• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175679
+
-

جشنواره سالمندان تهرانی با عنوان «گنجینه‌های شهر» برگزار می‌شود

با شما زندگی زیباست

گزارش
با شما زندگی زیباست

از سال‌ها قبل درباره روند سالمندی کلانشهر‌های ایران هشدار داده شده بود و اگر این پیش‌بینی را جدی بگیریم باید شهر‌ها را به شکلی در بیاوریم که برای سالمندان مناسب و شاداب باشد. به‌گزارش همشهری اقدامات ضروری در این حوزه نه فقط طرح‌های عمرانی بلکه برنامه‌های منظم فرهنگی و تفریحی است که این قشر شهرنشین را دعوت به توانمندی و سرزندگی کند. برخی از برنامه‌هایی که در تابستان و پاییز امسال در حوزه سالمندان تهران اجرا شده است در همین راستا قرار دارد و بخشی از طرح‌های بالادستی شهرداری برای بهبود شرایط زیست سالمندان در شهر به شمار می‌آید. به گزارش همشهری، آخرین اتفاق از این دست، جشنواره «گنجینه‌های شهر» از ۱۵ آبان تا ۲۵ دی ماه با شعار «با شما زندگی زیباست» است که از سوی اداره کل سلامت شهرداری تهران و در زمینه‌های مختلف هنری برگزار می‌شود. به‌گفته حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، این جشنواره در قالب‌های متنوعی از قبیل آثار ادبی عکاسی حفظ و قرائت قرآن، صنایع ‌دستی نقاشی، فیلم، عکس، تئاتر و... به‌صورت یکپارچه و سراسری در سطح محله‌ها و مناطق شهر تهران و با همکاری کانون‌های محلی برگزار می‌شود.

ارائه خدمات به سالمندان
طراحی شهری که برای زیست سالمندان مناسب باشد از دهه‌های قبل مورد توجه مدیریت شهری قرار داشت. 2سال پیش شورای شهر تهران «آیین‌نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» را تصویب کرد. در این آیین‌نامه شهرداری موظف می‌شود خدماتی را برای شهروندان 60سال به بالا فراهم کند. خدمات رفاهی، تفریحی در مراکز وابسته به شهرداری تهران، ارائه خدمات فرهنگی، هنری و خدمات آموزشی ازسوی سراهای محله و فرهنگسراها در این لایحه در نظر گرفته شده است و احترام به سالمندان، مشارکت فعال آنان در اجتماع، افزایش خدمات یکپارچه رفاهی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش امید و نشاط و کاهش انزوای اجتماعی سالمندان از اهداف این لایحه بود. این مصوبه سال۹۱ از سوی شورای شهر تصویب شد و شهرداری را ملزم کرد تا در مدت ۲ ماه، آیین‌نامه را ارائه دهد، اما برای 8سال این کار متوقف شده بود؛ با این حال در این 8سال شهرداری تهران ارائه خدمات ویژه به سالمندان را متوقف نکرده بود.

نشاط رفاه و سلامت
شهرداری تهران پیش از تصویب آیین‌نامه شهر دوستدار سالمند نیز برنامه‌هایی در چند محور برای حمایت از سالمندان و افزایش حضور آنها در شهر را به اجرا درآورده بود.  
در حوزه «نشاط سالمندی» مسابقات و جشنواره‌های مرتبط بار‌ها در شهر برگزار شده که یکی از آنها رقابت‌های نشاط سالمندی با شعار «سالم پیر شویم» در تیر و مردادماه ۱۴۰۱ بود. این رقابت‌ها از سوی اداره کل سلامت شهرداری تهران و با بازی‌های گروهی گوناگون برگزار شد. در این دوره از رقابت‌ها در هر محله، ۴ تیم ۶ نفره از ۵‌نفر سالمند بالای ۶۰ سال و یک نوه تشکیل ‌شد. در مجموع این رقابت‌ها، در دور مقدماتی حدود 8هزار و ۴۷۲ نفر در ۱۴۱۲ تیم با هم مسابقه دادند. سپس ۲۸۳ تیم به دور نیمه نهایی راه یافتند، دست آخر نیز حدود ۴۰ تیم در مرحله نهایی رقابت کردند و در مجموع از ۵ تیم برتر تقدیر به عمل آمد. در زمینه «رفاه سالمندی» نیز شهرداری تهران طرح‌هایی مانند یارانه‌ استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای هر سال درنظر می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال در سال98 نزدیک 15میلیارد تومان برای کارت بلیت اتوبوس سالمندان هزینه شده است. سال گذشته اعلام شد که کارت بلیت سالمندان در قالب کارت منزلت برای افراد بالای ۶۵ سال با تخفیف ۹۰‌درصد ارائه شد. همچنین با ارائه کارت بلیت 150هزار تومانی سالانه ۱۲۰‌هزار سالمند از این امکان استفاده‌ می‌کنند که حدود ۴۰‌میلیارد تومان بار مالی برای شهرداری دارد. امسال با تأیید شورای شهر مبلغ این کارت‌ها به 200هزار تومان افزایش پیدا کرد و بنا به پیش‌بینی‌ها ممکن است تعداد استفاده‌کنندگان از آنها و بار مالی وارد شده به شهرداری تا چندبرابر افزایش پیدا کند.
در بخش سلامت سالمندان نیز توسعه کانون سالمندان شهر تهران و ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی ویژه سالمندان از برنامه‌های شهرداری برای تبدیل پایتخت به شهر دوستدار سالمند است. اداره کل سلامت شهر تهران از سال‌۱۳۹۴ به‌عنوان دبیرخانه شهر دوستدار سالمند انتخاب شده است و به‌گفته حمید صاحب براساس مصوبه شهر دوستدار سالمند ابلاغی سال‌۱۳۹۱ و دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان ابلاغی ۱۴۰۰ برنامه‌های مرتبط با آن را اجرا می‌کند.
نخستین گام در این زمینه تشکیل و راه‌اندازی شورای راهبردی دبیرخانه سالمندان شهر تهران بود و افزایش مشارکت سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و... با انجام ویژه‌برنامه‌های بازی نشاط سالمندی، برگزاری تورهای گردشگری-تفریحی سلامت، پیاده‌روی سالمندان و جشن خاطره‌بازی سالمندان نیز از برنامه‌هایی است که در این زمینه اجرا می‌شوند.

مکث
المپیاد خورشید

مرجان میرزایی، معاون ورزش بانوان سازمان شهرداری تهران: نام مسابقه خانواده‌محور «المپیاد خورشید» برگرفته از کلمات خانواده، ورزش، رقابت، شادابی، یکدلی و دوستی است. در این مسابقات که چند نوبت در طول سال برگزار می‌شود نوه، مادر و مادربزرگ‌ها و در مسابقات تیمی عمه‌ها و خاله‌ها در قالب یک تیم در رشته‌های آمادگی جسمانی، طناب‌کشی، دو امدادی، دارت، بشقاب‌پرنده، بهکاپ و بازی‌های بومی و محلی با یکدیگر رقابت می‌کنند. مسابقه مهارت‌های پایه کودکان با عنوان «بدو، بپر، پرتاب کن» و همچنین مسابقات متمرکز بانوان مناطق 22گانه شهر تهران که در رشته‌هایی چون والیبال، چوگان، اسکیت، فوتسال، فلوربال، شمشیربازی، تکواندو و... هر کدام به میزبانی یک منطقه و در طول سال برگزار می‌شود هم ازجمله دیگر رویدادهای ورزشی برای بانوان شهر تهران است. علاوه بر اینها در آینده مسابقه دو ماراتن با کالسکه را داریم که با حضور پدر و مادر و فرزند برگزار می‌شود. مسابقات المپیاد فرزندان شهدای مدافع حرم شهر تهران و مسابقات ویژه بانوان رها یافته از اعتیاد هم از دیگر برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک اجرا خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید