• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 9 آبان 1401
کد مطلب : 175533
+
-

نمایش ضدایرانی به سبک آمریکایی

علاءالدین بروجردی: آمریکا در شرایطی به طرح ادعاهای حقوق‌بشری علیه ایران می‌پردازد که خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق‌بشر است

گزارش
نمایش ضدایرانی به سبک آمریکایی

در روزهای اخیر تکاپوی برخی کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا برای موج‌سواری بر حوادث اخیر در ایران درحالی ادامه داشته که واشنگتن قصد دارد روز چهارشنبه هفته‌جاری با هدف حمایت از ناآرامی‌ها، در قالب نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل، نمایش ضدایرانی دیگری به‌راه انداخته و جمهوری‌اسلامی را به آنچه «نقض حقوق‌بشر» می‌خواند، متهم کند.
به‌گزارش همشهری، برخی منابع دیپلماتیک گزارش داده‌اند آمریکا با همراهی آلبانی و در راستای نقشی که واشنگتن در حمایت از استمرار آشوب‌ها در ایران برعهده گرفته‌است، به‌دنبال برگزاری چنین نشستی هستند تا طی آن «اهداف خاص سیاسی» خود را پیگیری کنند.
این درحالی است که همچنان‌که برخی منابع دیپلماتیک تصریح کرده‌اند، این اقدام دولت آمریکا واکنشی به گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی ایران پیرامون پشت‌پرده حوادث اخیر در ایران به‌حساب می‌آید؛ اقدامی که در راستای راهبرد «فرار به‌جلو» از سوی واشنگتن اتخاذ شده و آمریکایی‌ها به‌جای پاسخگویی به موضوع‌های اشاره‌شده در گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، رویکرد «فرافکنی» را انتخاب کرده‌اند.
در بیانیه مشترک جامعه اطلاعاتی ایران به این نکته مهم اشاره شده که «مستندات اطلاعاتی موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌‌های جاسوسی هم‌پیمان و نیابتی‌های مرتجع، پیش‌از آغاز آشوب‌ها، به شیوه‌هایی که اشاره خواهد شد، برای راه‌اندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه‌سازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی به‌عمل آورده بود».
وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در این بیانیه به این موضوع هم اشاره کرده بودند که «براساس اطلاعات موجود، نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) برعهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک‌کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اشرافیت بدوی آل‌سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامه‌ریزی و اجرای عملیاتی بخش عمده آشوب‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی‌ترین گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است».

یک طرح شکست‌خورده
درچنین شرایطی واشنگتن مدعی است «به‌دنبال یافتن راه‌هایی است تا درباره موضوع نقض حقوق‌بشر در ایران تحقیقاتی «مستقل و معتبر» صورت گیرد»؛ ادعایی که بارها از سوی این کشور علیه جمهوری‌اسلامی مطرح شده‌است، اما مقام‌های آمریکایی همواره درباره تبعات تحریم‌ها بر موضوع حقوق‌بشر درایران سکوت پیشه‌ کرده‌اند و برای افکارعمومی جهان پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند.
جالب‌ توجه‌تر از موضوع همراهی آلبانی، به‌عنوان کشور پناه‌دهنده به فرقه تروریستی منافقین، با آمریکا دراین زمینه، دعوت از برخی چهره‌های ضدایرانی برای حضور دراین نشست است که به‌وضوح با ادعای واشنگتن برای انجام تحقیقات «مستقل و معتبر» منافات دارد.
براساس برخی گزارش‌ها، در نشست غیررسمی چهارشنبه هفته‌جاری در شورای‌امنیت، از چهره‌هایی ازجمله شیرین عبادی و نازنین بنیادی (بازیگر ایرانی - آمریکایی) برای حضور در این جلسه دعوت شده‌است؛ چهره‌هایی که در هفته‌های گذشته نقش ویژه‌ای در تشویق به استمرار آشوب‌ها در ایران داشته‌اند.
این درحالی‌است که جیک سالیوان، مشاور امنیت‌ملی کاخ‌سفید نیز در روزهای اخیر با انتشار توییتی، از انجام اقدام‌هایی ازسوی آمریکا و شرکایش علیه جمهوری‌اسلامی خبر داد. از سوی دیگر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران نیز، که سابقه‌ای طولانی در انجام اقدام‌های ضدایرانی دارد، در روزهای اخیر با برگزاری یک نشست‌ خبری، به طرح ادعاهایی ازجمله «نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران» پرداخت؛ اتهام‌هایی که در سال‌های گذشته به‌دفعات ازسوی وی تکرار شده، اما اسناد متقنی برای اثبات آن ارائه نشده است.

حمایت از استمرار ناآرامی‌ها
دولت آمریکا اما از نخستین روزهای آغاز ناآرامی‌ها در ایران، در شهریورماه سال‌جاری، دور تازه‌ای از اقدام‌های ضدایرانی خود را آغاز و تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد که در تناقض آشکار با ادعای «رویکرد دیپلماتیک در قبال تهران» ازسوی آنها قرار دارد.
درهمین چارچوب هم بود که در روزهای اخیر 13نفر از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به روسای شرکت‌های بزرگ فناوری دراین کشور، از آنها خواستند در راستای اقدام اخیر دولت بایدن در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران، از آشوب‌ها پشتیبانی و مسیر «کاهش تحریم‌های مربوط به دسترسی‌ آسان ایرانیان به اینترنت» را هموار کنند.
این نامه که گفته می‌‌شود به ابتکار تام مالینوفسکی، نماینده کنگره، نوشته و قانونگذارانی مانند رابرت منندز، رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امضا کرده‌اند، از مدیران شرکت‌های «گوگل»، «آمازون»، «اپل»، «متا»، «مایکروسافت» و «دیجیتال اوشن» می‌خواهد هرچه سریع‌تر و به‌صورت قانونی، ابزارهای موردنیاز معترضان ایرانی را برای دور زدن ممنوعیت‌های دولتی بر اینترنت فراهم کنند. این درحالی‌است که وزارت خزانه‌داری آمریکا اول مهرماه (۲۳ سپتامبر) با صدور مجوزعمومی، به مشخص‌کردن برخی از مبادلاتی پرداخت که در حوزه تأمین اینترنت برای ایران از شمول تحریم‌ها معاف هستند و در این دستورالعمل موسوم به «دستورالعمل عمومی  2-D » به مشخص‌کردن ۶مورد پرداخت که مبادلات آنها از شمول تحریم‌ها معاف هستند. در چنین شرایطی اما به‌گفته زهرا ارشادی، معاون نمایندگی دائم جمهوری‌اسلامی ایران در سازمان ملل‌متحد، «آمریکا نه‌تنها نسبت به اجرای قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری در عدم‌اعمال تحریم علیه غذا و داروی ایران خودداری می‌کند، بلکه با اعمال دوره جدیدی از تحریم‌ها، به‌ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا، عمدا تعهد خود را برای تبعیت از این فرمان نقض کرد».

واکنش ایران
ازسوی دیگر، نمایندگی دائم جمهوری‌اسلامی نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر تلاش آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای‌امنیت این سازمان درباره مسائل داخلی ایران، این اقدام را تلاشی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود، حتی به قیمت نقض قوانین بین‌المللی اعلام و تأکید کرد «با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق‌بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن‌نیت می‌دانیم».
نمایندگی کشورمان در سازمان‌ملل همچنین خاطرنشان کرده‌است که براساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات در ایران است؛ «آمریکا و متحدانش به‌صورت مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود، حتی به قیمت نقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل‌متحد سوءاستفاده کرده‌اند».

ادعاهای حقوق‌بشری ازسوی ناقضان حقوق‌بشر

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی در مجلس دهم با اشاره به اقدام اخیر آمریکا با همراهی آلبانی برای برگزاری جلسه‌ای ضدایرانی در شورای‌امنیت سازمان ملل، به همشهری گفت: این موضوع که دولت آلبانی برای برگزاری چنین نشستی با آمریکا همراه شده، نشان‌دهنده ماهیت و پشت‌پرده انجام چنین اقدام‌هایی ازسوی دشمنان ثبات و امنیت در ایران است.
علاءالدین بروجردی با بیان اینکه آلبانی به‌عنوان دولت پناه‌دهنده به سازمان تروریستی منافقین، به‌هیچ‌وجه صلاحیت اظهارنظر درباره حقوق‌بشر را ندارد، افزود: دولت آلبانی به گروهی پناه داده‌ و آنان را زیر چتر حمایتی خود گرفته که دست‌شان به خون بیش‌از 17هزار انسان بی‌گناه در ایران آلوده‌است و اقدام‌های تروریستی و ضدانسانی آنها در سال‌های گذشته بر کسی پوشیده نیست.
وی با تأکید بر اینکه آمریکا امروز به‌عنوان نماد تروریسم در جهان شناخته شده‌ است، افزود: دولت آمریکا در شرایطی به طرح ادعاهای حقوق‌بشری علیه جمهوری اسلامی می‌پردازد که خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق‌بشر در جهان به‌حساب می‌آید و به شهادت تاریخ، پرونده سیاهی در این زمینه دارد.
بروجردی ادامه‌ داد: آمریکایی‌ها در گذشته‌های دور اقدام‌های ننگینی در زمینه نقض حقوق‌بشر در جهان انجام داده‌اند؛ از کشتار بی‌رحمانه مردم در ویتنام گرفته تا افغانستان، همه گواه جنایت‌های ضدبشری دولتی است که جمهوری‌اسلامی را به «خشونت» و «نقض حقوق‌بشر» متهم می‌کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان‌کرد: از جنایت‌های آمریکا در عرصه جهانی، مانند جنگ ویتنام، تا اقدام‌های وحشیانه در داخل، مانند ماجرای کشتار اعضای فرقه داوودیه، همگی حکایت از آن دارد که در شرایط کنونی دولتی مشغول فضاسازی علیه جمهوری‌ اسلامی با ادعای «نقض حقوق‌بشر» است که خود کارنامه سیاهی از خشونت، جنایت و نقض‌آشکار حقوق‌بشر دارد.
بروجردی با بیان اینکه کشتار مردم مظلوم عراق درجریان حمله نظامی آمریکا به این کشور و جنایت‌هایی که درحق مردم افغانستان، یمن و... روا داشته شد، نشان می‌دهد خود آمریکا به‌عنوان نمادی برای ضدیت با حقوق‌بشر مطرح است، تصریح ‌کرد: حادثه اخیر در حرم مطهر احمدا‌بن‌موسی(ع) در شیراز گواه دیگری بر اقدام‌های شریرانه آمریکایی‌هاست.
وی ادامه‌داد: داعش، به‌عنوان گروهی که به‌صورت رسمی مسئولیت کشتار زائران بی‌گناه حرم حضرت شاهچراغ را پذیرفت، ساخته و پرداخته دست آمریکایی‌هاست. براساس اظهارات صریح مقام‌های ارشد آمریکایی، داعش را خود آمریکایی‌ها برای دستیابی به اهداف مدنظرشان به‌وجود آوردند.
رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی در مجلس دهم با اشاره به حمایت آشکار آمریکایی‌ها از تروریست‌های داعشی، عنوان کرد: دولت آمریکا درجریان جنگ سوریه به روشنی حامی داعش بوده است و براساس اسناد و مدارک متقن، بارها به جابه‌جایی آنها برای حفاظت از این تروریست‌ها اقدام کرده‌است. اسناد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای آزاد‌کردن زندانیان داعش در منطقه حسکه اقدام و آنها را جابه‌جا کرده‌اند. بروجردی با تأکید براینکه آمریکا نماد تروریسم و ضدیت با حقوق‌بشر است، افزود: حنای دولت آمریکا با این کارنامه سیاه ضدبشری و آلبانی، به‌عنوان دولتی که به تروریست‌های منافقین پناه داده است، دیگر رنگی ندارد و باید باعث شرم جامعه جهانی باشد که آمریکا و آلبانی، با چنین کارنامه‌ای، مدعی حمایت از حقوق‌بشر باشند.
وی افزود: جمهوری‌اسلامی اگر نقض‌کننده حقوق‌بشر بود، با معترضان مانند خود آمریکایی‌ها رفتار می‌کرد، نه اینکه در حوادث اخیر شاهد شهادت تعدادی از نیروهای حافظ امنیت ازسوی اغتشاشگران باشیم. این نشان می‌دهد جمهوری‌اسلامی برای کنترل آشوب‌ها به خشونت رو نیاورده است. بروجردی با بیان اینکه برگزاری نشست ضدایرانی با ادعای حمایت از حقوق‌بشر نشان‌دهنده سوءاستفاده آمریکا از قدرت خود به‌عنوان عضو دائم شورای‌امنیت سازمان‌ملل است، اضافه‌کرد: این موضوع نشان‌دهنده فشارپذیری کشورهای شرکت‌کننده در چنین نشستی است. با وجود این، اکنون دیگر همه کشورها با سیاست‌ها و استانداردهای دوگانه واشنگتن آشنایی دارند. بنابراین معتقدم اقدام‌هایی از این دست باوری در جامعه جهانی ایجاد نمی‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید