• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175585
+
-

زنگ خطر کاهش ذخایر خونی در اصفهان

مدیر انتقال خون استان شیوع آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی در فصل پاییز را علت کاهش ذخایر خونی می‌داند

آغاز فصل سرما، تعداد مراجعان را به مراکز درمانی بیشتر می‌کند. از سرماخوردگی گرفته تا انواع و اقسام بیماری‌های عفونی در نیمه دوم سال بیشتر می‌شود. به همان میزان که مراجعه به مراکز درمانی بیشتر می‌شود، تعداد افرادی که به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، کمتر می‌شود. این موضوع در بیشتر شهرهای کشور با شیوع آنفلوآنزا در این فصل به چشم می‌خورد، اما زنگ خطر کمبود ذخایر خونی در اصفهان به صدا درآمده‌ است. مدیر انتقال خون اصفهان به همشهری می‌گوید: میزان ذخایر خونی را در اصفهان از ابتدای سال 10روز درنظر گرفتیم، اما با سرد شدن هوا و شیوع بیماری‌ آنفلوآنزا تعداد مراجعان کم شده و این مدت به 4روز کاهش پیدا کرده‌است. علی فتوحی ادامه می‌دهد: باید منتظر باشیم تا وضعیت بیماری‌های عفونی مشخص شود و با کاهش بیماری‌های فصلی شاهد استقبال اهدا‌کنندگان از این امر خداپسندانه باشیم. مدیر انتقال خون اصفهان کاهش مراجعان در فصل سرد سال را موضوعی همیشگی می‌داند، اما درباره امسال می‌گوید که شیوع آنفلوآنزا باعث کاهش شدید مراجعان شده‌است.

‌افزایش مراجعان در نیمه اول سال 
با کاهش ذخایر خونی، کمبود ذخیره گروه‌های خونی منفی بیشتر به چشم‌ می‌آید و وضعیت را اورژانسی می‌کند به‌طوری که فتوحی می‌گوید: میزان ذخیره گروه خونی  O-  بیش از دیگر گروه‌های خونی است و میزان ذخیره به 3روز کاهش پیدا کرده است.
آمار نشان می‌دهد که سال گذشته 140هزار نفر در استان اصفهان خون اهدا کردند. فتوحی اهداکنندگان 6ماهه نخست امسال را نسبت به 6ماه پارسال 9درصد بیشتر می‌داند و می‌گوید: معمولا در ماه مبارک رمضان تعداد بیشتری برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که امسال هم با افزایش تعداد مراجعان در ماه مبارک رمضان که نیمه اول سال بود، روبه‌رو بودیم و میزان ذخایر خونی کافی بود. براساس استانداردهای تعریف شده در شهرستان اصفهان باید روزانه ۵۰۰نفر برای اهدای خون مراجعه کنند و به‌گفته مدیر انتقال خون اصفهان، در این روزها میزان مراجعات به کمتر از ۴۰۰نفر رسیده است.

بی‌رغبتی جوانان به اهدای خون
سن اهدای خون از 18 تا 65سال است، اما افزایش سن اهداکنندگان خون در اصفهان نیز مشهود است. فتوحی میانگین سنی اهدا‌کنندگان را از 35سال به بالا می‌داند و می‌گوید: از مجموع اهداکنندگان سال قبل ۱۸هزارو۳۳۶ نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کردند که نشان می‌دهد جوانان به اهدای خون چندان تمایلی ندارند. او معتقد است برای تشویق جوانان به اهدای خون باید رسانه‌ها وارد شوند و در برنامه‌های خود به اهمیت اهدای خون در سبک زندگی تأکید کنند. آمار اهدا‌کنندگان خون در اصفهان نشان می‌دهد که 4226نفر از آنان بانوان بودند. فتوحی این تعداد را اندک می‌داند و می‌گوید: طرز تلقی نادرستی در جامعه شکل گرفته که اهدای خون از سوی بانوان باعث به خطر افتادن سلامتی آنان می‌شود. این نگرش اشتباه که زنان به‌دلیل مسائل فیزیولوژی درصورت اهدای خون با مشکل مواجه می‌شوند موجب کم رغبتی آنها به اهدای خون شده است که باز هم فرهنگسازی‌ در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

همراهی خیران سلامت
مدیر انتقال خون اصفهان نکته دیگری را نیز مطرح می‌کند و درباره کمبود پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان، نداشتن سامانه‌های سیار دریافت خون داوطلبانه و نبود کانتینرهای یخچال‌دار معتقد است با همکاری خیران سلامت برخی از این مشکلات حل می‌شود. فتوحی می‌گوید: ۳۸سال پیش، زمینی به متراژ ۱۳هزار مترمربع در خیابان مشتاق به این اداره واگذار شد، اما همچنان بلاتکلیف و بدون ساخت باقی مانده است، درحالی‌که خیران می‌توانند با احداث این زمین و ساخت پایگاه برای شهرستان‌ها، در این زمینه کمک‌کننده باشند.

فواید اهدای خون
اهدای خون موجب می‌شود تا فرد اهداکننده کمتر به بیماری‌های عفونی از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، بیماری‌های روده‌ای، بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شود. افراد اهداکننده کمتر دچار پوکی استخوان شده و سکته‌های مغزی در آنها کمتر دیده می‌شود. ضمن اینکه فرد اهداکننده در هربار اهدای خون به‌صورت رایگان با سنجش میزان فشار خون، ضربان قلب، میزان هماتوکریت‌های خون، گلبول‌های قرمز و... از سلامت جسم خود مطلع می‌شود.
 
چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟
همه افرادی که سن‌شان بین 18 تا 65سال باشد و دست‌کم 50کیلوگرم وزن داشته باشند، به شرط داشتن تعداد نبض بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه و فشار خون بیشینه بین 90 تا 180میلی‌لیتر جیوه و فشار خون کمینه بین 50 تا 100میلی‌لیتر جیوه می‌توانند خون اهدا کنند. در ضمن حداقل فاصله بین 2اهدا باید 8هفته کامل باشد. این در حالی است که تعداد دفعات اهدای خون برای آقایان نباید از 4بار در سال و برای خانم‌ها از 3بار در سال بیشتر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید