و به همین‌خاطر فرم فعلی حسینی کمی ناشناخته خواهد بود. با این حال او در آخرین تجربه‌های جدی ملی اصلا امیدوارکننده ظاهر نشده است. پنالتی‌دادن به بحرین در ترکیب تیم ویلموتس و چند نمایش ضعیف در آخرین دوره از جام ملت‌ها، تردیدهای زیادی در مورد این بازیکن به‌وجود آورده است. مرتضی پورعلی‌گنجی مدت‌ها به دلایل مختلفی ازجمله مصدومیت از تیم ملی دور بوده و در بازگشت به ترکیب، دروازه تیم را باز کرده است. او در طول این فصل چندان تحت فشار قرار نگرفته و بازگشت به پرسپولیس نمی‌تواند شرایط را برای قضاوت کامل و دقیق سطح آمادگی این بازیکن مهیا کند. در قیاس با زوج هماهنگ شجاع و کنعانی، این دو نفر کمی ناهماهنگ به‌نظر می‌‌رسند. این دو نفر در جام ملت‌ها بازیکنان ثابت خط دفاعی ایران بودند اما چند نمایش ضعیف، موجب شد کی‌روش این ترکیب را عوض کند. پنالتی‌دادن حسینی به عمان، این بازیکن را به نیمکت کشاند و زوج کنعانی و مرتضی را در قلب دفاع قرار داد. مجید اساسا بی‌محابا به رقبا پنالتی می‌‌دهد و این ویژگی می‌تواند در جام‌جهانی برای تیم ملی دردسرساز شود. خود مرتضی هم البته سابقه پنالتی‌دادن در چند مسابقه بزرگ تیم ملی را داشته است. در مجموع این دو در بهترین فرم دوران فوتبالشان نیستند و با توجه به دوری طولانی از ترکیب ثابت تیم، جایگزین‌های لغزانی برای شجاع و کنعانی خواهند بود. البته که مرتضی و مجید قابلیت‌های زیادی دارند اما جام‌جهانی شانسی برای اشتباه کردن در اختیار هیچ‌کس نمی‌گذارد.

   بی‌تجربه‌ها
اگر تهدید کی‌روش برای خط‌زدن شجاع و کنعانی عملی شود، مدافعانی مثل سامان فلاح و آرمین سهرابیان در یک‌قدمی حضور در جام‌جهانی قرار می‌گیرند. احتمال فیکس‌شدن این دو در تیم اما تقریبا نزدیک به صفر است. آرمین و سامان تا امروز حتی یک‌بار هم در ترکیب تیم ملی قرار نگرفته‌اند و حتی در یک بازی دوستانه برای ایران به زمین نرفته‌اند. در چنین شرایطی بازی‌کردن آنها در جام‌جهانی می‌تواند به یک تصمیم کشنده برای تیم ملی تبدیل شود. بعید است که کی‌روش تیم ملی را در چنین موقعیت سختی با این ریسک بزرگ روبه‌رو کند.
 
   گزینه تازه
یک بازیکن دیگر هم هست که شاید درصورت کنار رفتن شجاع و کنعانی در قلب دفاع تیم ملی قرار بگیرد. روزبه چشمی در جام‌جهانی قبلی گزینه اصلی کارلوس برای قلب دفاع بود و البته به‌دلیل مصدومیت در بازی اول، از ترکیب کنار رفت. در مورد روزبه هم یک نگرانی بزرگ وجود دارد. او از مدت‌ها قبل دیگر در دفاع به میدان نرفته و به پست هافبک برگشته است. در حقیقت از آخرین تجربه حضور این بازیکن در مرکز دفاع زمان زیادی می‌گذرد؛ هرچند که کی‌روش به او علاقه زیادی داشته و او را یکی از مدرن‌ترین مدافعان یک دهه اخیر فوتبال ایران می‌داند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید