• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175542
+
-

نقل قول/مصطفی کیایی کارگردان


روند دریافت پروانه ساخت چه در ساترا و چه در ارشاد دچار معضلات اساسی شده است. آنچه در ساترا انجام می‌شود نشان‌دهنده این است انجام ممیزی‌ها یک سلیقه شخصی دخیل است و این حجم از ممیزی و سانسور در خود تلویزیون هم انجام نمی‌شود. دریافت پروانه ساخت در ساترا آنقدر زمان بر است که به جرأت می‌توان گفت؛ارتزاق تعداد قابل توجهی از افراد صنعت سینما دچار بحران خواهد شد.در شرایط فعلی از همه‌‌چیز مهم‌تر اعلام یک فرایند برای تولید است.

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان

ماجرا این است که صداوسیما توانایی نظارت بر سریال‌ها و تولیدات خود را ندارد. حالا اگر شبکه نمایش خانگی هم زیر دست صداوسیما بماند، همان بلایی که سر سریال‌های تلویزیونی آمد، سر سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیز می‌آید. فکر می‌کنم باید اجازه دهیم که مسئولیت صدور مجوز دوباره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد تا شاهد تولیدات باکیفیت بیشتری باشیم.امکان ندارد نظر صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکدیگر همسو باشد. این موضوع خیلی واضح است و تفاوت آن را از اختلاف کیفیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی و سریال‌های تلویزیونی می‌توان فهمید. نگاه وزارت ارشاد با نگاه صداوسیما تفاوت دارد اگر صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود، خیلی بهتر است، چون ممیزی و سختگیری‌ها کمتر خواهد شد. اگر وزارت ارشاد مسئولیت صدور مجوز برای سریال‌های شبکه نمایش خانگی را برعهده بگیرد شبکه نمایش خانگی دوباره سروسامان می‌گیرد.

ابوالحسن داوودی، کارگردان

من این نوع از مدیریت در صداوسیما را در تمام جهات و برای اداره کل مملکت خطرناک می‌دانم چه برسد در این مسئله. به این دلیل که این شیوه از مدیریت انحصارگرایانه و در امتداد آن بی‌توجهی به انتقادات مشخص کرده است که اجرای هر مسئولیت تازه‌ای در این سازمان، دوباره پیرو همان مدار قبل خواهد بود؛ دایره‌ای بسته که هم از لحاظ ارزش‌ها و هم از نظر معیارهای فرهنگی دست‌کم برای بنده رو به افول است. چون سابقه تلویزیون خصوصا در 10 تا 15 سال اخیر نشان داده است که به هیچ عنوان از این انحصار دست بر نخواهد داشت! به‌نظر می‌رسد که مدیریت‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند و دایره پذیرش مسئولیت‌ها نیز روزبه‌روز بدون کارکرد و خاصیت می‌شود.

مسعود اطیابی، کارگردان

متأسفانه دوستان نهاد‌های نظارتی فکر می‌کنند گروه‌های هنری با نظارت مخالف‌اند درحالی‌که ما نه‌تنها با نظارت مخالف نیستیم که بر این اتفاق مصر هم هستیم و برایمان فرقی نمی‌کند که از کجا مجوز بگیریم و کدام سازمان ناظر بر تولیدات ماست. اما آنچه برای ما تولیدکنندگان حوزه فرهنگ و هنر ناراحت‌کننده است حضور افراد غیرمتخصص و غیرایمن در امور نظارتی است. متأسفانه اکثر مدیرانی که دوستانه سر کار آمده‌اند به همان روال دوستانه، ناظرینی را سرکار می‌آورند که نه تخصص و آگاهی دارند و نه انگار در بین مردم زندگی کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید